Har frågor till er om vanliga piercing regler i stall.

Romina

Trådstartare
Hej. Jag var i stallet idag med skolan och våran egna ridlärare sa att det inte rekommenderas att ha smycken i stallet som ringar och dinglande örhängen osv. Jag funderar att ta hål i min näsvinge och undrar nu om det där kan vara samma sak fast den är i ansiktet? Jag har aldrig hittills upplevt att mina ringlande örhöngeb ryckt loss. Hur stor är risken för olyckor med nostril på näsborren?
 
Hej. Jag var i stallet idag med skolan och våran egna ridlärare sa att det inte rekommenderas att ha smycken i stallet som ringar och dinglande örhängen osv. Jag funderar att ta hål i min näsvinge och undrar nu om det där kan vara samma sak fast den är i ansiktet? Jag har aldrig hittills upplevt att mina ringlande örhöngeb ryckt loss. Hur stor är risken för olyckor med nostril på näsborren?
På min skola fick man inte ha piercingar alls, nu hade dom flesta kvar dom ändå men det var inte tillåtet. Vilket jag förstår, manen fastnade en gång i min ögonbrynspiercing och det var mindre kul..

Däremot på vanlig ridskola har jag aldrig varit med om att det är regler när det kommer till det där. Inte mer än rekommendationer iallafall.
 
På min närmsta ridskola (som jag kollat upp eftersom jag funderar på att börja rida där), står det på hemsidan att en bör undvika smycken i ansiktet. Så det förekommer absolut.
Det står också att en bör undvika "stora" smycken i öronen.

Jag har haft näsan piercad i ett gäng år. (Har i dagsläget båda näsvingarna + septum piercade. Har tidigare haft ena näsvingen, och septum.). Tidigare har jag haft läppen (underläppen) piercad. Jag skulle säga att, utifrån min erfarenhet, den största risken är att hästen piskar en med svansen i ansiktet. Då kan taglet rycka tag i smycket, om en har otur (smycken i näsvingen kan också fastna i handduken, om en torkar sig i ansiktet och är oaktsam. Det är relativt vanligt, har jag förstått på piercare.) Med min septum har jag aldrig upplevt något, "men" jag har en ring som är helt slät. Jag bär mina smycken i stallet utan oro, är så van vid dem och är uppmärksam.
Skulle jag börja på ovan nämnda ridskola skulle jag prata med dem, och om det är ett krav så skulle jag ta ut ringen ur septum och tejpa smyckena i näsvingarna (mina är high nostrils. Inte helt lätta att ta i och ur själv, även om jag kan göra det, och det orsakar lätt irritation. Så jag tar inte ur dem i onödan, det är verkligen ingenting som jag skulle vilja göra flera gånger i veckan.).

Personligen är jag av åsikten att ringar (på fingrarna) är en större risk än de smycken jag bär i ansiktet, när det gäller hästeriet. Men absolut finns det alltid risker. Om en fastnar i ett smycke och rycker till så kan en i värsta fall skada sig (tänker främst på t.ex örhängen och ögonbrynspiercings. Med näsvingen är risken att piercingen blir väldigt irriterad, vilket kan leda till att en får knölar etc på piercingen.)

Tillägg: piercings i t ex ögonbrynet förstår jag. Dels lätt att fastna, dels är det en relativt ytlig piercing och det blir lätt tråkigt om en får en smäll på den (tänker om en "knockas" av ett hästhuvud).
 
När en utövar t.ex kampsporter/kontaktsporter så är min erfarenhet att en inte får ha piercings öht. När jag tränade judo på nybörjarnivå för "hundra år sen", så fick jag inte ha smycket i navelpiercingen på träning. Risk för skador om en fastnar eller får en smäll, helt enkelt.
 
Jag fick örat sönderrivet när ett minimalt örhänge fastnade i en grimma (hästen slog upp huvudet precis bredvid mitt ansikte... Så jag förstår definitivt grejen. Man kan ju täcka med tex sporttejp om man vill undvika delar av riskerna
 
Jag vet att både på ridskolan och senare hästgymnasium var det rätt strikta regler runt piercingar och smycken (jag bär själv varken eller så jag minns inte detaljerna). Jag skulle absolut ha pratat med dem om saken innan faktum, så att säga.
 
Har aldrig plockat ur mina smycken. Stora örhängen använder jag inte till vardags och näspiercingen har jag antingen nått som inte fastnar eller nått som lätt åker ur.
 
Har aldrig hört något om regler ang piercingar i stall jag varit. Man kan ju välja smycken med mindre risk att fastna bara.
 
I många idrotter får man inte ha örhängen och liknande. Ofta tejpas de över. Det känns väl inte så speciellt smart att ha stora örhängen i ett stall direkt...
 
På min ridskola finns inga såna regler men jag har varit med om att ridläraren bett en tjej att ta av sina gigantiska örhängen en gång (såna där ringar).
 
Hej. Jag var i stallet idag med skolan och våran egna ridlärare sa att det inte rekommenderas att ha smycken i stallet som ringar och dinglande örhängen osv. Jag funderar att ta hål i min näsvinge och undrar nu om det där kan vara samma sak fast den är i ansiktet? Jag har aldrig hittills upplevt att mina ringlande örhöngeb ryckt loss. Hur stor är risken för olyckor med nostril på näsborren?
När jag hade ring i näsan så klicka den bara ur när man fastande i något, det hände ändå relativt ofta men var aldrig något större problem, mer än att man kunde behöva köpa en ny ring.
Så det händer men man kan ju välja ett smycke som inte sliter sönder näsan om det skulle fastna i något. Eller bara plocka ur den om ridskolan har en sån regel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp