Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll åker Calle Kamel vidare till sitt nya hem där han ska gå med en jämnårig valack. Han har varit hemma 10 dagar för att kastreras och läka ihop och det har gått suveränt. Han är lite tanig och ser ut som ett fullblod i kroppen just nu, långa ben och lång hals, men det tar sig väl förhoppningsvis, det är inte lätt att hålla uppe hullet när de är så stora heller.
20180911_193827.jpg
 
Visa bifogad fil 19433

En Formidabel framför @Wonderwoman s Uffe. Min lilla skrutt ser inte klok ut. Han är tanig och outvecklad. Får ta 100 bilder för att få en bra. Kan klia, lyfta fötter och krama honom runt magen. Men grimma tycker han är onödigt. Fortsättning följer...
Min Uffe är ju inte heller så himla snygg just nu 😶 tycker han har tappat en del. Några andra på betet har nog fått lite mer hormoner o börjar ju faktiskt se ut och beter sig som hingstar.. önskade Uffe kunde få lite mer hingstutseende innan han skärs..
 
Min Uffe är ju inte heller så himla snygg just nu 😶 tycker han har tappat en del. Några andra på betet har nog fått lite mer hormoner o börjar ju faktiskt se ut och beter sig som hingstar.. önskade Uffe kunde få lite mer hingstutseende innan han skärs..
Vi ska inte skära min och fuxmaffian för än nästa sommar. Uffe har lite mer karaktär än min. Han är ju verkligen tanig och prepubertal. De andra pojkarna stod allihop och viftade på snppparna till och från, men inte min, såg inte till den under mina sex timmar med dem... även om han nästan är lika hög som några av de andra, så har han halva massan bara.
 
Vi ska inte skära min och fuxmaffian för än nästa sommar. Uffe har lite mer karaktär än min. Han är ju verkligen tanig och prepubertal. De andra pojkarna stod allihop och viftade på snppparna till och från, men inte min, såg inte till den under mina sex timmar med dem... även om han nästan är lika hög som några av de andra, så har han halva massan bara.
Nej det är sant. Hade tänkt o behålla uffe som hingst längre men vill ta hem honom och det funkar inte o ha hingst här pågrund av hagbrist m.m. så det blir lättare o ha han som valack.
 
Testade att gå bakom och "tömköra" lite idag. Har man ingen medhjälpare får man testa om det funkar ändå. Det gjorde det! Här ser hon eventuellt lite skeptisk ut, men det gick bra ändå. Vi övar på att gå och stanna på kommando samt att svänga lite.
41863954_10156709613542566_5234409448318959616_n.jpg
Gud vilken fin häst du har :love: har alltid haft en dröm om att ha en sån att köra! Så fin uppsyn också!


Min lilla räka gör fortfarande inte många knop förutom att gå i hagen & hanteras när hovis kommer, men jag ser fram emot när det blir dags att börja förskolan för henne också :)
B0AD567D-EC62-4C81-A83E-1C97BA7E3227.jpeg
 
Här kör vi intensiv lastträning då lilla Elsa-gris bestämde sig för att det där med att gå in i hästtransporten inte var något hon hade lust med.
Hon har ju åkt endel, Skåne till Västerås när jag hämtade henne samt några gånger efter det och vi har kunnat knuffa in henne men förra torsdagen kom hon på att hon inte vågade gå i närheten av transporten.

Så i torsdags satte vi igång med lastträning. 1 h och 45 minuter tog det innan vi fick in henne. Livsfarligt att sätta hovarna på rampen så varje gång hon trampade på den reste hon sig :crazy:
Sen i fredags ställde jag ut transporten i hagen och så fodrade jag dem där i så hon fick sträcka sig in.

I lördags kunde vi ta lina bakom och hon gick in på fem minuter :banana:
Sen var det bara att leda henne rakt in.
De fick äta alla mål sen i transporten tills på söndagen.

Idag provade jag att lasta henne på parkeringen plus sätta i frambommarna. Det var hon lite tveksam till så just nu är bara höger sida av transporten okej. Men vi får träna vidare :)

Söt bild på Elsa och min 4-åriga ponny som verkligen hjälpte till med lastträningen. Stod och bet Elsa i rumpan när hon inte gick på bland annat :D
20180918_175303.jpg
 
:love:
Här kör vi intensiv lastträning då lilla Elsa-gris bestämde sig för att det där med att gå in i hästtransporten inte var något hon hade lust med.
Hon har ju åkt endel, Skåne till Västerås när jag hämtade henne samt några gånger efter det och vi har kunnat knuffa in henne men förra torsdagen kom hon på att hon inte vågade gå i närheten av transporten.

Så i torsdags satte vi igång med lastträning. 1 h och 45 minuter tog det innan vi fick in henne. Livsfarligt att sätta hovarna på rampen så varje gång hon trampade på den reste hon sig :crazy:
Sen i fredags ställde jag ut transporten i hagen och så fodrade jag dem där i så hon fick sträcka sig in.

I lördags kunde vi ta lina bakom och hon gick in på fem minuter :banana:
Sen var det bara att leda henne rakt in.
De fick äta alla mål sen i transporten tills på söndagen.

Idag provade jag att lasta henne på parkeringen plus sätta i frambommarna. Det var hon lite tveksam till så just nu är bara höger sida av transporten okej. Men vi får träna vidare :)

Söt bild på Elsa och min 4-åriga ponny som verkligen hjälpte till med lastträningen. Stod och bet Elsa i rumpan när hon inte gick på bland annat :D
Visa bifogad fil 19578

Kul med framsteg i lastträningen! Smart att fodra i transporten, hur har du förankrat den så att den står stadigt i hagen? (Eller det kanske är en bil där framför som inte syns?)

Min är hittills enkel att lasta men kan också tycka att rampen är obehaglig, då har jag lagt ut strö från transporten så går det jättebra! Tror det är hur den ser ut mer än hur det känns i hennes fall!
 
:love:

Kul med framsteg i lastträningen! Smart att fodra i transporten, hur har du förankrat den så att den står stadigt i hagen? (Eller det kanske är en bil där framför som inte syns?)

Min är hittills enkel att lasta men kan också tycka att rampen är obehaglig, då har jag lagt ut strö från transporten så går det jättebra! Tror det är hur den ser ut mer än hur det känns i hennes fall!

Jag använde fyrhjulingen så den är ju lite mindre än en bil :)
Skönt när de är lättlastade! Snart hoppas jag vi är där också. Jag åker oftast själv så det blir svårt annars.
 
Ojoj, det var otroligt länge sedan jag var in i denna tråden!

Jag skickade iväg min unghingst till ett inackorderingsstall när han var 8mån där har han fått gå med andra hingstar och valacker i olika åldrar.

Tanken var att han skulle få gå kvar där som hingst tills han är 2-3år minst (om han inte skulle visa sig bli en dryg hingst) och sen se vad som händer, tanken är att sälja honom men jag är otroligt osäker i hur jag skall göra med honom faktiskt. Trevligare och lättare häst går knappt och hitta :p

Hur som haver så har jag valt och plocka hem honom nu då han sett förjävlig ut hela sommaren. Skit samma, jag har valt att plocka hem honom och då även fått lov och kastrera då gården ej vill ha hingst där jag står, trist för han har en fin stam och kunde mycket väl blivit en lovande fin hingst.

Men nu är det försent, var ner och kastrerade honom i torsdags, otroligt duktig kille!
Allt har gått bra och han ska nu gå kvar nere där med sin flock tills allt är läkt.

Han blir 1år och 4mån den 2:a Oktober, längtar tills han står här hemma igen och jag kan sköta om honom själv igen :heart

Han är otroligt snäll och lugn, kan stå själv i stall, stå uppbundet, ledas utan problem, lättlastad och snäll vid hovis samt väldigt snäll med veterinären (sticka osv).
Han gör allt man ber honom om helt enkelt!

Vet tyvärr inte hur hög han är just nu, men skulle tippa på omkring 135-140 kanske lite mer också. Som föl trodde vi han skulle bli stor. Men just nu vet jag inte :p Han ser så liten ut när han är så tanig så han kanske inte blir så stor iallafall.

Han blir definitivt smäckrare än mamma sin, och högrest :)
Så kul och följa dom små (lr stora)..
 
Ojoj, det var otroligt länge sedan jag var in i denna tråden!

Jag skickade iväg min unghingst till ett inackorderingsstall när han var 8mån där har han fått gå med andra hingstar och valacker i olika åldrar.

Tanken var att han skulle få gå kvar där som hingst tills han är 2-3år minst (om han inte skulle visa sig bli en dryg hingst) och sen se vad som händer, tanken är att sälja honom men jag är otroligt osäker i hur jag skall göra med honom faktiskt. Trevligare och lättare häst går knappt och hitta :p

Hur som haver så har jag valt och plocka hem honom nu då han sett förjävlig ut hela sommaren. Skit samma, jag har valt att plocka hem honom och då även fått lov och kastrera då gården ej vill ha hingst där jag står, trist för han har en fin stam och kunde mycket väl blivit en lovande fin hingst.

Men nu är det försent, var ner och kastrerade honom i torsdags, otroligt duktig kille!
Allt har gått bra och han ska nu gå kvar nere där med sin flock tills allt är läkt.

Han blir 1år och 4mån den 2:a Oktober, längtar tills han står här hemma igen och jag kan sköta om honom själv igen :heart

Han är otroligt snäll och lugn, kan stå själv i stall, stå uppbundet, ledas utan problem, lättlastad och snäll vid hovis samt väldigt snäll med veterinären (sticka osv).
Han gör allt man ber honom om helt enkelt!

Vet tyvärr inte hur hög han är just nu, men skulle tippa på omkring 135-140 kanske lite mer också. Som föl trodde vi han skulle bli stor. Men just nu vet jag inte :p Han ser så liten ut när han är så tanig så han kanske inte blir så stor iallafall.

Han blir definitivt smäckrare än mamma sin, och högrest :)
Så kul och följa dom små (lr stora)..

Min från 2018 är 140 + så 135-140 känns kanske lite litet för en 2017 men om han är tanig så kanske han sätter igång och växa lite mer när han fått äta upp sig? Tycker ofta att hästarna upplevs som högre när de fyller ut på rätt ställen och ihopsjunkna när de är avställda/i underhull. Blir nog bra vilket som ska du se :)
 
Min från 2018 är 140 + så 135-140 känns kanske lite litet för en 2017 men om han är tanig så kanske han sätter igång och växa lite mer när han fått äta upp sig? Tycker ofta att hästarna upplevs som högre när de fyller ut på rätt ställen och ihopsjunkna när de är avställda/i underhull. Blir nog bra vilket som ska du se :)

Jag vet, han är säkert större (jag och mitt ögonmått går inte och lita på) han borde vara större men kan ju hända att han inte fått i sig tillräckligt under sommaren?
Jag hoppas han lägger på sig relativt fort när jag fått hem honom för att hinna få lite hull innan kylan och vintern.

Det oroar mig mest!
 
Jag vet, han är säkert större (jag och mitt ögonmått går inte och lita på) han borde vara större men kan ju hända att han inte fått i sig tillräckligt under sommaren?
Jag hoppas han lägger på sig relativt fort när jag fått hem honom för att hinna få lite hull innan kylan och vintern.

Det oroar mig mest!

Är han avmaskad? Tror inte du behöver oroa dig, ofta oroar vi oss alldeles i onödan :) Så fort han är hemma kan du styra och avgöra hur mkt mat han behöver lite lättare så det går säkert snabbt åt rätt håll :)
 
Min fuxkille har visat sig vara riktigt cool. Han har dragit på sig 2 skador (motsägelsefullt :p) men den ena var ett riktigt fult exemsår av vad vi förmodar alsikeklöver. Lade in bild i en annan tråd.

Det andra var häromdagen när fulingen hade smitit. Det hände en grimskaftrelaterad olycka som gjorde att han kastade sig bakåt och landade på traktorn. Blev en smäll på sidan av huvudet men gick bra. När alla hade samlat sig (och det var ungefär då jag kom fram till dem) så stegade vi på och in i stallet precis som inget hade hänt.
Dagen efter gick vi förbi traktorn utan några problem.

Jag brukar få lugna snälla avkommor och denna trodde jag skulle bli mer sprättig pga mamman (och fördomar om fuxar:o) men han är verkligen urcool :love::D
En lite mindre smickrande bild, flugor som äcklar sig i ögonen, tanig på sidorna och har nyss legat och sussat i blötgräset. Bilden är från i somras, jag har i regel aldrig med mig mobilen så det blir inte många bilder tagna.
20180925_144301.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp