Sv: Har jag gjort fel angående tölten?
Usch ja, jag minns tiden på ridskola med fasa! På vissa hästar var man trött i axlar och armar, hade ont i fingrarna och kramp i vaderna! Idag skule jag aldrig klara rida så. Jag använder skänkeln ytterst lite och endast momentant för bara att flytta benet från "neutralläget" skapar en spänning och att sitta så och jobba blir en statiskt spännig. Så jag ger signalen helt kort och påminner när det behövs. Handen används bara till ledande mjuka tygeltag och sekundslånga förhållningar.
Skillnaden mellan mer klassisk skolridning och den arbetande hästen på en ranch är att vid skolridningen är man koncentrerad på själva ridningen och hästen medan vid arbetet på en ranch måste man koncentrera sig på arbetet och hästen måste alltså vara så följsam och signalkänslig att man kan styra den, få den att jobba rätt osv utan att behöva tänka och koncentrera sig så mycket på hästen. Det måste mao vara lättränade, signalkänsliga, följsamma och kloka hästar som fattar snabbt, lär sig snabbt och inte kräver mycket ridning och både häst och ryttare måste ha kommunikationen i ryggmärgen! Då måste man kommunicera med kropp, tyngd och säte i huvudsak. Det är samma krav som på en krigshäst. Inte tusan har man tid och möjlighet att tänka på skänkeln placering eller andra finesser. Det är snabba beslut och snabba reaktioner som gäller. Många ggra reds ju stridshästarna på lösa tyglar och styrdes med sätet och ryttarens vridningar och tyngdförflyttningar av kroppen. Båda händerna var upptagna med att strida, tex skjuta en pil. Det är det jag menar när jag säger att hela kroppen måste tänka och agera tölt hos ryttaren!
Få tänker nog på hur vältränade, signalkänsliga och följsamma stridshästarna och de rancharbetande hästarna var/är och måste vara! Är finns inget utrymme för lynnesfel och olater eller stora hjälper! Det är lite som med uttrycket "Låt ditt hjärta och din kropp hoppa över hindret så följer hästen efter!", mao ryttaren måste tänka hopp i hela kroppen och hoppa med sin kropp!