Förvänd sluta på volten

V

valborg

Min ridlärare har fått för sig att det är en jättebra övning så nu har vi gjort det tre lektioner i rad. För min del slutar det med myror i huve´t och en S-formad häst. :confused:
I bästa fall blir det skänkelvikning längs voltspåret eller något som snarare är en förvänd öppna dvs.hästen böjd utåt med framdelen utanför voltspåret.

Hur får jag hästen att följa volten?
Kan jag fortfarande ha vikten på inner sittben (som i det här fallet blir yttre i förhållande till volten)?
Är det här överhuvudtaget en lämplig övning?
 
Hej!

Ett tips för att rida en bra förvänd sluta är att börja med att rita en stor cirkel på ridbanan. Man kan t ex trampa ner en sån där stängselstolpe i plast i mitten, sätta fast en longerlina, och hålla en grov käpp i andra änden som man ritar cirkeln med samtidigt som man går runt med linan sträckt.

Detta för att det är skänt att ha en ritad linje som referenspunkt, så att man lättare kan hålla kvar framdelen inne på spåret.

Sen kan du rida mot cirkeln utifån i en bra sluta, och när du kommer till cirkeln så koncentrerar du dig på att hålla framdelen på spåret, och använder trängande innertygel för att få hästen att följa volten. Du ska fortfarande vara lite mer på inner sittben än på ytter, men framför allt måste du tänka på att hålla fram din inre höft. Räcker inte sitsen till att flytta ut baken så får du hjälpa till med skänkeln. Tänk också på att titta vart du ska.

En bra övning är att rida mot cirkeln i förvänd sluta, följa cirkeln en liten bit (1/5 eller 1/4 varv) och sen gå ur den i sluta igen. Förvänd sluta på böjt spår är ansträngande för hästen om man gör det rätt, så ta lite i taget. Det är också en utmärkt övning för att öva just att få kontroll på bogen med den indirekta tygeln.
 
Inner sida är för övrigt ALLTID den sida åt vilket håll hästen är böjd. Spelar ingen roll var mitten på volten eller väggen är.
 
Tack för svaret. Syftet med övningen är enligt min ridlärare att få kontroll på bogarna, precis som du skrev.

Det skulle säkert fungera om övningen utfördes som du beskrev den. Problemet är att vi får göra det på en vanlig ridlektion där vi är 3-4 på samma volt som rider runt runt i en halvtimme.

Jag klarar av att göra det i skritt och ibland några steg i trav, men inte ett helt varv. Antagligen klarar inte hästen det heller.

Åter till hjälperna. Vikten på inner sittben får hästen att flytta sig från volten, det kan kanske korrigeras med trängande innertygel, men det är när jag försöker att följa voltspåret med blicken som det går åt skogen, hästen ställer om i voltspårets riktning (precis som jag själv har gjort) och blir ett S.Vrider jag mig för mycket i voltens riktning kanske?
 
OK.

- Tappar du ytter sittben? Du ska sitta på båda, bara lite mer vikt på inner.

- För du fram höften tillräckligt? Tänk att inner höft ska hålla fram hästens inre höft.

- Tänk på att spegla hur hästen ska gå. Framdelen ska ju följa spåret. Alltså får du inte titta för mycket utåt (alltså åt det håll du rider). Tänk mer att du ska titta i tangentens riktning, än att titta långt fram på spåret. Och var noga med hur du håller dina axlar - inner axel får inte åka fram.
 
Tack för dina kloka funderingar. Problemet har klarnat. Jag vrider mig för mycket in mot volten. Ska försöka se i tangentens riktning i stället och vända i varje steg.

Det blir spännande att se hur det fungerar nästa gång.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 114
Senast: lytesout95
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
824
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Terminens hopplektioner börjar med markarbete, och det var dags för en markarbeteslektion. Jag stod trevligt nog uppskriven på Laroko...
Svar
0
· Visningar
248
E
Träning Hej hoppas jag lagt min fråga i rätt forum... Undrade bara om någon kan hjälpa mig att rada upp de absolut mest grundläggande...
Svar
3
· Visningar
1 926
Senast: lovelylace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp