Bukefalos 28 år!

Häst som tunnar ur..

Sv: Häst som tunnar ur..

Ser att du redan ställt av honom - det var min första tanke när jag läste trådstarten ;). Jag har blivit inpiskad med att unghästar rids samma antal dagar i veckan om de är gamla - en fyraråring rids 4 dagar i veckan, ex. Angående hullet så gav vi luzern till halvblodsvalacken som började falla ur under betet förra året, det funkade bra. Luzern är det enda tillskott som vi ger vid behov - annars lever hästarna på ett fint, analyserat, silage.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Jag tycker nog du ska ge mer grovfoder om han har svårt att hålla hullet istället för att ösa på med mer kraftfoder.

Om du har möjlighet så ta in honom ett par timmar varje dag o ge mat. Eller varför inte låta honom gå ett par timmar själv per dag på ett kraftigare bete(såvida hästen inte blir jätteledsen av att gå själv) om du inte vill ha honom inne.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

. Ska fortsätta att ge honom havre och mineraler i sommar.. sen får jag hålla lite koll på hullet. Förra sommaren gick han upp ganska mycket, men då gick han på ett riktigt kraftigt bete.

Det är ganska svårt att få en uppfattning om vad du menar.
I början av tråden skriver du att det gick bra på det förra betet, han blev bara lite rund om magen.I några inlägg längre ner så gick han upp ganska mycket. :confused:
Du skriver att din häst är svårfödd.
Jag har insett att begrepp som svårfödd/lättfödd betyder ganska så olika för olika hästägare.

Men en ung islandshäst som kanske inte klarar sig på ett bete som vad jag förstått är anpassat till feta hästar behöver kanske inte vara svårfödd bara för det? (Nu har jag ingen erfarenhet av islandshästar) Men unghästar växer ju.
Men jag undrar ändå hur pass klokt det är att ta in hästen och ge den havre som stödfoder på ett tidigt bete.

Jag tror att lusern och olja som någon har föreslagit hade varit mkt bättre. Jag tror att det är lätt att man ger en sådan häst för mkt kraftfoder.

Madick kan mkt om avmaskning - varförinte ta chansen att lära dig lite mer om det?
 
Sv: Häst som tunnar ur..

HMM jag hade samma problem med min ena häst, jag fick rådet att ge Fibergi bas och skulle kolla noga så att hästen drack vatten, vissa hästar dricker mindre vatten när dom äter gräs :) Jag gjorde så att jag blandade 3 dl betfor i två hinkar på 10 liter och gav honom det varje kväll och. Men bara för att min häst behövde det betyder det inte att din häst inte dricker :)

Hoppas du hittar en lösning. Men jag vill varna dig, om någon skulle tipsa om att ge den soya så GÖR inte det, det innehåller så mycket protein så har du otur så kan du dra på hästen fång om den äter gräs och soya ihop..

LYCKA TILL.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Det finns inget samband mellan proteiner och fång.
Däremot så innehåller det nya gräset en hel del proteiner men det är ju tydligen en fråga om hur mkt gräs denna häst får?

Gräs innehåller massor av vatten jämfört med hö. Det är inte alla hästar som dricker mkt när de går på bete.
 
Sv: Häst som tunnar ur..

Tack för alla svar!
Har hållt koll på hullet på honom och han börjar gå upp sakta men säkert i vikt. :) Just nu går dem på kraftigt bete dagtid och mindre kraftigt under natten..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 312
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 342
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 609
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp