Bukefalos 28 år!

Hästjobb som ung

Jag jobbade som morgonfodrare i två år när jag var 15-16.

Kollektivstall, 12 hästar, där de egentligen skulle dela på alla pass men alla var ense om att de kunde betala 300kr extra varje månad för att slippa morgnarna.

Gick upp 05:30, cyklade till stallet (2km) fodrade, täckade, släppte ut.
Cyklade hem igen, var hemma 07:00 duschade, åt frukost och åkte till skolan. (totalt 1,5h jobb/dag)
Detta gjorde jag mån-fredag sep-maj.

-Svart betalning, (var några år sedan..) jag fick alltså 3600kr i månaden. (120kr i timmen)

Så bara att hitta stall i närheten och erbjuda hjälp. :)
 
Jag jobbade som morgonfodrare i två år när jag var 15-16.

Kollektivstall, 12 hästar, där de egentligen skulle dela på alla pass men alla var ense om att de kunde betala 300kr extra varje månad för att slippa morgnarna.

Gick upp 05:30, cyklade till stallet (2km) fodrade, täckade, släppte ut.
Cyklade hem igen, var hemma 07:00 duschade, åt frukost och åkte till skolan. (totalt 1,5h jobb/dag)
Detta gjorde jag mån-fredag sep-maj.

-Svart betalning, (var några år sedan..) jag fick alltså 3600kr i månaden. (120kr i timmen)

Så bara att hitta stall i närheten och erbjuda hjälp. :)

Skall tillägga att jag fick hjälp av min (icke hästintresserade familj) att köpa min första egna häst när jag var 17. Tydligen hade de då insett hur dedikerad till sporten jag egentligen var. Inte många 15 åringar som jobbar extra innan skolan. ;)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag bor i Uddevalla. En stad där första bästa medryttarhäst som kommer upp vart annat år på annons försvinner inom 0,1 sekunder.. :( Jag och min kompis har gått och knackat dörr hos häst ägare och frågat om man möjligtvis skulle få hjälpa till. Men det ändå svaret vi fått är typ, ni kan få borsta en häst någon gång i veckan och mocka, ( utan lön då ). Så det är en trist häst stad.
Tyvärr tror jag det är här du måste börja. När ni knackar dörr har hästägarna ingen aning om vilka ni är. Men om ni hittar ett stall med vettiga människor och trevliga hästar och de vill ha hjälp med borstning och mockning utan betalning så är det en ingång. Om ni sen visar er vara flitiga och pålitliga kanske ni kan få mer uppdrag - sådana som man inte ger till vem som helst.
Jag är också uppvuxen i en familj utan hästintresse. Genom att hjälpa till i stall och visa att jag var flitig, noggrann och pålitlig fick jag chansen att rida en hel del i alla fall. Dessutom hade jag en toppenbra kunskapsgrund när jag som 25-åring hade råd att skaffa min första egna häst.
 
Tyvärr tror jag det är här du måste börja. När ni knackar dörr har hästägarna ingen aning om vilka ni är. Men om ni hittar ett stall med vettiga människor och trevliga hästar och de vill ha hjälp med borstning och mockning utan betalning så är det en ingång. Om ni sen visar er vara flitiga och pålitliga kanske ni kan få mer uppdrag - sådana som man inte ger till vem som helst.
Jag är också uppvuxen i en familj utan hästintresse. Genom att hjälpa till i stall och visa att jag var flitig, noggrann och pålitlig fick jag chansen att rida en hel del i alla fall. Dessutom hade jag en toppenbra kunskapsgrund när jag som 25-åring hade råd att skaffa min första egna häst.

Vi hade en tjej i stallet som var vän med ponnyryttarna. Hon var väl 13-14 år vid det tillfället.
Hon hade ingen egen häst, och vi träffade aldrig hennes föräldrar, men hon bara hängde i stallet var och varannan dag och mockade, fixade, hjälpte till med div. stallsysslor, följde med och groomade på tävlingar etc. (gratis)
Efter några månader fick hon börja rida en valack i stallet och ett år senare fick hon åka iväg och träna och tävla samma häst
 
Alltså, att man kanske inte får den bästa utbildningen utöver hästarna. Vilket kanske kan göra det svårt att få jobb och utbildning som inte har med hästar att göra efter gymnasiet. Det känns även som att häst gymnasiumen har utökat och att många fler väljer det om man jämför med hur det kanske var förr. Då känns det som att det kommer att finnas färre häst jobb och att lönerna sänks ännu mer. Även att det krävs mer än bara en gymnasie utbildning för att få ett vettigt häst jobb. Detta är mina tankar om det.
Jag gick på naturbruksgymnasium, läste både häst och naturvetenskap så har fått en bra utbildning :)
 
Jag jobbade som morgonfodrare i två år när jag var 15-16.

Kollektivstall, 12 hästar, där de egentligen skulle dela på alla pass men alla var ense om att de kunde betala 300kr extra varje månad för att slippa morgnarna.

Gick upp 05:30, cyklade till stallet (2km) fodrade, täckade, släppte ut.
Cyklade hem igen, var hemma 07:00 duschade, åt frukost och åkte till skolan. (totalt 1,5h jobb/dag)
Detta gjorde jag mån-fredag sep-maj.

-Svart betalning, (var några år sedan..) jag fick alltså 3600kr i månaden. (120kr i timmen)

Så bara att hitta stall i närheten och erbjuda hjälp. :)
Fast det där är inget att rekommendera!
Först är det ju olagligt med svartjobb.
Men det allra viktigaste är att det inte finns några försäkringar som täcker om det skulle hända något en morgon nr du är ensam i stallet.
 
:cry::crazy:Hej! Jag är 15 år och skulle behöva lite extra pengar. Det skulle vara en "dröm" att få ett litet extra jobb som hästskötare eller liknande. Som att tillexempel in och ut släpp, fodring och mockning på helgerna på en ridskola, innackorderingsstall eller tävlingsstall. Eller tror ni att mindre privat stall skulle uppskatta det?

Anledningen till att jag vill tjäna lite extra pengar är att jag tyvärr nästan spyr på min medryttar häst, har haft henne i tre år och vi passar verkligen inte ihop alls tyvärr. :'( Ridskolan har jag också tröttnat på och känner att jag lär mig i slowmotion fart. Så foderhäst eller EGEN HÄST:love: skulle vara en dröm. Jag har två systrar som totalt avskyr hästar och två föräldrar som inte alls är speciellt intresserade. Så det är inte så lätt att övertala dom.

Jag bor i Uddevalla. En stad där första bästa medryttarhäst som kommer upp vart annat år på annons försvinner inom 0,1 sekunder.. :( Jag och min kompis har gått och knackat dörr hos häst ägare och frågat om man möjligtvis skulle få hjälpa till. Men det ändå svaret vi fått är typ, ni kan få borsta en häst någon gång i veckan och mocka, ( utan lön då ). Så det är en trist häst stad.

Ja, denna tråden handlar kanske inte bara om häst jobb. Utan också vad man ska ta sig till när man verkligen vill satsa på ridningen men inte har en massa pengar ( vi har helt ok ekonomi, vi skulle nog egentligen ha råd, men vi lägger pengar på annat ), ingen häst familj och inte några häst kontakter.

Ridgymnasium är ett alternativ. Men jag tror att man måste tjäna en del pengar om man ska ha häst. Tror inte man kan få en så bra utbildning på ett ridgymnasium.

Jag vill inte skaffa häst när jag är 50,
stel, gammal och "karriären" är över..
Tag kontakt med @blossam

http://www.bukefalos.com/threads/sluta-med-hastar.1367618/

Det verkar som om ni ska byta föräldrar :-p
 
Fast det där är inget att rekommendera!
Först är det ju olagligt med svartjobb.
Men det allra viktigaste är att det inte finns några försäkringar som täcker om det skulle hända något en morgon nr du är ensam i stallet.

Nej, jag rekommenderar inte svartjobb, även om det kanske framstod som det.
Detta var som sagt några år sedan, då var det inte alls lika "aktuellt" med schysta villkor och försäkringsfrågan var inte lika upplyft.
Poängen var snarare att det är fullt möjligt att hitta den typen av jobb och att behovet absolut kan finnas även i mindre stall, samt att åldern inte behöver vara ett problem. :)
 
Jag kommer ifrån en familj som har synen att man ska fixa sina egna grejer. När jag var 14 år så fick jag börja mocka och rykta hästar hos min mammas mans bror. Jag fick ingen skjuts, utan fick cykla ut varje gång. Efter ungefär ett halvår fick jag börja rida lite på stallets gamla travare. Efter ytterligare ett halvår så fick jag rida nästan alla hästar i stallet regelbundet. Efter två år så kom det en tjej som startade ett eget företag inom hästeriet och jag fick börja praktisera hos henne.
Året efter det fick jag börja praktisera på Strömsholm som hästskötare och blev därefter headhuntad till en ridskola i England. Därifrån till ett arabstuteri i Tyskland.

Idag står jag med en fantastisk egen unghäst, pluggar heltid på nyföretagande, jobbar halvtid i ett utbildnings- och försäljningsstall. I höst ska jag läsa till ridlärare.

Man får helt enkelt vara beredd på att börja från bottnen, och jobba sig uppåt. Utan vidare utbildning måste du visa hur kompetent du är. Och även fast du har en utbildning så är erfarenheten nästan allt. Du kan vara högt utbildad inom hästeriet, men ridning är ändå en typ av känsla. Antingen så har du det, eller så har du det inte.

Mitt tips till dig är att fortsätta kämpa! Som hästtjej är du mycket efterfrågad även i det "vanliga" arbetslivet. Vänta in din ålder och kör hårt sedan! ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 560
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 146
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 461
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp