Hästar i tätort skapar problem

(Sveriges Radio)
Allt fler av Boverkets ärenden handlar om hästar. Kommunerna vet inte hur de ska hantera konflikter mellan hästägarna, deras grannar och allmänna intressen. För en ridskola har det både fördelar och nackdelar att finnas nära tätorten, säger Björn Waimon, ridskolechef på Solna ridskola utanför Stockholm.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=1113951
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

då får dom väll låta bli att bygga hus och lägenheter så nära stallen då, tror nog stallen fanns där långt före de byggde fina villor och lägenheter, men de är ju så mycket lättare att klaga på hästfolket usch säger jag bara
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Jag har mycket svårt att ta allergier som orsak, isåfall borde väl alla hunder och katter också förbjudas i närheten av bostadsområden.....

När det gäller promenadstigar mm får man väl se till att anlägga speciella ridstigar så borde man väl kunna samsas.

Det är det vanliga att hästsport inte anses vara lika viktigt (anses som snobbigt) som annan sport på samma sätt som att det inte räknas som motion, dvs att kunna få bidrag från arbetgivarna till motion och även att hästsport/risport inte får speciellt stort utrymme på tv! :devil:
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Precis, det där med allergi har bara utnyttjas i syfte att bli av med människor med hästar som grannar. Annars borde det väl bli förbjudet att promenera med hund förbi bostadsområden där det bor hundallergiker också. Har vänner som är kattallergiska och de kan komma och hälsa på trots att jag har katter bara de låter bli att klappa. En har tom allergin försvunnit på så hon kan även kela med katterna nu.
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Det klagas ju aldrig på travbanorna, Åby ligger mitt inne i Mölndal med massor av villor och lägenheter runt omkring. Fast travhästar kanske inte är allergiframkallande...:confused:
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Det klagas ju aldrig på travbanorna, Åby ligger mitt inne i Mölndal med massor av villor och lägenheter runt omkring. Fast travhästar kanske inte är allergiframkallande...:confused:

Jo då det klagas på ÅBY då många vill åt den marken för att bygga hus på och det har varit prat om att lägga ner åby stallarna i ganska många år.

Kram
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Jo då det klagas på ÅBY då många vill åt den marken för att bygga hus på och det har varit prat om att lägga ner åby stallarna i ganska många år.

Kram

Aha, då är det alltså där skon klämmer, det är marken folk vill åt. För inte kan jag tänka mej att en häst framkallar allergi om man håller sig på avstånd och ingen tvingar ju någon in i stallarna. Isf skulle ju som någon skrev folk varken kunna rasta sina hundar eller släppa ut sina katter.
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Varför vill folk bo ute på landet? För att njuta av naturen och den lantliga idyllen, slippa trafik och stans ständiga brus kanske. Men vad de flesta inte tänker på är ju att till landet tillhör kossor, vilda djur och för att knyta an till artikeln, hästar. Och vet inte de som flyttar att man får faktiskt stå ut med lite "otrevliga" dofter, det ingår ju i den lantliga idyllen. Och varför bosätta sig eller bygga nya dyra hus nära natur och alla djur om man är allergisk? Dumma typer som inte tänker sig för!
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Har bott i Schweiz och där är det minsann ingen som klagar och har hästallergi fast hästar bor mitt inne i byarna. Oftast bor grannen 10 m från hästarna men där klagas det inte. Alla gångstigar delar hundägare, ryttare och vanliga motionärer och det är ingen som säger något. Hästarna bajsar överallt men ingen klagar, det sköljs ju bort när det regnar. Tror det har gått lite väl långt i Sverige med hur "allergiska" folk blir bara de ser en häst. Bästa medicinen vore nog och bo lite närmre och få lite "skit" i sig så att de blir lite härdade.
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Har bott i Schweiz och där är det minsann ingen som klagar och har hästallergi fast hästar bor mitt inne i byarna. Oftast bor grannen 10 m från hästarna men där klagas det inte. Alla gångstigar delar hundägare, ryttare och vanliga motionärer och det är ingen som säger något. Hästarna bajsar överallt men ingen klagar, det sköljs ju bort när det regnar. Tror det har gått lite väl långt i Sverige med hur "allergiska" folk blir bara de ser en häst. Bästa medicinen vore nog och bo lite närmre och få lite "skit" i sig så att de blir lite härdade.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Har bott i Schweiz och där är det minsann ingen som klagar och har hästallergi fast hästar bor mitt inne i byarna. Oftast bor grannen 10 m från hästarna men där klagas det inte. Alla gångstigar delar hundägare, ryttare och vanliga motionärer och det är ingen som säger något. Hästarna bajsar överallt men ingen klagar, det sköljs ju bort när det regnar. Tror det har gått lite väl långt i Sverige med hur "allergiska" folk blir bara de ser en häst. Bästa medicinen vore nog och bo lite närmre och få lite "skit" i sig så att de blir lite härdade.


:bow: bra skrivet!
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Såhär är det där jag har mina hästar !

Sätofta var från början en liten by med nästan bara gårdar.. Men nu byggs det flotta villor överallt. Och var ska vi få plats ?

Kommunen köper upp gårdar och bygger hus på hagarna .. Helt otroligt ! Inget kan få vara som det är ! Snart finns det inga grön områden kvar
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Hej!

Det "lustigaste" är väl ändå på buss/tåg, när man åker från stallet i ridkläder, då blir minsann folk ruskigt allergiska, med har man ridit 3 hästar, mockat 40 boxar och sen bytt kläder (men inte duschat) så blir som inte allergiska, även om dom känner att det luktar "skit", men det kan man ju inte klaga på:-).
Vet även en tant som blev allergisk när hon såg päls på kläderna, även om kläderna var tvättade och inte sett en häst på länge..

/ lavinia, med mycket hästallergisk sambo, som ändå vill bo på landet och ha häst och grisar.
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

Egentligen borde man ha vant sig att kommunerna satsar mer på bostäder än fritidsaktiviteter såsom ridning. Och alla de allergiska besvär och dess tillbehör .. om dom nu måste klaga så kan dom väl ändå flytta? Dom visste ju vad dom gjorde när dom flyttade dit ..
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

verkar bero på vilken fritidsaktivitet vi talar om. har aldrig hört talas om golfsporten som någon utsatt sport trots att det precis som ridsporten förknippas med "snobbsport". vilka byggbolag bråkar med dom om att få ta över marken? jag tror snarare att det är pga kvinnodominansen inom ridsporten som gör den så besvärlig. det accepteras tills det börjar ta för stor plats och syns för mycket. hade ridsporten dominerats av män skulle nog mera resurser läggas ner på att utveckla sporten och sprida den. det är tydligt när man ser hur de ekonomiska resurserna delas mellan "pojksporter" och "flicksporter".
"idag finns det flera enskillda analyser som visar att ridsporten till exempel får mindre anläggningsbidrag än andra kommunala sportanläggningar"
" en annan viktig orsak är att kommunerna generellt satsar mindre på ridsporten än på traditionella pojksporter som fotboll och ishockey"
(Hästen i politiken2006)
den allmänna synen på ridning är tyvärr att det är en fjollsport med låg status. underbart att den växer som den gör och att man inte längre kan skylla på att det är en minoritet som ägnar sig åt ridning!
 
Sv: Hästar i tätort skapar problem

verkar bero på vilken fritidsaktivitet vi talar om. har aldrig hört talas om golfsporten som någon utsatt sport trots att det precis som ridsporten förknippas med "snobbsport". vilka byggbolag bråkar med dom om att få ta över marken? jag tror snarare att det är pga kvinnodominansen inom ridsporten som gör den så besvärlig. det accepteras tills det börjar ta för stor plats och syns för mycket. hade ridsporten dominerats av män skulle nog mera resurser läggas ner på att utveckla sporten och sprida den. det är tydligt när man ser hur de ekonomiska resurserna delas mellan "pojksporter" och "flicksporter".
"idag finns det flera enskillda analyser som visar att ridsporten till exempel får mindre anläggningsbidrag än andra kommunala sportanläggningar"
" en annan viktig orsak är att kommunerna generellt satsar mindre på ridsporten än på traditionella pojksporter som fotboll och ishockey"
(Hästen i politiken2006)
den allmänna synen på ridning är tyvärr att det är en fjollsport med låg status. underbart att den växer som den gör och att man inte längre kan skylla på att det är en minoritet som ägnar sig åt ridning!
:bow: :bow: :bow: Detta syns tydligt i länder där hästsport en mansdominerad sport, arabländer, island, england. Ju fler män som är i sporten ju högre värde och tolerans har den. Även här i sverige för 100 år sedan så var hästen mannens dyraste ägodel då stog den högt i kurs. Men när det är i huvudsak tjejer som är intresserade så är det lekande med mat, töntigt mm. Tror även du kan se det lokalt i sverige, i södra delen av sverige tex skåne där även män håller häst i större utsträckning än tex norrland så satsas det mer på hästar och man inser värdet av hästen på ett annat sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Sveriges Radio) Solna ska nu satsa drygt 130 miljoner kronor på idrotten. Tillsammans med privata finansiärer ska Solna Stad satsa på...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sveriges Radio) Antalet hästar har dom senaste åren ökat i sydöstra Skåne. Med hästarna kommer hästägarna och den inflyttningen är bra...
Svar
0
· Visningar
892
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sveriges Radio) Flera ideella föreningar som fått pengar ur Allmänna arvsfonden har använt dem på ett felaktigt sätt. Det visar en...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sveriges Radio) Den sjukdom som ett tiotal hästar på Tanne ridskola har drabbats av kan vara en sjukdom som heter virusabort...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp