Hållbara läsglagögon, finns det?

skogaliten

Trådstartare
Har kommit i den åldern där läsglasögen blivit ett måste för att se ordentligt på nära håll.

De behövs när jag ska läsa tidningen eller sitta vid datorn, men också utomhus, t.ex. i samband med hästskötsel, för att läsa kartan i skogen, se skillnad på ogräs vid rensning, eller när jag ska försöka fixa med mekaniska ting på gården.

Så jag söker efter läsglasögon som sitter bra fast på huvudet när man rör sig och böjer sig fram, och som tål att vara instoppade under kläderna, fastsatta i ett senilsnöre och därmed lätta att få fram när de behövs, och lätta att stoppa undan efter (kort) användnind.

Billighetsglasögon från bensinmacken eller stormarknade har usel optisk kvalite, går sönder snabbt och lätt och sitter inte kvar något vidare. Har provat massor av dessa.

Hos optikern förstår de knappt frågan, det verkar inte inte finnas bågar som är anpassade till "aktiviteter".

Mina googlingsförsök är tämligen misslyckade, hittar egentligen ingenting som verkar "rätt".

Men jag kan ju inte vara ensam om det här! Var finns det praktiska och hållbara läsglasögon att köpa?

Om de håller ett par år, så får de gärna kosta lite mer, nu förbrukar jag kanske 10 par per år...
 
Sv: Hållbara läsglagögon, finns det?

Till skogaliten:
Det du skrev kunde jag också ha skrivit, nära nog vartenda ord! Jag har exakt samma erfarenheter.
Optikern förstår som sagt inte, de hänvisar till att om man köper riktiga glasögon genom dem (vilket ju i och för sig är ett alternativ) så är det garanti på bågarna så då får man dem bytta/lagade. Men jag vill ju att de ska hålla, länge, inte behöva gå tillbaka och få fixade.

Och på nätet har det inte gått att googla fram något av värde.
MEN, kanske nu! Hittade för ett par veckor sedan Clic Vison läsglasögon, http://www.clicsweden.se och har beställt och idag fått hem mina.

De har "inbyggt" senilsnöre kan man säga, och ger ett bra kvalitetsintryck. Priset borde ju också tala för bra hållbarhet liksom, tycker jag, själva designen.
Men om de verkligen är hållbara, det vet jag ju först om några månader.
 
Sv: Hållbara läsglagögon, finns det?

Progressiva glasögon ska väl lösa dina synproblem. De kostar förstås en del. Du kan teckna en försäkring så att du får hjälp med att skaffa nya ifall de går sönder. Naturligtvis får du stå för en viss självrisk.
 
Har nu haft mina Clicvision i tre månader och är klart nöjd. Verkligen praktiska och sitter kvar som de ska, inget trassel bland kläderna med "senilsnöret" som i detta fall ju är en del av skalmarna, alltså lätta att få fram. En liten nackdel är att det är svårt/omöjligt att sätta på dom med en hand. Efter fall i betonggolv lossnade ett glas, gick att trycka dit igen, men tyder kanske inte på den allra högsta kvalitén. Men alltså bra nog dessa läsglasögon och avsevärt bättre än några andra jag provat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp