Hästen mår dåligt

Hon går kvar i sin egna hage. Går och pillar lite, går till sitt hö och äter lite, står gärna och äter gärna pinnar och grenar.
I denna hage har hon ju sitt hö kvar som hon kan pilla med under hela dagen, det går ju inte i fångisens hage för då kommer "dammsugaren". Så kanske lite mer tillfreds när hon faktiskt kan gå och pilla i sin takt.
 
Hon verkar vara ganska nöjd med att gå själv. Tycker de om att klia varandra kanske det kan vara värt att släppa i hop en liten stund/ dag eller ett par gånger i veckan annars verkar de ju ganska nöjda i varsin hage.
 
Har du kollat så hon inte är sned i kroppen, dvs kolla henne rakt framifrån i bringan och sen så hon inte är sned i korset.

Hur står hon? Avlastar hon något ben mer än de andra. Hovarna, hon är fullblod , är hon mer varm i någon hov?
 
Har du kollat så hon inte är sned i kroppen, dvs kolla henne rakt framifrån i bringan och sen så hon inte är sned i korset.

Hur står hon? Avlastar hon något ben mer än de andra. Hovarna, hon är fullblod , är hon mer varm i någon hov?
Oj detta inlägg har jag missat! Jag tycker inte hon är så sned, min hästmassör har inte svarat på snart 4 veckor så får kanske hitta nån annan. Men ska kolla rakt framifrån.
Hon avlastar inget ben, hovarna är fina och svala och hon är bra skodd.
 
Uppdatering: hästarna har gått åtskilda förutom nån dag. Fullblodet har verkat lite gladare igen och nu när det snöat ofta så har jag på kvällarna släppt de lösa i paddocken tillsammans och där har det på en mindre yta drivit upp snöhögar. Det var roligt! Fullblodet slänger sig i högarna och rullar och sen galopperar och bockar. Fångisen också men sånt brukar hon göra.
Jag har inte ändrat extremt mycket i fodret, ändrat lite mineraler, tagit bort muslin nästan helt (men lite får hon). Jag har låtit henne vara mest faktiskt, inte ”pilla/rykta” varje dag utan bara kratsat hovar och känt igenom henne så det inte finns sår etc.
Igår var hon mycket mer tillfreds igen, hon stod på gången helt lös (det brukar hon göra när jag ska rykta, när hon skos osv) och som ”innan” står hon helt still även om man står och pratar med folk eller går iväg, hon skulle få en tappsko påslagen.
Lade faktiskt min hand över stresspunkten i nacken och hon reagerade mycket lugnt och sänkte huvudet och gäspade.

Men jag har också gjort så att på kvällen när jag kommer till stallet har jag ibland släppt ihop hästarna men de verkar inte riktigt ”bry sig”, synbart iallafall. Men funderar ändå på att öppna upp lite mer nu när det ska bli lerigt igen så de ändå får gå ihop.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: Murray
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 156
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
625
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp