Frösådden - hur gick det?

mino

Trådstartare
Nån mer än jag som är ganska besviken på årets frösådd? Jag vet inte vad jag hade tänkt mig men nu i slutet av juni har jag inte en enda planta som blommar, alla ser löjligt små ut. Jag tror inte att nåt blir färdigt innan augusti. Riddarsporrarna är rena skämtet. De enda som verkar ta sig någorlunda är gamla halvtrista trotjänare som krasse och ringblomma. Köpte också några komplicerade fröer som skulle förvaras i kylen i ett par veckor för att få uppleva en köldknäpp och ingen av dessa 4-5 påsar har visat något tecken på liv.

Nej, nästa år blir det plantskolan! Och kanske lite luktärt. Och morötter.
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

jo lite besviken är jag allt, massor av saker som inte tog sig i år! riddarsporren va bara att glömma, inga vita violer kom upp alls. Porslinsveronican lyser med sin frånvaro den med.. dock så fick vi upp en väldig massa aster och svart viol :) alltid nåt antar jag
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Vad skönt att höra att jag inte är ensam. Sådde krasse, luktärter, tomater och jordgubbar och det har blivit absolut ingenting!

Mitt trädgårdsland ser däremot OK ut. Sockerärtor, bönor, salladsmix (någon som vet vad man kan göra med OFANTLIGA mängder ruccola?) och rädisor. Till och med potatisar som blev kvar i jorden i fjol. Åt egen nypotatis till midsommar!:)
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Jag är däremot glatt förvånad, sent i jord och ganska slarvigt når nu sockerärtorna 80 cm och är frodiga som attan. Buskkrassen kommer starkt den också, det enda tvivlet är luktärtorna, men kanske kan det reda upp sig.

Har nu satt ut några penséer i jorden för att se om de fröar av sig till nya plantor om nåt år.
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Hos mig med ser det för bedrövligt ut och jag trodde att det kanske var jag som missat något i år. Dillen är ungefär 3 cm hög, morötterna ser jag inte skymten av, ringblommorna börjar sticka upp lite ovanför jorden o.s.v. Potatisen är färdiga att kupas i alla fall.

Här blir det också mycket planter nästa år i stället för frösådd, kan jag säga.
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

vad konstigt att det blev så här, egentligen. Kan det ha berott på torkan i maj?
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Jag har ju mina lådor på balkongen där det växer som attan. Svartöga, Praktsalvia och nån mer som jag glömt namnet på :o Det är knopp i mycket, men inget har slagit ut ännu. Vattnar varje kväll o det behövs. Ska sätta självbevattningsflaskor på dem nu när jag åker iväg ett par dagar. Så får vi se vad som blommar när jag kommer hem igen. Får ta med kameran hem från stugan och fota lite. :D
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

ja tack!
Igår köpte jag några solrosor och lavendel i kruka för att pigga upp och ha några blommor i alla fall i trädgården... Förhoppningsvis slår min fina brunröda clematis ut snart, den ser ut att vara på G, så då blir det i alla fall lite färg!
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Jag sådde Dahlia, trumpetblomma och luktärt + melon inne.

Det ser bra ut så här långt.

Sticklingar måste ha mycket vatten och inte stå för ljust, då växer de och blir bara långa "stänglar".
man vill ju helst få stjälkarna kraftiga.

Ringblomma blommar väl inte så här tidigt, de brukar komma i slutet på juli i min rabatt där de fröar av sig själva.

Det som går segt för mig är morot i morotslandet.
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Tills nästa år ska jag/ vi bygga ett litet odlingsskåp/ drivhus, så då tänker jag nog fixa mera frön. I år var jag inte så motiverad, prioriterade uteplatsen framför odling och även planerat land.

Men många groddar och skott är extremt känsliga för vatten/ sol/ blåst (allt i rätt styrka ;) ) innan de riktigt kommit till sig.
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Hos mig har det inte gått alls och yngsta hunden är en stor bov i det hela, det har gått så långt att jag hotat sambon med att ta fram ridspöet. :devil: Fanstyget(hunden, inte sambon ;)) har dille på att bita på plastkrukorna, så hon har rivit ner och ut alla mina planteringar i omgångar, så nu har jag gett upp. :cry: Jag får aldrig upp växthuset heller och har sagt att jag ska sätta ut annons på Blocket. Nu har jag iaf fått hem 13 kubik fin matjord och vi håller på att bygga en rejäl ram till jorden där jag sedan ska plantera och hägna in med eltråd. :idea:
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Våra frösådder har också blivit väldigt sega, inget händer. Misstänker att vi haft det för torrt trots att vi vattnat dagligen.
Lite trist!
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Nu blommar rosenskäran hos mig :) Praktsalvian är stor men ännu inte redo för blom. Svartöga börjar kika upp, den är ju sen för att jag ska få lite blom in på hösten oxå. :)
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Jag är ganska nöjd faktiskt. Jag fick oväntat många tomatplantor av mina fröer och har nu åtta stycken ute på balkongen som är överfulla av tomater som väntar på att få tillräckligt med sol på sig för att mogna. Tyvärr lyser solen med sin frånvaro under eftermiddagarna när solen förväntas nå balkongskrället. Spenaten har också blivit bra, även om jag sådde den väldigt sent. Övrig sallad är vansinngt blek dock - jag vet inte vad jag har gjort för fel. Vad saknas när salladen blir blek? För lite sol? För lite näring?

Örterna blev strålande trots att 75% av de uppdrivna plantorna dog efter ett sorgmyggelarvsangrepp. Dessa (örterna alltså) har jag dock odlat inomhus. Fönstrena har översvämmats av persilja, timjan, basilika och grönmynta. Tyvärr drabbades de av trips när jag var bortrest och eftersom jag är tveksam till att jag ska få bort odjuren så har jag öst örter över maten den senaste veckan så att det är jag - och inte tripsen - som får kalasa i mig. Av någon anledning verkar denna kur ha fungerat på ett icke oväntat sätt. Örterna verkar ha repat sig. Må hända att det beror på att jag kan ha råkat äta upp tripsen i samma veva?
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Blandat resultat här. Blommorna ser rätt OK ut, sparrissalladen har hunnit förväxa sig, ruccolan är på G men av 20 sådda bondbönefrön har bara 4 klarat sig. :cry:

Odlar i pallkrage för första gången och är positivt överraskad av hur bra det blivit! Morötterna är jättefina, salladsärtorna växer så det knakar och persiljan är enorm. Sparrisen ser också frisk och välmående ut, skjuter nya skott hela tiden.

Har utöver det fem praktexemplar av sellerirot i landet, fast de skall stå kvar till i höst.

Enda molnet på min himmel är att tomaterna floppar för andra året i rad. Begriper inte vad som är galet. De bor i jättefin jord, har fått hönsgödsel två gånger, vattnas regelbundet och binds upp efterhand - ändå är de smala och rangliga och ger bara ett fåtal frukter. Buuuh....
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

Här har de förbenade rådjuren smaskat i sig alla blad på rosenbönorna. Överlag börjar mina blommor ta sig men det är fortfarande nästan ingenting som blommar. Dahliorna som är så himla fina i planskolan nu ser lite malätna ut och har inga direkta knoppar. Vad som har hänt med stockrosorna vet jag inte, kanske har jag gödslat för mycket, för de har gigantiska blad men inga blomstänglar. Kanske kommer det nästa år. Rädisorna är det enda ätbara som tagit sig bra, har dock inte satt så mycket pga att vi bara orkat rensa fram en liten del av det totalt igenväxta grönsakslandet.

Däremot upptäckte vi nyligen att vi har ett rejält buskage med björnbär, så det ska bli spännande att se vad det blir av det.
 
Sv: Frösådden - hur gick det?

*kl*
Efter en veckas semester hemifrån ser min balkong ut som Beirut :angel: Det har blåst storm o sambon har förankrat med pinnar. Alla blommor är huller om buller, i buntar, halvdöda av torka osv. Så det tar mig nog några dagar att få rätt på dem så de går att visa upp. Rosenskäran är det enda som blommar hittills, förutom passionsblomman. Praktsalvian är i knopp och svartögat har börjat gro. De är ju sena så man ska ha nåt fint i höst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp