Här komemr ännu en nybörjare på AR

gadriel

Trådstartare
Har tidigare ridit vanlig klassisk ridning och efter det en del islandshästridning. Nu har jag haft ett par års uppheåll från hästa p g a studier och har velat ltie om hur jag vekrligen vill rida. Jag vet iaf att jag aldrig vill pyssla med vanlig klassisk ridning igen.

Vill ehlst rida efter Hempflings lära och har förstått att AR går hand i hand med hans lära. Har även lutat lite åt western men nu känns det som AR skulle vara ngt som passa mina tankar om hästar och ridning.

I förgår ringde jag en tjej som har en häst jag fått rida en del för att höra om jag kunde få låna hennes pålle i sommar och hon har börjat med AR och ett tu tre så bokade hon mej på en kurs i växjö för Birgitta Järnåker. Jag ska bara vara med som fotfolk men det ger ju mej förhoppningsvis en god inblick i AR. Dessutom hade hon en massa filmer och Branderups böcker som jag ska få låna och läsa in mej på i sommar.

Så räkna med många frågor från ännu en nybörjare :D
 
Hej och välkommen!

Jag skulle inte vilja säga att AR går hand i hand med Hempfling, det finns ganska stora skillnader har jag förstått, men det kan nog andra här inne bättre redogöra för om du vill det.

Låter som en bra plan att gå som fotfolk, men läs inte bara Bents böcker, läs andra klassiska ridläror också, Bent sitter inte inne med den enda sanningen. :-)
 
*lånar tråd lite*
Vilka andra böcker kan man läsa än bents? Har beställt bents nu iaf...

Hoppas det inte gjorde något att jag låna tråden lite :crazy:
 
Är man intresserad av klassisk dressyr så tycker jag att Sylvia Lochs böcker är bra, bra böcker att börja med är Dressage in Lightness och The Classical Seat.
 
Tack :)

Ja jag märker nog det sen när jag blir ltie mer insatt, får väl försöka kompromissa på mitt eget sätt kan jag tänka mej :)

Nädå..jag försöka läsa både parelli, hempfling, tteam och det mesta jag hittar och plocka lite här och var av det som i mina öron låter sunt. :) Tror det är farligt att bara spåna in på en enda lära och sätta på skyglapparna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp