Förstörd häst?

W

western

Skulle sela på min unghäst idag ,brukar göra det i gången där hon står bunden men gjorde det i boxen.Ångrar det så nu,hon är nämligen lite sur i boxen.Iallafall jag la på selen o skulle lägga rätt lokorna när jag ser huggtänder som kommer farandes o av ren reflex så smällde jag till henne i huvudet för att skydda mig.Denna behandling är hon inte van vid så hon stegra sig o slog huvudet i taket, flög bakåt o krossa foder krubban innan hon blev ståendes o bara stirra på mig.Detta sto brukar stanna o titta på mig om det är något som är otäckt när vi är ute och går,ber jag henne att gå vidare o strunta i det otäcka så gör hon det.Har jag förstört allt nu eller?
 
Sv: Förstörd häst?

Smart drag, slå till stackarn!! Men har den slagit i huvudet kan den ju få men för livet!! Men om den inte gjort de kan ju du få bygga upp nytt förtroende till den, den kanske är rädd at du ska slå den igen!
 
Sv: Förstörd häst?

Klart att du kommer behöva backa ett par steg i förtroende men hästar ger dig en ny chans varje dag! Jag tror definitivt inte att det är försent att reparera i ditt fall. Lycka till!
 
Sv: Förstörd häst?

Skulle sela på min unghäst idag ,brukar göra det i gången där hon står bunden men gjorde det i boxen.Ångrar det så nu,hon är nämligen lite sur i boxen.Iallafall jag la på selen o skulle lägga rätt lokorna när jag ser huggtänder som kommer farandes o av ren reflex så smällde jag till henne i huvudet för att skydda mig.Denna behandling är hon inte van vid så hon stegra sig o slog huvudet i taket, flög bakåt o krossa foder krubban innan hon blev ståendes o bara stirra på mig.Detta sto brukar stanna o titta på mig om det är något som är otäckt när vi är ute och går,ber jag henne att gå vidare o strunta i det otäcka så gör hon det.Har jag förstört allt nu eller?


tror inte att det är ngn fara, har du varit hos henne sedan dess? hur beter hon sej? men det var ju inte precis så att du tänkte: nu ska jag slå henne så att hon blir rädd, flyger upp i taket o hamnar på krubban;) .. tänk på hur en häst av högre rang hade bettet sig om hon högg efter den, där hade det smällt direkt, och antagligen MYCKET hårdare än det slag du fick in;) ... som sagt tror jag inte att det är ngn fara..
lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: Förstörd häst?

det där var INTE snällt sagt:crazy: ...
H*n har uppenbarligen dåligt samvete för det som hänt, och så klankar du ner på henne ännu mer, schysst..

och varför skriker du?:confused:
 
Sv: Förstörd häst?

Det hoppas jag att hon inte är. Tar du det bara försiktigt med henne så är det nog inga problem.
Hon måste ju förstå när hon gör fel.
Det är bara att försöka få tillbaka förtroendet, men ta det försiktigt!

Lycka till!

/Lisa
 
Sv: Förstörd häst?

Tänker man "häst" så är din reaktion inte något hon får men av. Hennes reaktion var nog att hon mer blev rejält överumplad, hon förväntade sig inte den reaktionen från dig.
Skulle jag veta att min häst kunde bita mig (nu pratar jag inte nafsa) så skulle jag då inte stå och vänta på att bli huggen utan hade reagerat och då helst innan jag blev biten. Det låter illa när man tänker på hur det gick för din dam men jag har varit med om mycket värre saker fast då hästar emellan.
Ser man det ur mänsklig synvinkel känns det ganska kasst när en sådan sak händer, självklart!
 
Sv: Förstörd häst?

hur betedde hon sig efteråt? för ajg antar att du inte bara lämnade henne stirrandes utan fortsatte med det du gjorde?

jag har aldrig märkt att en häst kopplat ihop något liknande med bristande förtroende, tvärtom så skärper hästar oftast till sig och får mer respekt för en människa som tydilgt markerar vad som inte är acceptabelt istället för att låta saker vara...

medryttarhästen är inte en häst man "slår" och jag är inte heller någon som tycker att man ska slå. oftast tänker hon faktiskt till innan hon gör något och brukar nöja sig med att markera och visa och jag anser att hon ska få "säga" vad hon tycker om saker och ting. men ibland går hon för långt och då kan jag ryta till eller markera ganska kraftigt. klart att hästen stannar upp och stirrar på en då, men det är mer en reaktion som säger "shit, nu gick jag visst över gränsen" och sen är det lugnt, och snarare bättre än innan...
 
Sv: Förstörd häst?

Klart att du kommer behöva backa ett par steg i förtroende men hästar ger dig en ny chans varje dag! Jag tror definitivt inte att det är försent att reparera i ditt fall. Lycka till!

Tack för ett trevligt svar.Jag tror också att det går att reparera men ibland behöver man höra det från nån annan.Det funka bra när vi kom ut o tömmkörde.
 
Sv: Förstörd häst?

Tänker man "häst" så är din reaktion inte något hon får men av. Hennes reaktion var nog att hon mer blev rejält överumplad, hon förväntade sig inte den reaktionen från dig.
Skulle jag veta att min häst kunde bita mig (nu pratar jag inte nafsa) så skulle jag då inte stå och vänta på att bli huggen utan hade reagerat och då helst innan jag blev biten. Det låter illa när man tänker på hur det gick för din dam men jag har varit med om mycket värre saker fast då hästar emellan.
Ser man det ur mänsklig synvinkel känns det ganska kasst när en sådan sak händer, självklart!

Håller med här. Du sa till i rätt ögonblick, dvs när det hände. Olyckligtvis så ledde det till en rad andra oönskade händelser. Gjort är gjort och jag hade i ögonblicket efteråt fortsatt med det jag höll på med, dvs selat färdigt. Och sedan hoppats att denna händelse varit nog avskräckande för att hästen velat försöka igen.
 
Sv: Förstörd häst?

I min värld så slår man inte hästar för nöjes skull, men helt ärligt, i min värld så accepterar jag INTE att hästar sparkar och biter efter mig. Jag tror inte att trådskaparen planerade att slå hästen, jag hade gjort precis likadant, om du nu är så förbannat präktig så kan du väl hålla tyst istället för att uttrycka dig så förbannat korkat...

Till Trådskaparen:
Jag hade förmodligen gjort precis som du. Hästar accepterar inte att bli bitna av varandra och om min häst skulle bita mig skulle han få sån smäll att han skulle sitta som ett frimärke på väggen... Naturligtvis försvarar man sig och jag tror inte att du siktade, du försvarade dig mot det som kom, hade hästen vänt arslet till hade det vart den delen som åkt på smällen.
Tror inte att du har tappat något, möjligen att du har vunnit respekt som ledare, för en flockledare hade inte ostraffat tagit emot hot eller stryk...
 
Sv: Förstörd häst?

Inte är det någon fara med det där heller. Det viktigaste tycker jag är att man inte gör så stor grej av det. Människor som ojjar sig och ska trösta en massa när hästen blir skrämd, tror jag förstör långt mycket mer än om man drar till den i självförsvar. Hon gör antagligen inte om det. :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp