Bukefalos 28 år!

Golv i gammal ladugård - kapillär upptransport av vatten?

Rimfaxe

Trådstartare
Vi håller som bäst på att renovera vår gamla ladugård. I den del som vi ska inreda stall finns det idag ett gjutet betonggolv, i två nivåer. Den lägre nivån är idag ca 20 cm lägre, men den ska vi gjuta upp så att den blir lika hög som den högre nivån.

Under en tid har en sak förbryllat mig. När det har regnat, har betonggolvet i den högre nivån varit fuktigt, det är stora vattendroppar på golvet och det blir fotspår när man går där. I och med att ladan har glespanel från ca 2 meter upp från marken och upp mot takfoten, trodde min make att fukt kondenserar inne på golvet, alternativt att regn blåser in. Nu har jag läst något om kapillär upptransport av vatten, och jag undrar ifall det är vad som sker där inne? Eftersom ladan är från slutet av 1800-talet så tror jag inte att de har lagt något dränerande gruslager under betongen, även om betonggolvet skulle kunna vara gjutet någon gång på 1930-talet.
Det är enbart när det regnar ute som det blir så här på golvet, vad jag har märkt.
Det är för övrigt samma golvnivå i det som var gammalt mjölkrum, där vi nu har sadelkammare. Där inne är golvet inte fuktigt när det har regnat, men å andra sidan har vi haft ett sådant där element för ladugårdar ståendes där, så det skulle ju kunna ha värmt upp utrymmet så att fukten inte dras upp.

Vad tror ni, rör det sig om kapillär upptransport av vatten, eller kan så mycket vatten på golvet vara orsakat av inblåsande regn, fuktig luft som kondenserat på plattan? Betongplattan är ju ganska kall förmodar jag iom att marken är kall, och regnet har då kanske varit varmare?
Ladugården är byggd precis där en grusås slutar och ett lerjordsområde börjar.

Den lägre golvnivån är nyligen framtagen. Tidigare låg det trägolv och diverse bråte där, och på sistone har den delen av ladan stått helt utan väggar då vi tar bort de gamla väggarna och sätter dit nya istället. Jag har inte reflekterat över hur det ser på golvet där när det regnat ute, eftersom det har kunnat regna in.
Den lägre golvnivån kommer vi att fylla med grus där det behövs, och sedan gjuta ovanpå. Detta grus borde i varje fall förhindra kapillär uppdragning av vatten i just den delen.

Om det nu rör sig om kapillär upptransport av vatten; Spelar det någon roll? När boxar är på plats så kommer de vara fyllda med spån i botten, så då kommer spånet suga upp ev kondens väl?
 
Sv: Golv i gammal ladugård - kapillär upptransport av vatten?

Jag har ingen aning men i vårt gamla stall är det två boxar intill varandra på samma platta med samma höjd och den ena blir alltid mycket mer blöt än den andra. Inte för att det kanske tillförde något men det är ju lite konstigt :p
 
Sv: Golv i gammal ladugård - kapillär upptransport av vatten?

Vi har samma problem i vårt ena stall samt i en del av logen, båda byggda på 50 talet och väldigt rejäla "proffs"byggen medans däremot de gamla ett 1700 tals och ett 1800 tals stall inte alls har samma problem. Vi har varit inne lite på att det kan bero på betongtyp att den släpper igenom för mkt. Hos oss är det ingen tvekan utan att det är betongen som "svettas" börjar alltid i en del dit inget inregnat kan komma och där det inte är fuktigt är man där när det sätter igång så ser man att det alltid är samma fläckar som börjar "svettas" först. Den stora nackdelen är att golvet blir såphalt, vi har numera stora ringgummimattor vi slänger ut dessa dagar, vi har som tur var superventilation och det är bara riktigt extrema dagar när luften står helt still med typ 200% luftfuktighet ute som det kan hålla i sig några dagar. Har frågat många hur man skall komma tillrätta med det men ingen verkar riktigt veta är tydligen ett rätt vanligt problem med gamla gjutna golv.
 
Sv: Golv i gammal ladugård - kapillär upptransport av vatten?

Då rör det sig förmodligen om uppdragning av vatten underifrån. Jag har ju ställt mig väldigt frågande till att regn skulle kunna leta sig så långt in i ladugården och i så stora mängder, det känns liksom orimligt. Precis som du beskriver det så ser det ut som att betongplattan svettas vatten.

Skulle det kunna bli bättre av att dränera kring ladugårdsgrunden? Fylla med grusbädd och lägga ner dräneringsrör och leda bort vatten runtomkring. Eller är det jorden som befinner under betongen som ändå kommer dra upp vatten, oavsett kringliggande dränering? Det verkar dumt att lägga ner pengar på dränering som ändå inte kommer göra någon skillnad.

Golvet har vi tänkt att fräsa spår i med någon golvbearbetningsmaskin, alternativt anlita en firma som gör det åt oss. Då borde man kunna slippa den värsta halkan som blir av vätan, för halt blir det säkert för hästarna annars.
Jag har funderat på att lägga in asfalt, eller någon liknande beläggning, som alternativ till att fräsa golvet men med tanke på miljöskäl känns det inte som ett självklart alternativ. I och med den förmodade uppdragningen av vatten vet jag heller inte hur pass lämpligt det är att täcka betonggolvet med ytmassa.
 
Sv: Golv i gammal ladugård - kapillär upptransport av vatten?

Har så i delar av en box i ett gammalt stall med betonggolv. Jag får och för sig inga droppar men det syns att det är blött. När man har strö på så märks det inte eller så kanske det går aningen mer strö.
 
Sv: Golv i gammal ladugård - kapillär upptransport av vatten?

Förresten, du säger att det bara blir blött när det regnar? Inte när det är varmt och fuktigt i luften?

Mina föräldrars stall blir helt blött ofta sommartid, spec riktigt varma och lite fuktigare dagar. Hela ladugården är ju i sten och det är svlar där inne - vattnet kondenserar.

Är det en del/en stor del av problemet så hjälper ju inte dräningering. Men är det lött underifrån (som hos mig och sambon, fast mest i vår källare) så är ju just dränering lösningen. Viktigt att lägga den tillräcklgit lågt då såklart! Det hjälper även om man bara dränerar runt om det är normalstort. Det är ju poängen med att dränera i efterhand när det inte är gjort från början :) (vår dränering är kass gjord, därav fukten i källaren :p)
 
Sv: Golv i gammal ladugård - kapillär upptransport av vatten?

Har inga svar men sätter ett avtryck i tråden, eftersom vi också håller på med renovering av en gammal lada. Vi har betonggolv i vardera änden av byggnaden och åtminstone det ena är riktigt dåligt med mycket sättningar. Vi håller som bäst på att försöka bestämma oss för hur vi ska gå vidare med de olika problem som finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp