B
Brutal
Min hund har varit hos mina föräldrar på semester i två veckor, men nästa helg kommer han hem igen. Under tiden som vovven varit borta, så har jag passat på att skaffa en katt. Jag tänkte att det var ett bra tillfälle när hunden är borta en tid framöver, så att kissen kan få tid att bekanta sig med oss och hemmet först, innan vovven introduceras. Katten har träffat hundar hos uppfödaren, så det är ingenting helt nytt för honom. Hunden har dock inte träffat katter i "hemmiljö", utan bara utomhus. När katter kommit fram till honom, så har han bara varit lugn och nosat snällt på katten när den strukit sig mot honom. Dock var detta ett tag sedan och han var relativt liten, så jag vet inte om han är lika "snäll" idag. Vi har inte mött någon katt som kommit fram till honom sådär igen, utan han måste alltid gå fram till katten. Det skapar problem för han blir så ivrig och ofta rusar han fram och då blir katten rädd och sticker varpå jaktinstinkterna drar igång i vovven och han vill bara jaga. Men jag är övertygad om att han inte är elak och skulle skada en katt, utan att han är snäll men bara ivrig och blir "jaktig" när katten kutar iväg.
Det jag nu funderar över är hur jag ska planera det första mötet mellan hunden och katten nästa helg. Jag bor i en stor tvåa, med dörrar möjliga att stänga till alla rum. Att tillägga är att hunden aldrig varit i denna tvåa, då vi även flyttat under de veckor hunden varit borta. Därför ser han det förmodligen inte som sitt revir åtminstone. Däremot kanske katten gör det?
Hunden är snart 1,5 år gammal och katten är 14 veckor. Hunden är en amstaff, så han är medelstor.
Men vad bör jag tänka på vid första mötet, för att det ska gå så smärtfritt som möjligt?
Det jag nu funderar över är hur jag ska planera det första mötet mellan hunden och katten nästa helg. Jag bor i en stor tvåa, med dörrar möjliga att stänga till alla rum. Att tillägga är att hunden aldrig varit i denna tvåa, då vi även flyttat under de veckor hunden varit borta. Därför ser han det förmodligen inte som sitt revir åtminstone. Däremot kanske katten gör det?
Hunden är snart 1,5 år gammal och katten är 14 veckor. Hunden är en amstaff, så han är medelstor.
Men vad bör jag tänka på vid första mötet, för att det ska gå så smärtfritt som möjligt?