Fräscha upp gammalt badrum på egen hand (fråga for dummies)

tornblomma

Trådstartare
Mitt badrum är närmast antikt och borde väl egentligen totalrenoveras. Men började tänka på att fräscha upp det på något sätt på egen hand. Största "problemet" som gör att det ser sunktigt ut är egentligen att rören som löper utanpå kaklet har blivit fula och missfärgade. Fattar det som att i moderna badrum så lägger man in rören i väggen men så är inte fallet här då utan de är fullt synliga och fula! :p I min hjärna borde man kunde tvätta och slipa av dom lite försiktigt och därefter stryka på lite färg på dom? Antar dock att det bör vara specialfärg som tål fukt? Vart skall denna färg införskaffas och är det något man bör tänka på innan man kör igång?
Tacksam för tips i detta viktiga anti-badrums-sunk-ärende!
 
Rören går att måla, och det bästa är att helt enkelt gå till en bra färghandel och få rätt färg. Om du har kakel med sunkiga fogar kan du köpa grejer som fixar det också på färgaffären, har för mig att det är som en penna man målar över sunket med (pinsamt - jag har alltså köpt detta själv men inte fått tummen ur att göra det).
 
Skulle jag göra jobbet hade jag först åkt till Biltema, köpt en burk förtunning av värsta sort, gärna xylenbaserad för att tvätta det som ska målas med, köpt en burk epoxyprimer att grunda med och en burk polyuretanlack som blir högblank och lättvättad. Det är egentligen färg för båtar men utmärkta i våtutrymmen.

Att det sen är 2-komponentesfärg av "farlig" sort är inget att bry sig om, jag har använt mycket värre grejer och överlevt så LÄS INTE FÖR NOGA PÅ ALLA SKYDDSDATABLAD! :p
 
Mitt badrum är närmast antikt och borde väl egentligen totalrenoveras. Men började tänka på att fräscha upp det på något sätt på egen hand. Största "problemet" som gör att det ser sunktigt ut är egentligen att rören som löper utanpå kaklet har blivit fula och missfärgade. Fattar det som att i moderna badrum så lägger man in rören i väggen men så är inte fallet här då utan de är fullt synliga och fula! :p I min hjärna borde man kunde tvätta och slipa av dom lite försiktigt och därefter stryka på lite färg på dom? Antar dock att det bör vara specialfärg som tål fukt? Vart skall denna färg införskaffas och är det något man bör tänka på innan man kör igång?
Tacksam för tips i detta viktiga anti-badrums-sunk-ärende!

Jag hatar rör i badrum! Gillar du kitsch och blommor? Jag brukar köpa plastblommor i girlang och snurra runt rören :) har så bla. i mitt sovrum nu, döljer mycket bra!
 
Är det rör med vitplast utanpå eller vad är det för typ av rör? Budgetlösning delux: Linda snygga paketsnören runt :D
Nä men för att vara seriös, torka med t-röd och använd lämplig färg. Hammarlack inbillar jag mig att det fungerar till allt.
 
Mitt badrum är närmast antikt och borde väl egentligen totalrenoveras. Men började tänka på att fräscha upp det på något sätt på egen hand. Största "problemet" som gör att det ser sunktigt ut är egentligen att rören som löper utanpå kaklet har blivit fula och missfärgade. Fattar det som att i moderna badrum så lägger man in rören i väggen men så är inte fallet här då utan de är fullt synliga och fula! :p I min hjärna borde man kunde tvätta och slipa av dom lite försiktigt och därefter stryka på lite färg på dom? Antar dock att det bör vara specialfärg som tål fukt? Vart skall denna färg införskaffas och är det något man bör tänka på innan man kör igång?
Tacksam för tips i detta viktiga anti-badrums-sunk-ärende!


Har faktiskt för mig att man idag inte lägger rör i väggen med tanke på skaderisken vid läcka dessutom måste man kunna inspektera skarvarna alt att man gör en extra vägg vilket är lite meckigt
 
Vill bara uppdatera med att förutom att färgen tog slut när jag målat halva rummet (och den var slut på lager haha), samt att jag skar mig i fingret och fick sy ihop mig lite på sjukan så går renoveringen lysande! :up::D

925270_247019305489085_1248309547_n.jpg


Att måla rören var plättlätt, det var när jag började med tak och väggar som allt urartade :p Men det blir nog fint när det ehmm löser sig!
 
Nu är det praktiskt taget klart! Nu är det roliga kvar- att pimpa med snygga detaljer och textilier!

Har målat väggar och tak vitt. Golvet blev grått. Tänkte pimpa spegeln (har en bra bild i mitt huvud ;) ), fixa nya lampor, textilier i färg och snygga krokar osv.
Visar bilder sen!
 
Nu är det praktiskt taget klart! Nu är det roliga kvar- att pimpa med snygga detaljer och textilier!

Har målat väggar och tak vitt. Golvet blev grått. Tänkte pimpa spegeln (har en bra bild i mitt huvud ;) ), fixa nya lampor, textilier i färg och snygga krokar osv.
Visar bilder sen!
Jag hoppas att du har kommit ihåg att även ta Före-bilder så man kan se det stora skillnaden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp