Bukefalos 28 år!

Häst som tunnar ur..

saraaandersson

Trådstartare
Min häst har svårt att lägga på sig.. Han är unghäst, 4år, går på lösdrift och blir tränad/riden ca 5dagar i veckan. Just nu har han och hans flock börjat få fri tillgång / bete (ej kraftigt bete). Deras bete under sommaren kommer inte vara speciellt kraftigt då många i flocken lätt går upp i vikt och har hållt sig jätte bra på sommarbetet dem gått på tidigare år och där dem kommer gå iår igen!

Sen har vi min häst.. han är smal i typen, lite "hingst kropp" och lägger inte på sig så lätt. Förra sommaren gick han på ett riktigt kraftigt och tjockt bete helt utan problem.. blev bara lite rund om magen.

Han har inte mask! han är kollad och blir regelbundet avmaskad.

Jag har räknat ut ett foderstat till honom.. men nu har jag ingen aning om hur mycket mat han får i sig då han går på bete (dem har även en hö bal i hagen just nu).

Ger ni era hästar kraftfoder under sommaren? Jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar ge och vad jag ska ge då jag inte har en aning om hur mycket energi osv det finns i gräset. Vet bara att det inte är speciellt kraftigt.

Hur gör ni med era svår uppfödda hästar?


Jag vill inte ha förslag på att flytta honom till annan hage eftersom det inte finns någon annan hage han platsar i och då är alternativet att gå själv, vilket jag absolut inte vill att han ska göra! då han alltid gått i stor flock och trivs jätte bra där.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Det jag lärt mig av såna här trådar där det står "mask kollad - avmaskad" är att det inte alltid är helt korrekt. Eller jo, hästen ÄR kollad och avmaskad men inte mot det som problemet är. Därav min fråga: När avmaskades hästen senast med medel som även tog bandmask och vilket medel användes i vilken dos?
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Så här brukar jag sköta min svårfödda häst på sommaren (visserligen helt annan ras än din, då min är en travare)
Han går på ett stort naturbete, det bästa hade varit kraftigare bete men den här hagen har så många andra fördelar och han trivs väldigt bra med kompisarna där. Går i genomsnitt juni, juli och augusti. Passa med att ta in för sent, jag var för sent på det i mitten av september förra året (trots stödfodring gick han ner rejält på slutet).
Han kan klara nån vecka i början av sommaren utan stödfoder, så då brukar jag passa på att ha lite ledigt. Sen får han i början av sommaren D & H Build up (den står han på nu) med en flytande övergång till att på slutet stå på endast lusern. Utöver detta får han jäst och linfröolja för magen och biotin för hovarna. Ev även betfor.
Jag är dålig på det här med sommarfodring, men brukar tänka att ju längre sommaren går, desto mer protein behövs det. Min häst står på en foderstat som är hög på protein i vanliga fall, så det blir en naturlig fortsättning med lusernet när han stallas in (i augusti brukar han stå på ca samma mängd lusern som han äter när han är installad).
Det bästa tips jag egentligen kan ge är att prova dig fram och vara väldigt uppmärksam på hullet, ta gärna kort eller ngt varje vecka och jämför (alternativt mät runt sadelgjordsstället, men magen tenderar att fyllas med gräs och därför bli större :angel: ). Man måste vara uppmärksam och snabb på att förändra foderstaten. Med tanke på rasen skulle jag även hålla ett öga på framhovarna, om du ger kraftfoder upptill betet, bara för säkerhetsskull.
Ska följa den här tråden, hoppas på många bra tips!

(och för att jag ska slippa på påhoppad av Madick ;) så är min häst avmaskad m prazikvantel förra året, träckprov i höstas visade 150 epg, träckprov 10 maj visade 300 epg- avmaskad invermektin. Senaste tre åren legat mellan 0-150 epg)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som tunnar ur..

Har du möjlighet att ha honom inne? Antingen över natten eller några timmar (4-8 h) över dagen? Att gå ute dygnet runt brukar vara problem för svårfödda hästar.

Ge honom havre, lusern och olja när han står inne och fritt med hö. Alternativt havre och olja samt fritt med lusernhack + hö. Det är mitt bästa tips utan att ha sett hästen själv.

Om det finns svårfödda hästar kanske någon hästägare kan tänka sig att ta in sin "tjockis" några timmar på "svält" över dagen så kan ni ju hjälpas åt att släppa ut och in.

Mvh JV
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Så gör jag också, har en unghingst som gärna blir staket på bara bete så jag tar in honom ett par timmar varje dag och ger honom lusern, havre och korn som en gröt. Dessutom gärna Groov 125. Han brukar få gröten först, sedan stå och tugga i sig lite hö ett par timmar och så Groov innan jag släpper ut honom igen.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Jag skulle ställa honom på vila nu, 4 år islandshäst som tränas 5 dagar i veckan är hårt för både kropp och själ på en växande häst. Låt honom vila i ett rejält bete över sommaren, så tror jag faktiskt att du kommer att få bukt med problemen och ta upp ridning/träningen till hösten igen. Vår 4 åring reds 3 ggr per vecka ca 20 minuter i stöten, vilket gav resultat. Där mellan fick han bara vara häst utan krav på sig, han la på sig ganska snart faktiskt.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Tack för alla svar!
Just nu går han på vila.. han har kämpat på bra den senaste tiden.. så nu ska han vila 5 veckor och sedan 3 veckor längre fram i sommar också. Ska fortsätta att ge honom havre och mineraler i sommar.. sen får jag hålla lite koll på hullet. Förra sommaren gick han upp ganska mycket, men då gick han på ett riktigt kraftigt bete. och jag kommer inte ha honom inne på natten (som många gett förslag på) eftersom han inte riktigt trivs att stå på box, han blir lätt orolig även om andra hästar finns i stallet. Han trivs helt enkelt bäst med att vara ute så mycket så möjligt. Men kommer ta in honom några minuter mitt på dagen och ge havre.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Det jag lärt mig av såna här trådar där det står "mask kollad - avmaskad" är att det inte alltid är helt korrekt. Eller jo, hästen ÄR kollad och avmaskad men inte mot det som problemet är. Därav min fråga: När avmaskades hästen senast med medel som även tog bandmask och vilket medel användes i vilken dos?

Hästen avmaskades senast nån dag innan jag skrev inlägget.
Kommer inte ihåg vad medlet hette eftersom det var ägaren till gården som köpte in det och hon har mer kunskap än vad jag själv har om hästar överhuvudtaget, så hon beställde till alla hästarna som går på gården och han fick tillräckligt stor dos. Så, han har inte mask. Han har alltid varit svår uppfödd och är en "smäcker typ".
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Vad Madick menar är, utan träckprov så är all avmaskning en chansning. Man vet helt enkelt inte vad man bör avmaska för, och om det träffar rätt.

Vid särskilda behov, tex med häst som har svårt att lägga på sig kanske man to m kunde rekommendera träckprov både före och efter avmaskning. Det senare för att se så att man fick bukt med problemet det första för att veta vad man ska avmaska för något.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Det spelar liksom ingen roll hur mycket kunskap den har om inte rätt maskar blir adresserade. Olika medel tar olika maskar. Lyssna vilket medel din häst fick och fråga också gärna varför. Har du en duktig person i din närhet så utnyttja det till att lära dig mer, det är guld värt.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Som sagt, han har inte mask ..
HUR vet du det om du inte ens vet vilket medel han avmaskats med? Varför vara så envis istället för att ta reda på det? Bara svara på vilket medel som användes och vilken dosering. Vissa medel tar en sorts maskar, andra medel tar andra maskar.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Jag skulle personligen inte ge havre till en häst som har svårt att lägga på sig. Min unghäst har lite svårt att hålla hullet, han får lusern och soja. Samt så mycket hö och gräs han bara orkar äta.

Har ni inte tagit träck prov skulle jag nog göra det om jag var du. Även om någon stallägare har "mass-maskat" hela stallet. Vilket inte låter helt lämpligt, men det där kan Madick bättre:angel:
 
Sv: Häst som tunnar ur..

HUR vet du det om du inte ens vet vilket medel han avmaskats med? Varför vara så envis istället för att ta reda på det? Bara svara på vilket medel som användes och vilken dosering. Vissa medel tar en sorts maskar, andra medel tar andra maskar.

Det var jag som gav honom medlet och han fick den dos han skulle ha.
Eftersom han alltid varit smal och är tunn i typen så misstänker jag inte mask, och då jag även vet att stallägaren är mycket noga med maskmedel och ser till att de avmaskas emot allt.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Det var jag som gav honom medlet och han fick den dos han skulle ha.
Eftersom han alltid varit smal och är tunn i typen så misstänker jag inte mask, och då jag även vet att stallägaren är mycket noga med maskmedel och ser till att de avmaskas emot allt.

Men snälla. Vad är det svåra i att tala om vilket medel du gav?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 312
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 342
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 613
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp