Garderober och förvaring

QuickStar

Trådstartare
Jag har insett att jag har väldigt lite förvarings utrymme i mitt hus, har ett utrymme under trappan som är överfullt med bråte, det är svårt att få någon ordning där eftersom jag bara ställer allt på golvet.
Tanken är att ha det som städskrubb och ha lite verktyg och det som ska till återvinningen där (pant och glas flaskor etc)

På ö.v har jag flera rum under sned taket som inte används, efter den stora renoveringen på ö.v skett år 2016 (typ..) kommer 3 av dom försvunnit och bara det ena vara kvar (inga fönster) där tänkte jag också ha förråd, tex ställa julsaker etc.

Hur ska jag få någon ordning i dessa förvaringsutrymmen? :confused:
Finns det hyllsystem som är smidiga att ha under snedtak och trappor?
Skulle gärna vilja ha hyllor med plastbackar eller dyl så man lätt hittar det man söker.

Sen behöver jag verkligen gör något åt min garderob :crazy: har ett klädskåp i sovrummet som det bara väller ut kläder ur, skåpet är 120cm brett och med 5 hyllor och en klädstång.
Har flera väskor och kassar med sånt som är ouppackat, visst jag kan nog rensa ur en del del med ändå!
Så då kom jag på att jag skulle göra en egen garderob, IKEA, Elfa mfl. har ju smarta system som man sen sätter skjutdörrar på, det verkar smart men när jag kollade på Ikeas sida så fattar jag det som att man måste ha en stomme också?
Jag vill ha bara lister i nere och uppe kant som man kan skjuta dörrarna i.

Elfas är jättefina men de är väldigt dyra, finns det andra man kan köpa sådanna dörrar av som är lite bättre pris på?

Har inget emot att köpa inredning och dörrar på olika ställen..

Vill gärna se bilder på era skjutdörrs garderober och förråd/förvarings lösningar!!
 
Sv: Garderober och förvaring

Jaha det var ju enorm uppslutning i denna tråden :D
Nåja, tänkte det kunde finnas fler som var intresserade så jag tänkte dela med mig av mina upptäckter...

Elfas system är ett sånt jag är ute efter, sånt man sätter direkt på befintlig vägg och sedan sätter skjutdörrar framför. Dock så skulle det kosta drygt 8000kr bara för inredningen till min "drömgarderob" :crazy:
Ikeas PAX system var billigare men inte alls lika flexibelt eftersom man då måste ha även en stomme :( vilket inte passar hos mig då jag hade behövt 1½ av de stommarna.

Så jag surfade istället runt, men jag fastnade sen för Ikeas Antonius system med väggskenor, konsoler och hyllplan samt i kombination med trådbacks stativ går det att gå ihop en riktigt bra garderob men mycket hyllor och backar.
Till mina garderober i sovrummet resp hallen så blir det drygt 2000kr/garderob. Dock tillkommer då skjutdörrarna och lister till dom.

Vill man köpa färdiga så har Skånska Byggvaror rätt prisvärda, annars hittade jag ett par ställen där man kan köpa listerna, hjulen och det men göra egen "dörr" av spånskiva och tapetsera den. Blir strax över 1000kr/dörr + valfri tapet.
 
Sv: Garderober och förvaring

Kan bara tillägga att jag hatar mina skjutdörrar på garderoben (PAX), ska nog sätta upp en stång och ha draperi istället (inte jag som byggde garderoben)...
Det är himla störande när man är i en del av garderoben och måste in i andra delen, då ska man hålla på och dra dörrar. Speciellt störande när man ska flytta saker mellan delarna...
 
Sv: Garderober och förvaring

Det har du rätt i. Jag irriterade mig på det i pappas hus, att man bara kom åt halva i taget, därför vill ja ha fler smalare dörrar, dessutom på flera skenor så man kan skjuta alla åt en kant.

Men eftersom jag har så många hål att stoppa pengar i så tänkte jag faktiskt vänta med dörrarna och ev. göra som du tänker göra, ett draperi tsv.
 
Sv: Garderober och förvaring

Jag har Elfas dörrar och antonius inredning från ikea.
Garderoben är 210 bred, har tre dörrar och betalade 5,600 för dom. Inredningen från Ikea gick på 1200 ungefär.

Köpte inredningen innan jag fått hem dörrarna och ställde upp det precis så som jag ville ha det. Sätter upp dörrarna efter ett par veckor och märker då att det inte går att dra ut lådorna för dörrarna är ivägen. Har ju tre dörrar, men endast två skenor i golv/tak. Så det är ju alltid två dörrar i samma spår. Hade man haft tre spår kunde man ju öppnat upp helt. Vet inte om det är ngt extra tillval dock.

Så kan vara bra att sätta upp dörrarna först eller mäta ordentligt. Jag har funderat på att köpa en extraskena att sätta upp så man kan skjuta undan alla dörrar, men vet inte om det finns tillgängligt ens?
 
Sv: Garderober och förvaring

Jag har elfas inredning och skånska byggvarors dörrar,är jätte nöjd :)
 
Sv: Garderober och förvaring

Alla de dörrar jag tittat på går att få i 3spåriga skenor så har jag 3dörrar är det inga problem.
Just nu är jag inne på att köpa två fullhöjd stativ m trådbackar och ett par hyllor samt klädstång imellan dessa.
Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha bara trådbackar eller en radda med vanliga hyllor också. Så jag köper nog bara trådbackar först o ser hur det funkar, annars kan jag flytta ut det ena stativet i hallen o köpa hyllor till sovrummet. Har hyllor i klädskåpet nu som jag inte gillar, dock är det nog mest formatet som irriterar mig.
Man får knö för att få in två högar bredvid varann o sen är de så onödigt djupa.
Trådbackarna är nog ungefär lika breda men djupare så man kan lägga kläderna åt andra hållet o ändå komma åt det som ligger innanför smidigt iom att de är utdragbara.

Är sååå sugen på att åka till Ikea o handla så jag kan börja. Kläskåpet ser ut som en kaos o torkställningarna är fulla vilket även tvättkorgen är så det känns som om det är dags...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp