Bukefalos 28 år!

Häst avlivades efter olycka

Strax före klockan fem på tisdagseftermiddagen kolliderade en bil med en häst i Innertavle. Hästen avlivades efter olyckan av en boende i byn. Enligt Ida Karlsson, som bor och har hästar i Innertavle, ska olyckan ha inträffat i korsningen Täfteåvägen/Anumarksvägen. Två hästar ska ha smitit från hagen och skenat in mot byn. En mötande bil [...] ...

Källa / Läs mer:
http://www.vk.se/1110968/hast-avlivades-efter-olycka
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

Jag tänkte också "igen?" :(

Detta är ju i mitt närområde (vet dock inte varför de tagit sig ur hagen) och senast förra veckan plockade jag in 2 hästar på en åker brevid E4an vi har vid oss..Hästar som "brukar rymma ibland".

Jag tycker att det är ett problem som borde lyftas, för nu känns det som att det varje vecka rapporteras om lösa hästar och hästar i trafiksituation som skadas och det verkar bara bli värre, eller är det media som gör att det känns så?
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

Jag bor också i närheten. Det är en farlig väg! Man undrar ju hur det kan vara så många lösa hästar just i år?:(
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

Ja det verkar ha exploderat!!!

Vet inte om det beror på ökad andel lösdriftshästar?? Dvs att hästarna går ute i större utsträckning?

Åtminstone i mina trakter är det just ingen tjäle, så bra med kräm i staketen, annars kan ju det vara en anledning till rymmande hästar på vintern.

Men har inte sett att det varit så MÅNGA förr om åren???
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

*kl

Det kan ju även vara så att det rapporteras mer, det måste inte vara en ökning av lösa hästar.
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

Trafikolyckor brukar rapporteras.

jag tror också på lösdrifterna.

Om belysning fanns i ligghallarna tror jag att de mer skulle stanna kvar o då inne. vilket många iofs inte gillar-=mockning.

hästar är som vilda djur. De rör sig väldigt lite i mörkret, men om de blir skrämda...O sen en massa staket av tunn ståltråd. O synbarhet.
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

Mina hänger i ligghallen på dagtid och går runt och äter på nätterna tillsammans med rådjuren.
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

Mina har belysning, ganska rejäla lampor runt stallbyggnaden som inrymmer även ligghall men de är ändå ute i mörkret emellanåt. Dock så tror jag att om de skulle bli skrämda så skulle de fly mot ligghallen, jag hoppas det i alla fall, för där känner de sig förhoppningsvis trygga annars skulle det väl inte ligga och sova raklånga och snarkandes i halmen :confused: Jag har haft lösdrift sedan 2006 och hittills har ingen varit utanför hagarna.

En hel del av olyckorna har väl skett på eftermiddagarna i skymningen? Åtminstone den här olyckan skedde ju vid femtiden på eftermiddagen då är ju många hästar fortfarande ute i hagarna, inte bara lösdriftshästar? Och det är väl snarare då att hästarna kanske inte får någon mat ute eller att insläppet blir försenat som gör att de spränger staketen? Ett gammalt talesätt "Det bästa staketet är ett bra bete" kanske man inte kan tillämpa vintertid men "mätta hästar är lugna hästar" kanske passar bättre?

Men en lampa är inte fel. I ett stall jag var i så togs hästarna in ganska tidigt och det var ganska stimmigt vid insläpp. Dock så beslutade stallägaren i samråd med oss inackoderade att sätta upp en rejäl lampa modell gatubelysning OCH fodra ute på eftermiddagarna vilket ledde till betydligt lugnare hästar. Lampan var väl i och för sig lika mycket till för att vi människor skulle se något och hålla oss lugna ;)
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

Just det där med hur pass trygga de är i ligghallen är ju extremt viktigt.

många menar att de föredrar att stå o ligga ute. Då anser jag att ngt är fel.

ligger de flera stycken samtidigt är det ett gott kvitto.

Jag håller med om att det nog inte bara är dessa hästar som sticker, men ngt lurt är det.
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

Från garaget lyser det i hagen till ligghallen, vi har utelampan där för att slippa dra elen genom hagen.
Hästarna befinner sig i andra änden upp mot skogen.

De beter sig alltså på samma vis året runt mina. Och de hänger i ligghallen alla på en gång sen jag sålde surtanten som jagade iväg de andra :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Häst avlivades efter olycka

Mina betedde sig också lika sommar som vinter
Går in i lägger sig vid 23 fast det är mörkt o båda 2. Ovanligt? jag vet:)

Förr lade de sig i gryningen- innan de kände sig trygga.

Ligghallen SKA placeras där hästarna har sin favvisplats o ha öppningen/ arna så de kan ha koll- åt rätt håll. Får de mat där är de garanterat där, men många vill inte mocka.

man kan iallfall ha mat där i början o vid oväder o inte ha plåttak.

Min val var mörkrädd eller gillade lampor. Tände själv.
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

Mina har matplatser i hela hagen men halmad ligghall och de drar runt halmen i hela hagen :p

De ska få en till ligghall i andra änden mot skogen där de hänger på nätterna och där de står i skuggan på sommaren. Men just nu är det inte så kul att bygga :eek: Vi fick ta bort en vägg i nuvarande ligghall för att de skulle gå in där (fortfarande tre väggar men på ett annat sätt än hur det var från början). Vi har visserligen plåttak men det är det i stallet också och de hänger där när det är dåligt väder. Problemet förut var den surtanten, det är enorm skillnad när hon är borta!
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

Kl

2 hästar ihjälkörda av buss idag i Bjurholm :(

Smitit från hage (oklart hur)
 
Sv: Häst avlivades efter olycka

Jag förmodar att det inte finns belysning i/ runt ikring ligghallen.

Jag har belysning utanför. Fast det verkar inte påverka hur de är/inte är där. Utan det styrs naturligtvis av väder - men sen tycks de ha sin dygnsrytm med. Det liggs och snarkas ett tag sen em och sen igen tidig natt. Sen natt och tidig morgon däremot är de nästan alltid ute och fnular i hagen (långt från ljuset). För att sen strax innan frukost ta en liten siesta igen.

Märks ingen skillnad om belysningen är släckt eller tänd.

Men lösdrift gör ju hästarna är ute mer (och det är ju poängen med. Stod mina och häckade i lösdriften/precis utanför den hela nätterna försvann största poängen) och det i sig ökar ju risken för att de ska ta sig ut. Speciellt om de tycker det finns något roligare utanför och stängslen och/eller strömmen är dålig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen Ella Magic fick avlivas i Östersund igår sedan den blivit rädd och skenat ut i trafiken vilket ledde till att både kusk och häst...
Svar
4
· Visningar
771
Senast: MayGrace
·
  • Artikel
Hästnyheter En ung flicka som var ute och red på onsdagen fick föras till sjukhus med ambulans, efter att hennes häst galopperat upp på en väg och...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En motorcykel har kolliderat med en häst i Malmö. – Mc-föraren ligger på marken och ska vara talbar. Hästen kan vara skadad så vi...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Strax före klockan tolv i natt kom larm om att en personbil kolliderat med en lösspringande häst i Svensbyn i Piteå kommun.
2
Svar
27
· Visningar
3 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp