Bukefalos 28 år!

Göra egen sadelpadd av fårskinn

O

oidipus

Jag tycker inte om att köpa skinn och dylikt om jag inte vet att djuret har haft det bra och inte behövt utstå slakttransporter och liknande. :( Nu är det så att jag verkligen hade behövt ett sadelunderlägg till min hästs känsliga rygg (behöver inga kommentarer om underläggs vara eller icka vara).
Vad tror ni då om att köpa ett skinn från en liten gård (där jag vet att djuret har haft det bra) och själv klippa till en bit som passar att lägga under sadeln?
Skinnen är ju iordninggjorda eftersom de i valiga fall säljs som mattor, bebisfiltar osv, så de går att tvätta. Det är ju ganska dyrt men samtidigt blir det väl lite bita över som man kan ha som täckesskydd och sånt. Tror ni att detta skulle fungera lika bra som att köpa en vanlig får/lammskinnspad? :confused:
 
Jag har gjort så och det funkar perfekt. Funkar även med bilklädsel i fårskinn och fårskinnsmattan från IKEA :D
 
Jag har gjort min lamullspad på det sättet, funkar kalas!! :bow:
 
Leta efter nån som säljer renskinn i stället. Jag tycker att det är bättre. En i stallet letade runt på internet och hittade en som sålde sånt, och då beställde hon en bit och så fick hon klippa till det själv, jättbilligt var det. :)
 
Renskinn kan man köpa hos Tjäderläder. De finns på nätet. Annars tycker jag att fårskinn är himla bra...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp