Hålla äldre hus varmt

Suspiria

Trådstartare
Vi har nyligen köpt en gård med ett mindre bostadshus, 67 kvadrat.
Här finns en vedkamin som värmer rätt bra men den är gammal och man ser att det är lite mellanrum i skarvarna i glaset fram osv. Det känns som om vi får lägga på ved oftare än vad man borde behöva. Tanken är att byta den nästa år mot en kombikamin, för pellets och ved.

Vi har egen skog att ta ved från (har köpt för i år) men med pellets sköter den sig automatiskt om nätter och när vi jobbar, har vi tänkt. Det finns element i alla rum (2 våningar) men vet inte vad det skulle kosta att ha dem på max när det är 30-40 minus här.

Bekymret är då nu, hur vi ska hålla varmt när vi är på jobbet till exempel. Jag är hemifrån max 6-7 timmar och här hemma är djur som inte vill frysa.

Vad borde vara en ekonomisk men bra lösning?

Vi har dessvärre inte råd att göra kaminbytet redan nu.
 
Sätt på elementen ,finns ju inte mycket annat att välja på,en luftvärmepump är nog inte till någon nytta i -30-40
 
En ekonomisk lösning på lång sikt skulle jag säga är att investera i ett vattenburet värmesystem med en modern vedpanna och lagom dimensionerad ackumulatortank. I ett så litet hus kan det nog vara en hanterbar kostnad (visst, allt är relativt), och om ni har egen ved så kan ni nog räkna hem den investeringen rätt fort.

På kort sikt - täta dragiga fönster och dörrar, och fundera på att eventuellt förse kaminen med tilluft från en separat luftkanal. Annars suger den in lika mycket kall luft genom husets alla glipor som den trycker ut i form av varm luft och rök genom skorstenen, och det blir en litet ineffektiv uppvärming. I övrigt skulle jag behålla elelementen tills vidare.
 
Vi har nyligen köpt en gård med ett mindre bostadshus, 67 kvadrat.
Här finns en vedkamin som värmer rätt bra men den är gammal och man ser att det är lite mellanrum i skarvarna i glaset fram osv. Det känns som om vi får lägga på ved oftare än vad man borde behöva. Tanken är att byta den nästa år mot en kombikamin, för pellets och ved.

Vi har egen skog att ta ved från (har köpt för i år) men med pellets sköter den sig automatiskt om nätter och när vi jobbar, har vi tänkt. Det finns element i alla rum (2 våningar) men vet inte vad det skulle kosta att ha dem på max när det är 30-40 minus här.

Bekymret är då nu, hur vi ska hålla varmt när vi är på jobbet till exempel. Jag är hemifrån max 6-7 timmar och här hemma är djur som inte vill frysa.

Vad borde vara en ekonomisk men bra lösning?

Vi har dessvärre inte råd att göra kaminbytet redan nu.

Prova elda med bricketter, dom brinner längre än ved. Jag kunde lägga i det i min panna på kvällen och det var varmt när jag steg upp på morgonen.

Ett annat alternativ är pelletskorg MEN passa så att det inte blir för varmt för pannan då! Sedan är det inte ens säkert att det fungerar med pelletskorg i eran panna, i vissa brinner det bra och i andra inte alls.
 
Räkna på vattenburet! El kommer inte att bli billigare.

Ved har ni, och accumulatortankar förenklar livet rejält. När ni inte orkar med veden längre kan ni koppla berg- eller jordvärme till systemet istället. Så gör många äldre i mina trakter. :)

Samt - fundera på att ha flera parallella lösningar.
Solvärmt tappvarmvatten gör en hel del skillnad. Här i norra Mellansverige har en bekant fixat det när de byggde sig ett nytt hus. Varmvattnet värms redan i mars.
 
Byt kamin nu.
Täta och isolera.
Annars så är elen billig just nu så att sätta på elementen är ingen katastrof.
 
Vi kan inte byta kamin i år.
Har köpt hem värmeloggs och de brinner längre än veden så det får nog duga att kombinera med. Däremot tycker jag inte de brinner så länge som jag hoppades på efter att ha läst och hört om dem, men det kanske skiljer mellan olika märken.
 
Vi kan inte byta kamin i år.
Har köpt hem värmeloggs och de brinner längre än veden så det får nog duga att kombinera med. Däremot tycker jag inte de brinner så länge som jag hoppades på efter att ha läst och hört om dem, men det kanske skiljer mellan olika märken.

Det skiljer rätt mycket mellan märkena, googla på längsta brinntiden på dom och se om du får upp några vettiga svar.

Eller så kanske ni har för mycket drag i kaminen? Så att både ved och värmeloggs brinner för fort?
 
Jag vill inflika en fråga om det går bra.

Jag har ett liknande hus dock något större med vattenburen värme som nu går på elpatron. Lönar det sig att sätta in en luft-luftvärmepump i ett sådant hus? Det är sovrummen på övervåningen som jag undrar om de kommer få del av det hela och om då energibesparingen blir så stor?

mvh,
Jonaz som velar över värmesystem i sitt nya hus
 
Vi kan inte byta kamin i år.
Har köpt hem värmeloggs och de brinner längre än veden så det får nog duga att kombinera med. Däremot tycker jag inte de brinner så länge som jag hoppades på efter att ha läst och hört om dem, men det kanske skiljer mellan olika märken.
Kanske finns någon begagnad kamin som passar på blocket? Behöver inte vara sådan ni har tänkt er nu men en som håller värmen bättre. Vi fick enorm skillnad i vedförbukning och hur länge det var varmt genom att byta till en annan kamin (som är ännu äldre än den vi hade innan)
 
Jag vill inflika en fråga om det går bra.

Jag har ett liknande hus dock något större med vattenburen värme som nu går på elpatron. Lönar det sig att sätta in en luft-luftvärmepump i ett sådant hus? Det är sovrummen på övervåningen som jag undrar om de kommer få del av det hela och om då energibesparingen blir så stor?

mvh,
Jonaz som velar över värmesystem i sitt nya hus
Du vet att kommunerna har energirådgivare va?
Ta kontakt med hen och få rådgivning om just ditt hus. Det är svårt att se hela bilden om man inte är fackman.

Jag har inte haft hjälp personligen men har rest runt på möten i mitt län och hållit möten om energi i samlingslokaler och träffat ett gäng av dem. De har här i vårt län varit vettiga och kunniga.
Gratis är det också.
 
Du vet att kommunerna har energirådgivare va?
Ta kontakt med hen och få rådgivning om just ditt hus. Det är svårt att se hela bilden om man inte är fackman.

Jag har inte haft hjälp personligen men har rest runt på möten i mitt län och hållit möten om energi i samlingslokaler och träffat ett gäng av dem. De har här i vårt län varit vettiga och kunniga.
Gratis är det också.

Vilket bra råd! Tack. Jag vet ju i bakhuvudet att de finns, men jag har ändå inte tänkt på att de borde kunna hjälpa mig. Detta kommer definitivt att kollas upp.
 
Det skiljer rätt mycket mellan märkena, googla på längsta brinntiden på dom och se om du får upp några vettiga svar.

Eller så kanske ni har för mycket drag i kaminen? Så att både ved och värmeloggs brinner för fort?
Ja, det är glipor i glaset och svårt att stänga askluckan helt under så det drar hela tiden mer än det ska. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp