majola

Trådstartare
Nu behöver jag information om förhöjda levervärden (Gamma GT). Det exakta värdet har jag inte fått ännu, men det var i alla fall så pass att veterinären menade att det skulle behandlas.

Min tränare medande att det inte var helt ovanligt bland unga hästar, och att det ofta hade med brist på selen, vitamin e och/eller zink att göra. Dock sa inte veterinären något om att zink eller selen hade avvikande värden. (Men jag har som sagt inte fått resultaten skriftligt ännu). Magnesium var lite långt, men inte alarmerande och de vita blodkropparna tydde på att hon haft en infektion nyligen.

Hästen är nyligen behandlad med slemlösande medel mot hosta, samt har nyligen konstaterats ha herpes i näsans slemhinnor och har behandlats mot det. Sannolikt hade hon i samband med detta även en liten förkylning.

Det var bakgrundsinformationen. Nu vill jag veta mer om orsaker till förhöjda levervärden samt hur man kan förebygga dem i fortsättningen.
 
Sv: Gamma GT

Ett islandsföl, några veckor gammalt, åt Johannesört och fick skyhöga levervärden. Symptomen var paniskt kliande mot allt och alla, om han vistades i solen.

Levern som renar kroppen tar hand om gifter ( tex läkemedel) som inte mag-tarmsystemet kan ta hand om. Ett förhöjt levervärde kan tyda på att vi fått i oss något som är svårt för levern att bryta ner.

Kan inte medicinen hästen blev behandlad med ha påverkat levervärdena?
 
Sv: Gamma GT

Jo, men det var ju samma veterinär som tog blodprovet och gav slemlösande (den andra medicinen fick hon först efter att blodet tagits, fel skrivet av mig) så det vet han ju om.

Nu skulle jag spruta hästen varannan dag i fem dagar med ett homeopatiskt medel som heter Hepar Comp. PLV (från PlantaVet). Det innehåller Anagallis arvenisis D4, Silybum marianum D4, Taraxacum officinale D4, Cichorium intybus D5, Kalium carbonicum D5, Hepar bovis D, Mesenchym bovis D5. Mot kronisk hepatopati. :confused:
 
Sv: Gamma GT

majola skrev:
Jo, men det var ju samma veterinär som tog blodprovet och gav slemlösande (den andra medicinen fick hon först efter att blodet tagits, fel skrivet av mig) så det vet han ju om.
Aha.
majola skrev:
Nu skulle jag spruta hästen varannan dag i fem dagar med ett homeopatiskt medel som heter Hepar Comp. PLV (från PlantaVet). Det innehåller Anagallis arvenisis D4, Silybum marianum D4, Taraxacum officinale D4, Cichorium intybus D5, Kalium carbonicum D5, Hepar bovis D, Mesenchym bovis D5. Mot kronisk hepatopati. :confused:

Vad är hepatopi?
 
Sv: Gamma GT

majola skrev:
Nu behöver jag information om förhöjda levervärden (Gamma GT). Det exakta värdet har jag inte fått ännu, men det var i alla fall så pass att veterinären menade att det skulle behandlas.



Hästen är nyligen behandlad med slemlösande medel mot hosta, samt har nyligen konstaterats ha herpes i näsans slemhinnor och har behandlats mot det. Sannolikt hade hon i samband med detta även en liten förkylning.

Det var bakgrundsinformationen. Nu vill jag veta mer om orsaker till förhöjda levervärden samt hur man kan förebygga dem i fortsättningen.

Många mediciner kan tillfälligt påverka levern. På människa och råtta vet man att de vanliga slemlösande medlen ibland kan ge mätbar leverpåverkan. Kanske kan det vara så på häst också. HH
 
Sv: Gamma GT

Tack Helena!

Det vore ju skönt om det "bara" beror på medicinen!

Jag får väl ta nya prover om ett tag och se hur det ser ut då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp