Bukefalos 28 år!

Hamsterfrågor! Gör rörhål i dunabur och s.k. "hamsterboll"?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har blivit med hamster! Sedan ett par veckor bor nu Fido hemma hos oss, en guldhamster på ca 8-9 veckor.

bild.php


Eftersom katterna blev väldigt nyfikna och Fido helt saknar självbevarelsedrift (och förstånd?:D) kasserades gallerburen och en medelstor dunabur inköptes.

Jag är ju dock jätteförtjust i de här rörsystemen som finns och de små rör som ligger i buren gillar Fido att kuta i. Jag har sett att det finns "håltagningsset" för dem så man kan göra egna kopplingar på en gallerbur, men jag undrar nu om man kan använda dem även på en dunabur? Förutsatt att man är lite händig och gör ett hål i plasten.

Sen undrar jag också över de här hamsterbollarna som man stoppar hamstern i och sätter på golvet (som Rhino i filmen Bolt). Hur kul är det egentligen för en hamster...? Kan de rekommenderas?
images
 
Sv: Hamsterfrågor! Gör rörhål i dunabur och s.k. "hamsterboll"?

Det finns hamstrar som gillar dom (mycket dofter och så) och dom kan lära sig komma till fötterna när dom inte vill springa mer. Plockar man upp dom och tar upp dom ur bollen och stoppar in i buren varje gång hamstern nå dom så lär sig hamstern rätt snart att det är vad som krävs när den tröttnat.
Söt silvergrå (hetrozygot) bandad sak.
jag har själ haft gråisar :)
 
Sv: Hamsterfrågor! Gör rörhål i dunabur och s.k. "hamsterboll"?

Det finns dunaburar med färdiga hål för rörsystem. EC Salerno är ett exempel på en sån :)
Jag skulle väl inte rekommendera det dock, för fy satan vad drygt om man behöver få tag på hamstern och den har bestämt sig för att sitta i ett rör - eller gör som salig Sverker och bygger bo i rörhelvetet :D
 
Sv: Hamsterfrågor! Gör rörhål i dunabur och s.k. "hamsterboll"?

Googlade och fick upp en massa handväskor och italienska semesterorter - och en liten bur med bilder av får på... :D

Vad trist att jag precis köpt en ny dunabur. Jag ska fundera på det där. Tack för tipset.

Fido är lätt att locka ut så det blir nog inget problem. Vad gör man inte för lite broccoli liksom... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hamsterfrågor! Gör rörhål i dunabur och s.k. "hamsterboll"?

Så det var så färgen hette? Du må tro att jag funderat.

Ok, det var precis det jag funderade på. Hur vet jag att hamstern "roar" sig eller springer runt i panik för att den inte kommer ut. Kanske värt att prova då. Det är en aktiv liten sak!
 
Sv: Hamsterfrågor! Gör rörhål i dunabur och s.k. "hamsterboll"?

Den springer lite, stannar upp och nosar för att sedan ändra riktning. Jag har aldrig haft någon som fått panik i en och det är en hel del jag har testat det på.
Det är nog inte många guldhamsterfärger jag inte känner till :)
 
Sv: Hamsterfrågor! Gör rörhål i dunabur och s.k. "hamsterboll"?

Det luktar inte så hejigt när de kissar längst inne i de där rörsystemen.
 
Sv: Hamsterfrågor! Gör rörhål i dunabur och s.k. "hamsterboll"?

Det luktar inte så hejigt när han kutar så det sprutar i hjulet heller...:crazy:

Jag hade såna där rörsystem till mössen jag hade förut, man får plocka isär och skölja med jämna mellanrum. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp