Bukefalos 28 år!

Förstört golv?

Bubble

Trådstartare
Jag ska flytta från min lägenhet (hyresrätt) och har upptäckt att golvet har fått en mörk fläck som liksom gått in i golvet :crazy:. Är sådant här vanligt linoleum plastgolv tror jag det heter. Fläcken kan vara hundkiss (gammalt i sådana fall) eller någon dryck som runnit ut (har säckar med gamla pantflaskor stående där).

Har provat med ättika blandat med vatten och skrubbat med en svamp men det går inte bort. Är det någon som har ett bättre tips? :)

Funderade på att bona golven (behövs ändå) men det kanske syns ännu mer då :crazy:


Sen är det någon som är bra på hur det fungerar då det är en hyresrätt. Om jag måste betala ersättning om dom vid besiktningen anser att det är förstört? Golvet var slitet redan när jag flyttade in och finns pengar i bofonden brukar man kunna säga att dom ska ta därifrån i sådana fall, någon som vet? :)
 
Sv: Förstört golv?

Det beror nog helt och hållet på vem som besiktigar lägenheten. Jag glömde plattången på golvet(plastmatta) och den gjorde ett rejält märke men jag behövde inte betala nånting. Trodde jag skulle behöva betala en ny plastmatta.

Brukar hyresrätter ha fonder?
 
Sv: Förstört golv?

Säger som föregående, att det beror nog helt på den som besiktigar. Kanske även hur länge man bott i lägenheten? Jag kan inte tänka mej att man får betala för (mindre) missfärgningar/skador på golv. Golven i lägenheterna jag flyttat in i har varit långt ifrån felfria.
Tror det är vanligare att man får betala för tapet.
 
Sv: Förstört golv?

Renoveringsfond är något som omoderna bostadsrättsföreningar ägnar sig åt. Fonder för reparationer brukar inte hyreshus ha.

Du kan bli ersättningsskydlig för golvet (byta hela i det rummet), men det beror ju helt på den som besiktigar och tidigare protokoll.
 
Sv: Förstört golv?

Renoveringsfond är något som omoderna bostadsrättsföreningar ägnar sig åt. Fonder för reparationer brukar inte hyreshus ha.

Det verkar komma tillbaka med sådant, vårt kommunala bostadsbolag har precis återlanserat detta med reparationsfonder för hela sitt bestånd :).
 
Sv: Förstört golv?

Tack alla! Med bofond menar jag att vi har en fond med pengar som är till för nya golv, tapeter med mera i lägenheten :)
 
Sv: Förstört golv?

Jo det var det jag tänkte att det borde göra :) tänkte bara ifall det var någon här som hade bättre koll på om det går att göra så.
 
Sv: Förstört golv?

Du kan sluta gno på fläcken om den är gammal och gått ner i golvet, det enda som händer är att det blir ett ljusare område runt fläcken och fläcken i sig blir bara mörkare och mörkare.

För gnor du, så gnor du bort ytskiktet på mattan vilket resulterar i att ännu mer skit fastnar där och den blir bara mörkare och mörkare..

Det är svårt att bona bort en fläck, för den kommer att synas genom bonet.

Och ett bonat slitet fläckigt golv är så mycket fulare än om du låtit bli att bona. Ser bedrövligt ut.

Ska man bona och lägga energi på det och det ska bli snyggt, så ska det vara fläckfritt.
 
Sv: Förstört golv?

Om besiktningsmannen anser att det behöver bytas (och det inte finns reparationsfond) brukar det göras avskrivning så att man blir ersättningsskyldig endast för de år som återstår av golvets beräknade "livslängd".

Exempel:
Golvet är nu 15 år och beräknas hålla i 20 år.
Priset för hyresvärden för att lägga ny matta = 3 500 kronor.

3500 kronor / 20 år = 175 kronor/år

175:- i 5 år = 875 kronor

I hyreslägenheter är det (hittills) vanligare med ovandstående än med reparationsfonder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan I förrgår fick jag veta att några personer här i byn hade blivit utslängda från sitt hus pga att det ska säljas på exekutiv auktion...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 280
Senast: heineken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp