Har börjat bocka och sparka vid ridning.

Sandrahorse99

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en fodervärds D-ponny. Hon står på en ridaskola hon har varit ridskole häst i 2år tror jag. Men dom beslöt sig för att hon ska få en fodervärd då hon inte liksom passar in i verksamheten då hon är så het vid hoppning och samt bommar och även i galopp med vissa personer.

Jag har ridit henne enda sen hon kom till ridskolan. Så jag vet hur hon är, och jag har varit med både två dressyr kurser samt två hoppkurser med henne.
Det mest hon gjorde då var att springa snabbt och antingen hoppa i snabb fart eller så tvärstannar hon. Aa någon gång vet jag att hon har bockat med vissa personer samt springer för snabbt.
Jag har själv varit med det mesta med henne men jag kan nog säga att det är i te valingt att hon bockar eller sparkar bakut.
Men nu är jag fodervärd på henne och har varit det i ca tre veckor det är bara jag som rider henne samt ryktar henne.
Men jag har märkt att förta veckan bockade hon i galoppen jag tänkte att det inte var något. Sen var jag på en dressyrlektion med henne där jag Jon jätte bra hela lektionen och hon bockade aldrig. Sen red jag själv en gång och då bockade hon en gång samt sparkade i galoppen. Sen när jag tänkte så kom jag på att jag bara haft ridskor när hon bockade,sparkade bakut. Och ridstövlar samt shortchaps när hon inte gör det. Så då tänkte jag att ridskorna kanske klämmer på hennes mage i galoppfattningen eller i galoppen. Så jag testade ha ridstövlar när jag red ensam och då bockade hon inte heller.

Så det jag undrar är om kan det vara att ridskorna typ klämmer eller skaver på något sätt ??!
Det har hänt en gång att hon sparkade bakut i galoppen när jag hade ridstövlar men det var för att det var en häst till i ridhuset som hon var sur på och till slut så fick hon en chans att sparka men träffade aldrig hästen då jag lyckades få bort henne.

Vad tror ni?
 
Sv: Har börjat bocka och sparka vid ridning.

Spontant skulle jag börja med att kolla så att hon inte har ont och att utrustningen passar - sedan utgå ifrån det.
 
Sv: Har börjat bocka och sparka vid ridning.

Kanske du använder för mycket hjälper? Två av mina hästar kan sparka lite bakut ifall man använder för mycket skänkel på dom. Deras sätt att visa att dom vill att du tar det lite lugnare :D
 
Sv: Har börjat bocka och sparka vid ridning.

Skänklarna blir ofta stabilare av ridstövlar, kanske du flaar för mycket med benen utan? Det har jag iaf en tendens att göra.
 
Sv: Har börjat bocka och sparka vid ridning.

Fast det är det TS frågar om;) Hon funderar ju om hennes skor som orsakar smärta/obehag.

TS: Om inte inte håller på bockar och sparkar när du har stövlar på dig så funderar på vad som mera kan vara skillnaden. Hur e hon tex om du rider barbacka, gör hon likadant då om du har skor/stövlar på dig? Har du testat andra par ridskor? Alla är olika höga i skaftet tex.
 
Sv: Har börjat bocka och sparka vid ridning.

Överskottsenergi? Om hon är van ridas 2 timmar per dag och du rider mindre så blir det nog en del mera sprutt i henne då hon får mera vila. De står ju inne ganska mycket på ridskolan, blir tröttare då de går ute mera. För jag tvivlar på att alla ridskolebarn har ridit henne med stövlar innan, och hon har ju inte direkt varit överkänslig för skänklar förut. :)
 
Sv: Har börjat bocka och sparka vid ridning.

Vad gäller skorna, så kanske det är så att din skänkel blir stadigare och mer stilla i stövlar än i skor. Funderade också på om det kan vara så att hon reds en del av duktigare ryttare när hon stod på ridskolan och att hon börjar ta sig friheter nu när det bara är du som rider henne?
 
Sv: Har börjat bocka och sparka vid ridning.

Lyssna med instruktörerna på ridskolan de har säkert goda råd att ge kanske kan de titta när du rider också och se vad som föranleder bockarna?
 
Sv: Har börjat bocka och sparka vid ridning.

Hej hon Reds både av nybörjare och dom erfarnare.
Det var så att stallchefen eller vad man säger som äger ridskolan ville att det skulle blir jag som fick bli fodervärd då jag har varit den som mest satsar på henne och den som klarar av henne. Men jag har inte varit med om att just hon har gjort så förut.
 
Sv: Har börjat bocka och sparka vid ridning.

Jag funderar på det här med bommar och hinder. Hur pass utbildad är hon? Hennes beteende låter typiskt outbildad. Antingen springer för fort eller stannar.

Men jag håller med föregående - kolla utrustningen så att den verkligen passar sedan hade jag fortsatt rida med stövlar och det går bättre.
 
Sv: Har börjat bocka och sparka vid ridning.

Hon är utbildad La hoppning tävlade upp till 120cm förut. Dressyren är hon utbildad upp till La men ej tävlade i så mycket.
Hon är otroligt stoig som vissa ston kan vara.
I dag ska jag testa rida ut och se hur hon är där.
 
Sv: Har börjat bocka och sparka vid ridning.

kan det vara så att din skänkel är mer ostadig i skor? Vissa ston är väldigt känsliga för tryck och kläm med skänkel.
 

Liknande trådar

Träning Min häst har plötsligt (3 senaste ridpassen) börjat sparka bakut/bocka när jag ställer krav på samling. Hon har gått i en mycket högre...
Svar
3
· Visningar
1 715
Senast: skuggi
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 147
Senast: Jealle
·
Ridning Blev å fundera på det här om dagen när jag var ut å red. Vad finns det för olika bockningar, vad det beror på. Smärta är ju det första...
Svar
13
· Visningar
3 003
Senast: Rugge
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 530
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp