Granngårdens fototävling på Fb

orientalkatten

Trådstartare
Granngården har nu en fototävling där man ska fota fåglar. Gärna fågelbon med ungar. Deras bild i tävlingen är just ett fågelbo med ungar. Nu är det så att man inte ska störa häckande fåglar med att ta bilder på ungarna. Kan få tragiska konsekvenser med döda ungar. Har påtalat det i tråden och fick ett så fjantigt svar att jag verkligen undrar vad det är för muppar som jobbar där.Deras kunder vet minsann hur man fotar fågelbon🦃. Jaha det framgår verkligen inte när man ser bilder på bon. Och sen den hurtfriska totalt okunniga människan på Granngården som ser fram emot att följa utvecklingen i boet. Hallå varenda någorlunda vettig person vet att man inte stör vilda bebisar. På fågelgrupper på FB är det absolut förbjudet att fota ungar i bon. Så gå gärna in och kommentera att man uppmanar inte folk att fota fågelbon för att vinna 500 kr. Denna tävling förtjänar inga likes.
 
Granngården har nu en fototävling där man ska fota fåglar. Gärna fågelbon med ungar. Deras bild i tävlingen är just ett fågelbo med ungar. Nu är det så att man inte ska störa häckande fåglar med att ta bilder på ungarna. Kan få tragiska konsekvenser med döda ungar. Har påtalat det i tråden och fick ett så fjantigt svar att jag verkligen undrar vad det är för muppar som jobbar där.Deras kunder vet minsann hur man fotar fågelbon🦃. Jaha det framgår verkligen inte när man ser bilder på bon. Och sen den hurtfriska totalt okunniga människan på Granngården som ser fram emot att följa utvecklingen i boet. Hallå varenda någorlunda vettig person vet att man inte stör vilda bebisar. På fågelgrupper på FB är det absolut förbjudet att fota ungar i bon. Så gå gärna in och kommentera att man uppmanar inte folk att fota fågelbon för att vinna 500 kr. Denna tävling förtjänar inga likes.
Har dom ändrar texten till tävlingen? hittar inget om att fota fågelbon.
 
Har dom ändrar texten till tävlingen? hittar inget om att fota fågelbon.
Står inte i texten. Men deras egen bild är svalbo med ungar. Bilder på bon får svar från granngården att det är så gulligt. Detta trots att folk opponerar sig mot foto av fågelbon. Dom fortsätter att tycka det är mysigt med folk som stör bon för att ta bilder till deras tråd. Trodde Granngården hade lite koll på hur man uppför sig i naturen. Men nej tyvärr gör markadsavd. Allt för att få delningar på denna tävling. Den som kommenterar bilderna från granngården gör det utan att kunna någonting om fåglar vilket gör hela upplägget oetiskt och direkt pinsamt. Deras svar till mig att deras kunder är alla väldigt kunniga och vet hur man uppför sig när man fotar bon. Det är absolut förbjudet att störa häckande fåglar och har blivit ett allt större problem.
 
Nu fick jag svar från Granngården att dom inte vill exkludera bilder utan vill bidra till mångfald. På natursidan.se står det att det är absolut förbjudet att störa häckande fåglar och att det blivit ett växande problem. Vad i hela friden har det med mångfald att göra. Hur kan man svara så vilken oerhörd brist på kompetens och att inte lyssna på kunders synpunkter.
 
De nya kamerorna med Zoom mm har ökat på problemet för häckande fåglar då det är mer folk ute och stör i känsliga områden.
Svalorna hemma hade jag kunnat fota en närbild på utan att störa mer än jag gör annars när jag rör mig i stallet.
Tänker inte låta bli att använda stallet till svalbot är tomt så dom får stå ut eller flytta.

Att folk har rört sig i naturen mer har förekommit sedan förra sommaren och har inget med zom eller denna tävling att göra.
 
Att ha svalbon i stall är inte samma sak som att störa häckande fåglar.

" Det är absolut förbjudet att störa fåglar som häckar. Överhuvudtaget ser vi en ny trend med fågelfotografer som kanske inte har riktigt samma etik som tidigare där fotografering vid fågelbon betraktades som fotoetiskt förkastligt, skriver Naturenheten vid länsstyrelsen i Kalmar.

Även Anders Wirdheim menar att detta är ett ökande problem.
– Ett växande problem när det gäller störningar av fåglars häckning utgörs av närgångna fotografer. Vi har många exempel på att gömslen monterats mycket nära boplatser, liksom att man använder mp3-spelare med sång för att locka fram en revirhävdande fågel. Problemet har vuxit i takt med att avancerade kameror blivit mycket vanligare."
 
Ni bara tar för givet att alla andra har dåligt omdöme? Att folk stör fåglarna som häckar?

Det finns zoom-objektiv.

Det är möjligt ni har rätt. Vad vet jag.
Zoom eller inte, folk (med eller utan kameror) nuförtiden har ofta extremt dåligt omdöme i sina interaktioner med vilda djur och natur.

Fåglar och fågelungar är dessutom inte särskilt stora. Så den distans du använder för att hålla behörigt avstånd eller ens få plats med en hel elefant i sökaren i Tanzania med en zoom är inte direkt samma distans man behöver när man fotar fåglar eller andra mindre djur.
 
Zoom eller inte, folk (med eller utan kameror) nuförtiden har ofta extremt dåligt omdöme i sina interaktioner med vilda djur och natur.

Fåglar och fågelungar är dessutom inte särskilt stora. Så den distans du använder för att hålla behörigt avstånd eller ens få plats med en hel elefant i sökaren i Tanzania med en zoom är inte direkt samma distans man behöver när man fotar fåglar eller andra mindre djur.
Zoom ger dig oftast inte heller ett bra foto av ett bo om boet befinner sig högre upp. Då får du inte med ungar och ägg.

PS jag hörde om norrmännens problem med folk som fotade myxoxar efter att jättefina sådana bilder vunnit BBC:s amatörfototävling för ett par år sedan. I bästa fall blir myxoxarna stressade - i värsta fall vänjer de sig vid människor nära
 
Hade en kamera framme från helgen. Ett hus med 1.6x kroppfaktor.

Tillsammans med en 100-400mm zoom inzommad på 400mm dvs 640mm (eftersom det är crop) tog jag precis den här suddiga bilden genom köksfönstret på en fullvuxen ganska så stor ringduva 8-10m bort.

Det är ju inte direkt som att den fyller upp bilden om man så säger. Så att fota vilda fågelungar och fågelbon känns faktiskt rätt förkastligt. För om man ska lyckas måste man verkligen vara störande nära 🤐


20210615_122907.jpg
 
Nåja, nu går ju inte tävlingen ut på att fota fågelbon utan frågan var vilka småfåglar man hade i sin trädgård. Däremot håller jag med om att det är oerhört oproffsigt av just granngården att lägga ut en bild på ett rede med ungar utefter de lagar och regler som finns . Gör ett inlägg i fb gruppen fåglar runt knuten så får administratörerna kontakta dem, de är väl de som ligger bakom Sveriges ornitologiska förening och jobbar med ringmärkning i Ottenby bland annat, kanske smäller högre än om en privatperson hör av sig att de talar om hur olämpligt det är.
 
GRANNGÅRDEN: Vi har mottagit flera synpunkter på detta och tagit till oss dessa.
Vi håller på att i detta nu se över hur vi kan förbättra vår kommunikation kring tävlingar för att inte orsaka bekymmer för våra djurvänner.
Vår målsättning är inte att uppmuntra till att störa häckande och ruvande fåglar eller andra arter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp