Hästtransporter igen...

A

alfa460

Hej!

Det har den senaste tiden kommit ett antal nya glasfibertransporter till Sverige. Är det någon som har tittat närmare på dessa, jag tänker till exempel på Christ och Rausch Europa som säljs av http://www.trailerimport.nu/ eller Opus som t ex säljs här: http://www.hasttransportcenter.se/ eller Cheval Liberte som säljs av http://www.bengtsbilmaskiner.nu/

Är det någon som har tittat runt ordentligt och kan jämföra?

Det verkar som det finns 4-5 olika konstruktionstyper när det gäller hästtransport:

Nr 1 är Värmlandsvagnen och liknande plyfavägg/glasfibertak-konstruktioner, nr 2 är Umesläpens aluminium-byggen (men bla Böckmann har liknande), Nr 3 den "tyska" varianten med helglasfiber och plyfagolv (Humbaur har iofs även glasfiber i golvet) och så finns ett par som inte passar någonstans t ex Fautras (iofs helglasfiber) och Ifor Williams (plyfaväggar, aluminiumgolv och glasfibertak).

Vad tror ni om dessa olika principer och konstruktörernas olika lösningar? Vad är bra och dåligt? Berätta om smarta lösningar och korkade som ni hittat! Hur håller glasfibern vid en spark? Blir en eventuell lagning bra? Aluminiumgolv, är det bättre än plyfa? Hur är det med glasfibergolv? Vems bomkonstruktion är bäst och säkrast? Hur går dom på vägen? Är verkligen Westfalias personbilsliknande hjulupphängning bra på en transport eller ska man hålla sig till enklare lösningar?

Är på gång att köpa ny transport och att göra en fullständig marknadsundersökning själv verkar nästan som ett heltidjobb under ett par månader... Har läst tidigare trådar på ämnet och det verkar som Fautras och Umesläpen får goda omdömen från sina ägare. Men nu har det ju som sagt kommit nya märken och hur står dom sig mot de gamla, beprövade???

Tack på förhand!
 
vad jag har hört så ska man försöka köpa svenska släp som är väletablerade... utländska släp är inte gjorda för svenska förhållanden, och det är svårare att hitta reservdelar till dem. Men också att utländska släp försvinner från marknaden... alltså det där med reservdelar=svårt att få tag på...
 
Det är ju alltid lätt att vara kritisk, men jag har blivit varnad för glasfiber just p g a att de är ett helsike att reparera. Både dyrt och svårt att få snyggt.
 
Av säljare av plyfa-transporter eller? ;) Det låter ju rimligt, men är det någon som har behövt laga en glasfibervagn som vet?
 
Om du har tid och ork, så är ett tips att leta efter släp i Tyskland och importera själv. Där kan man göra riktiga fynd.
 
Svårt att laga glasfiber? Har jag svårt att tro. Nästan alla dagens hobbybåtar är ju byggda i glasfiber så det borde finnas många personer som kan reparera glasfiber.

När vi fick krossskador på vår glafiberbåt var det otroligt lätt att laga och blev fint. Plyfa däremot måste man ju byta ut hela skivan på.
 
Någonting om att färgerna var hopplösa att återskapa samt att finishen aldrig blev densamma igen.
 
Ang färgen kan det nog stämma. Men samtidigt om det bara är en liten krossskada kan man laga med plastic padding och glasfiber tål hur mycket vatten som helst jämfört med trä.
 
Vi tittade runt på begagnade glasfibertransporter för ett par år sedan. Det vi märkte var att nästan alla hade mer eller mindre sprickor. En del så stora att de skulle lagas omgående, det stora flertalet små skador som skulle behöva göras vid inom ett år. Ofta reagerade säljarna med att de inte lagt märke till sprickorna (jag tror inte de försökta dra en penna).

Den lilla erfarenhet jag har av att laga glasfiber är att det är dyrt (i förhållande till att byta en plyfaskiva) och att hela området (sidan/släpet) behöver lackas om för att bli snyggt (vilket inte gör det billigare). I o f s kan omlackning behövas på en skiva också...
 
Jo, det är ju lite som en dröm...ingen flagande färg, inga ruttnande träskivor (även golv)... Jag vet inte om glasfiber åldras? Tar förmodligen riktigt lång tid i alla fall.
 
Nu har ja iofs ingen erfarenhet av glasfiber vagnar men jag har en Startrailer Safir (ta bort http:// så fungera det) Den går stadigt på vägen, vilket jag inte tycker t.ex. att kylingekärran gör. Innan vi köpte eget släp så fick vi hyra, och det gjorde ju att vi provade både det ena och det andra. Fördelen med det var att vi kom lätt fram till hur vi ville att vårt eget släp skulle vara. Vårat är tvåaxlat (dock ej "äkta boggie") och vi är jättenöjda! Släpet är lackerat i billack, grönmetallic. Vi har inte några sprickor eller sviktande kvalité i plyfan. Tittade även på boj men de hade ingen froturlastning plus att säljaren var väldigt otrevlig och oangagerad. Var sugna på ett ume, men det blev för dyrt tyvärr..
 
Hej!

Jag var runt och letade släp i somras, och kollade på flera olika märken. (Både de tyska glasfibervagnarna och svenska märken.) Allt verkade jättebra, ända tills du riktar blicken mot taket i vissa av "Importvagnarna" och upptäcker att det inte finns någon taklucka, inte ens små "borrade" hål som ex. värmlandsvagnen, trane mfl har.

Enligt säljaren strömmar luften i dessa vagnar från intaget i fram på släpet, genom vagnen och ut genom "bakluckan". En del av vagnarna hade öppningsbara fönster på sidorna, men hur blir det när det står en svettig häst i släpet och ångar, tex på en tävlingsplats och släpet står stilla?

Ser framför mig hur det blir istappar i taket :confused: :o

Då hjälper det ju liksom inte att ventilationen är bra när vagnen rör sig...

Hursom slutade det med att jag köpte en Henra i glasfiber, med taklucka och öppningsbara fönster. Den e så fin :love:
Har inget att anmärka på, förutom att ponnybommar är tillval om man har behov utav det. Märks knappt bakom bilen, gott om plats inuti. Säkerhetsbommar fram.
Golvet är helgjutet, (ska vara "säkrare"mot fukt än limmat påstås det) på tjockt trägolv som är specialbehandlat på undersidan för att klara påfrestningar bättre. Går att spola ur hela invändigt med vattenslang då det är ordentligt tätat överallt i golvet.

Lite av mina synpunkter. Lycka till i släpdjungeln!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp