Bukefalos 28 år!

Hästjobb som ung

Matilda_0000

Trådstartare
:cry::crazy:Hej! Jag är 15 år och skulle behöva lite extra pengar. Det skulle vara en "dröm" att få ett litet extra jobb som hästskötare eller liknande. Som att tillexempel in och ut släpp, fodring och mockning på helgerna på en ridskola, innackorderingsstall eller tävlingsstall. Eller tror ni att mindre privat stall skulle uppskatta det?

Anledningen till att jag vill tjäna lite extra pengar är att jag tyvärr nästan spyr på min medryttar häst, har haft henne i tre år och vi passar verkligen inte ihop alls tyvärr. :'( Ridskolan har jag också tröttnat på och känner att jag lär mig i slowmotion fart. Så foderhäst eller EGEN HÄST:love: skulle vara en dröm. Jag har två systrar som totalt avskyr hästar och två föräldrar som inte alls är speciellt intresserade. Så det är inte så lätt att övertala dom.

Jag bor i Uddevalla. En stad där första bästa medryttarhäst som kommer upp vart annat år på annons försvinner inom 0,1 sekunder.. :( Jag och min kompis har gått och knackat dörr hos häst ägare och frågat om man möjligtvis skulle få hjälpa till. Men det ändå svaret vi fått är typ, ni kan få borsta en häst någon gång i veckan och mocka, ( utan lön då ). Så det är en trist häst stad.

Ja, denna tråden handlar kanske inte bara om häst jobb. Utan också vad man ska ta sig till när man verkligen vill satsa på ridningen men inte har en massa pengar ( vi har helt ok ekonomi, vi skulle nog egentligen ha råd, men vi lägger pengar på annat ), ingen häst familj och inte några häst kontakter.

Ridgymnasium är ett alternativ. Men jag tror att man måste tjäna en del pengar om man ska ha häst. Tror inte man kan få en så bra utbildning på ett ridgymnasium.

Jag vill inte skaffa häst när jag är 50,
stel, gammal och "karriären" är över..
 
Det enda jag kan tillföra är att jag var halvfodervärd/medryttare på hästar under tiden jag bodde hemma.
Jag köpte ingen egen häst förrän jag hade ett fast jobb, dvs en inkomst jag vet jag klarar både mig och häst på, var 27 år då.

Jobba i stall skulle jag inte velat, av den anledningen att det är dåligt betalt gentemot arbetet man gör (vet inte om det har ändrat sig på senare år dock), men det går såklart att kombinera ett vanligt extrajobb och vara skötare/medryttare i ett stall om man känner att tiden räcker till. Såklart ska man göra det som känns rätt för en själv.

Varför skulle man inte få bra utbildning på ett ridgymnasium?
 
Det enda jag kan tillföra är att jag var halvfodervärd/medryttare på hästar under tiden jag bodde hemma.
Jag köpte ingen egen häst förrän jag hade ett fast jobb, dvs en inkomst jag vet jag klarar både mig och häst på, var 27 år då.

Jobba i stall skulle jag inte velat, av den anledningen att det är dåligt betalt gentemot arbetet man gör (vet inte om det har ändrat sig på senare år dock), men det går såklart att kombinera ett vanligt extrajobb och vara skötare/medryttare i ett stall om man känner att tiden räcker till. Såklart ska man göra det som känns rätt för en själv.

Varför skulle man inte få bra utbildning på ett ridgymnasium?
Alltså, att man kanske inte får den bästa utbildningen utöver hästarna. Vilket kanske kan göra det svårt att få jobb och utbildning som inte har med hästar att göra efter gymnasiet. Det känns även som att häst gymnasiumen har utökat och att många fler väljer det om man jämför med hur det kanske var förr. Då känns det som att det kommer att finnas färre häst jobb och att lönerna sänks ännu mer. Även att det krävs mer än bara en gymnasie utbildning för att få ett vettigt häst jobb. Detta är mina tankar om det.
 
Arbetsmiljöregler är värt att kolla upp. Tror det går att få jobba en del sen man fyllt 16, men kolla upp det.
Sen är nog lönen ett kapitel för sig, men se då till att där är skyddskläder som stålhätteskor mm mm som arbetsgivaren står för.
 
Alltså, att man kanske inte får den bästa utbildningen utöver hästarna. Vilket kanske kan göra det svårt att få jobb och utbildning som inte har med hästar att göra efter gymnasiet. Det känns även som att häst gymnasiumen har utökat och att många fler väljer det om man jämför med hur det kanske var förr. Då känns det som att det kommer att finnas färre häst jobb och att lönerna sänks ännu mer. Även att det krävs mer än bara en gymnasie utbildning för att få ett vettigt häst jobb. Detta är mina tankar om det.
Många läser vidare efter gymnasiet och jag kan inte tänka mig att man inte skulle få en bra grundutbildning via ett ridgymnasium. Jag vet inte hur det fungerar idag på gymnasium, men när jag läste jag estetisk bild och form och vi kunde läsa till dom där kurserna som behövs för att få bättre chans att söka vidare, borde vara likadant på ett ridgymnasium. Om inte annat borde grunden ingå, så de kan söka vidare till högskola eller andra kurser/utbildningar inom hästeriet, tänker jag.
 
Alltså, att man kanske inte får den bästa utbildningen utöver hästarna. Vilket kanske kan göra det svårt att få jobb och utbildning som inte har med hästar att göra efter gymnasiet. Det känns även som att häst gymnasiumen har utökat och att många fler väljer det om man jämför med hur det kanske var förr. Då känns det som att det kommer att finnas färre häst jobb och att lönerna sänks ännu mer. Även att det krävs mer än bara en gymnasie utbildning för att få ett vettigt häst jobb. Detta är mina tankar om det.
Tror det där kan vara värt att kolla upp. En kompis till mig gick ett häsgymnasium och kunde läsa in nästan hela naturvetenskapliga programmet. Det är i och för sig ett antal år sedan men kan ju vara värt att se om det fortfarande går.
 
Många läser vidare efter gymnasiet och jag kan inte tänka mig att man inte skulle få en bra grundutbildning via ett ridgymnasium. Jag vet inte hur det fungerar idag på gymnasium, men när jag läste jag estetisk bild och form och vi kunde läsa till dom där kurserna som behövs för att få bättre chans att söka vidare, borde vara likadant på ett ridgymnasium. Om inte annat borde grunden ingå, så de kan söka vidare till högskola eller andra kurser/utbildningar inom hästeriet, tänker jag.

Håller med. utbildningen ska vara högskolegrundande och därmed inte sämre än vid andra gymnasieskolor.
 
Håller med. utbildningen ska vara högskolegrundande och därmed inte sämre än vid andra gymnasieskolor.
Nu såg jag även att @FiaM nämnde det som vi kunde göra när jag läste på gymnasiet, att läsa in det naturvetenskapliga programmet, även om vi läste estetisk bild och form. Jag misstänker att det fortfarande är så, vore nästan lite konstigt annars.
 
Nu såg jag även att @FiaM nämnde det som vi kunde göra när jag läste på gymnasiet, att läsa in det naturvetenskapliga programmet, även om vi läste estetisk bild och form. Jag misstänker att det fortfarande är så, vore nästan lite konstigt annars.

Dessutom finns det ju naturbruksgymnasier där naturvetenskaplig linje erbjuds. Så har det åtminstone varit på Lillerud utanför Karlstad, och jag tror att det erbjudits vid Nuntorp också (som ligger rätt nära Uddevalla - om de nu inte lagt ner vilket jag kan ha hört).
 
Dessutom finns det ju naturbruksgymnasier där naturvetenskaplig linje erbjuds. Så har det åtminstone varit på Lillerud utanför Karlstad, och jag tror att det erbjudits vid Nuntorp också (som ligger rätt nära Uddevalla - om de nu inte lagt ner vilket jag kan ha hört).
Nuntorp läst min kusin på, tror inte hon hade egen häst då. Jag känner igen det där med naturbruksgymnasium som har hästinriktning också, kanske är ett bättre alternativ än ett som är helt inriktad på hästar, om man nu vill få hela biten med kurserna tänker jag.
 
Dessutom finns det ju naturbruksgymnasier där naturvetenskaplig linje erbjuds. Så har det åtminstone varit på Lillerud utanför Karlstad, och jag tror att det erbjudits vid Nuntorp också (som ligger rätt nära Uddevalla - om de nu inte lagt ner vilket jag kan ha hört).
Tror de allra flesta naturbruksgymnasier har det idag, för att vara konkurrenskraftiga. Bollerup (i Skåne) har tex både natur och samhäll som kan kombineras med hästinriktning, Torsta i Jämtland har natur.
 
Absolut får man en högskoleförberedande grund på gymnasiet idag oavsett vad man väljer för linje. Sedan är kanske inte matte 2 osv obligatoriskt längre i alla linjer men det går alltid att välja till.

De flesta linjer är ju lika förutom natur enligt mig. Så du kan absolut gå ridhästgymnasie om du nu inte vet något väldigt specifikt du vill plugga till :)
 
Har tänkt att söka in till natur, och jag känner mig nöjd med det. :) Så jag känner ändå att ridgymnasium inte är aktuellt för mig.
 
Nu är jag typ 50+ men varken för stel eller för gammal att rida - så även om det känns så när man är 15 så är man inte halvdöd vid 50 ...Jag känner igen det du beskriver - det var likadant för mig på 70-talet och då fanns i inga ridgymnasier. Jag köpte min första egna häst när jag var 27 och klar med utbildning på universitet och fick mitt första jobb och därmed lön att köpa och häst för! Så ge inte upp - livet är långt! Jag planerar att rida tills jag är 80!
Problemet med hästjobb i din ålder är - din ålder. Det är alltid vanskligt att anställa ngn under 18 i ett potentiellt farligt arbete som det i ett stall. Dessutom har du inte körkort och därmed svårt att ta dig en bit utanför stan där många stall ligger ...Så ge inte upp, fortsätt rid och älska hästar men acceptera att du kanske måste utbilda dig och skaffa jobb innan du kan köpa häst.
 
Dessutom - om du tänker gå natur så tycker du antagligen att det är hyfsat kul att plugga. Satsa på en utbildning där du får en hyfsad lön och därmed råd att hålla häst! Att jobba med hästar och kunna ta ut en bra lön är mycket få förunnat tyvärr ...
 
Ditt största problem är åldern eftersom omyndiga inte får jobba hur som helst. Men det finns ju andra ställen än stall som man kan jobba extra på trots att man är unde 18. Kolla efter såna jobb och spara pengarna till en egen häst eller foderhäst.
 
Jag tror det blir svårt för dig att få ett hästjobb i din ålder p.g.a. arbetstidsregler och säkerhetsregler, i alla fall ett vitt hästjobb. Det behöver inte vara helt fel att nappa på att mocka och rykta häst ibland, det är många som har gått den vägen och visat att de är pålitliga och sen fått börja rida och ta mer ansvar och blivit medryttare på hästar den vägen. Du får helt enkelt ta chansen att visa vad du går för och att du är en pålitlig ung tjej med kunskap och sunt förnuft.

Du kan ju tills du har mer åldern inne för att ta stalljobb kolla runt om det finns dem i bekantskapskretsen som behöver t.ex. barnvakt eller liknande. Det är inte fel att ta enkelt jobb där man kan visa att man är pålitlig och tar ansvar. Det skulle också kunna vara till nytta för dig om du t.ex. är intresserad av att söka hästjobb på ridläger så småningom på sommaren att visa att du redan har erfarenhet av barn i olika åldrar. Dessutom tjänar du lite pengar på det sättet även om det inte blir några stora summor. Men nånstans får man börja.

Sätt dig med din kompis och spåna kring enklare jobb som ni skulle kunna ta som t.ex. barnvakt, gräsklippning till våren, kanske hjälpa någon äldre att handla ibland? Sätt sen upp lappar i t.ex. affären vad ni erbjuder att göra mot en rimlig penning. Försök se möjligheterna och inte bara hindren! Det kan vara frustrerande att vara ung och inte se några möjliga vägar men med lite framåtanda och om man är villig att arbeta för en sak så går det att ta sig längre än man tror i de flesta fall.
 
Jag pausade mellan 14 års ålder till jag var 18. Hade tröttnat på ridskola/skötare och allt vad det är. Ekonomin fanns inte hemma att ha häst öht. Men när jag tog studenten skaffade jag jobb direkt så jag hade råd med foderhäst och nu har jag egen! Tyvärr är det väldigt jobbigt i den åldern du befinner dig i just nu och man inte har hästintresserad familj (vet hur det känns) men du får ta vara på dina tillfällen och göra ditt bästa. Och är det så att du tröttnar på det du får så finns möjligheterna bakom hörnet, det är bara att ha tålamod :D
 
Utan också vad man ska ta sig till när man verkligen vill satsa på ridningen men inte har en massa pengar ( vi har helt ok ekonomi, vi skulle nog egentligen ha råd, men vi lägger pengar på annat ), ingen häst familj och inte några häst kontakter.
Hitta ett stall med en hästägare som har alldeles för många hästar och erbjud dig att hjälpa till.
Bäst är ju ett ponnystall då du ju även kan erbjuda dig att tävla ponnyer som skall säljas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 560
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 146
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 459
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp