Går det fixa till gammalt trägolv?

LinnK

Trådstartare
Ja, GÅR gör det ju såklart, men jag menar mest om det är lönt. :)

Golvet har inte så breda plankor som vi kanske hade önskat men vi fick ändå en liten vision om att det kanske kunde bli fint att slipa ner och sen måla med en heltäckande lite mattare vit färg, eller ljust varmgrå nyans typ.

Golvplankorna (det är ju inte plankor, eftersom de är så smala, men jag vet inte vad det heter eg) är kanske 5 cm breda skulle jag tro,
och det får mig att tro att det eg varit ett undergolv till en gummimatta som åkt ut och så har golvet blivit lackat med något som liknar båtlack.
Just nu är det orange furu-högblankt, och det känns inte så fint.. :angel:

Det jag undrar över är dels om ni tror att ett målat trägolv kan bli fint trots att det är så smala plankor, och vad man ska använda för färg och tillvägagångssätt? Vi vill helst ha en heltäckande färg och inte tex vit lasyr..

Håller det någorlunda eller repas det upp på en gång tror ni?
Vi har inga barn o ingen hund, bara två katter.

På sina håll är det ju springor mellan plankorna som är hopplösa att hålla rent kring, det samlas smuts där som sen poppar fram efter att man städat :devil:
så jag undrar också om det går fylla igen dessa på nåt sätt, och isf hur?

Många frågor blir det, men jag hoppas någon kan svara, för jag är så nyfiken på om det skulle gå. Annars får vi slänga på nåt laminatklickgolv över :)
 
Sv: Går det fixa till gammalt trägolv?

Jag tycker absolut att det är värt att göra iordning trägolvet, slipa först och sen måla. Trägolv blir vackra oavsett vilken färg man målar dem i anser jag.

Det är ju alltid en risk att det går flisor ur golvet och det syns naturligtvis mer om du har målat golvet mörkt. Det är väl inte värre än att du fyller i flisan om det syns väldigt mycket, trä är ett levande material och behöver inte vara "perfekt".

Springorna går att nåta precis som man gör med båtdäck. En kompis har gjort det på sitt landställe och det blev jättesnyggt. Däremot har jag ingen aning om tidsåtgång och kostnad för att göra det.

Lycka till!
 
Sv: Går det fixa till gammalt trägolv?

Slå ihop golvet för att få igen springorna. Är det så smala brädor så är det nog som du tror att det har varit "undergolv".
Ska du måla golvet och det inte är massor av av skador så helslipa inte ner på trärent, det enda som händer är att golvet blir svagare både i yta och i sponten. Slipa bara med vanligt sandpapper för att matta ned lacken, måla sen.
 
Sv: Går det fixa till gammalt trägolv?

Det går säkert att få jättefint. Springor får man bort genom att ta upp golvet, slå ihop det igen, inget annat funkar tyvärr.

Slipa bort lacket, men bara det, inte mer av golvet. Måla med en linoljefärg av bra märke, den håller ihop golvet från stickor och slits vackert.

Jag tycker ett plankgolv av trä, oavsett bredd eller något annat har en mycket varmare känsla och så är de mycket vackrare än klickgolv ;).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp