Har jag stött på en loppa?

Mineur

Trådstartare
Moderator
(jag har googlat, men blir inte mycket klokare av det)

20140708_183044_53bc33cce087c31522c89a5d.jpg


20140708_183059_53bc34fde087c325f571fa09.jpg


Den här lille filuren hittade jag idag, han kröp omkring bredvid min smutstvättskorg och såg ganska trött och seg ut. När jag försökte fånga upp honom på ett papper hoppade han ca 20 cm upp i luften och landade nån decimeter längre bort. Är det en loppa, eller annan ohyra? Där var bara en, såvitt jag kunde se. Ca 2-3 mm stor, lite mindre än ett havregryn.

Till saken hör att jag har fått lite kliande prickar lite här och var på kroppen (några på låren, någon på axeln och någon på foten) den senaste veckan. De blir som små små myggbett men syns inte så mycket egentligen. De kliar jättemycket och blir rödrosa om jag kliar på dem, men försvinner annars efter ett par timmar och så kan det dyka upp en ny prick på ett nytt ställe dagen därpå.

Jag är inte särskilt besvärad av det alls, men loppor vill jag då rakt inte ha i mitt hus! Någon kunnig som kan uttala sig om vad det kan vara samt vad jag bör göra åt det? Kan man få in en loppa bara sådär? Har inga husdjur och har knappt varit i närheten av djur på senaste, förutom i förra veckan när jag hälsade på en vän som har hund.
 
Skulle tro att det är en strit av nåt slag.

Tack för ditt svar! Efter en googling kommer jag fram till att det nog kan stämma åtminstone sett till utseendet, men så vitt jag kan läsa mig till verkar de mest leva ute i naturen, alltså inte inomhus. Ska jag anta att det här bara var en stackare som gått vilse? Det står inte heller något om att de kan lämna kliande märken på människor som de jag haft. Har du någon uppfattning om det; är det helt enkelt bara ett sammanträffande att jag stötte på den här lille kamraten ungefär samtidigt som jag upptäckt lite bett av något slag på kroppen?
 
Till saken hör att jag har fått lite kliande prickar lite här och var på kroppen (några på låren, någon på axeln och någon på foten) den senaste veckan. De blir som små små myggbett men syns inte så mycket egentligen. De kliar jättemycket och blir rödrosa om jag kliar på dem, men försvinner annars efter ett par timmar och så kan det dyka upp en ny prick på ett nytt ställe dagen därpå.
Vägglöss?
 
Tack för ditt svar! Efter en googling kommer jag fram till att det nog kan stämma åtminstone sett till utseendet, men så vitt jag kan läsa mig till verkar de mest leva ute i naturen, alltså inte inomhus. Ska jag anta att det här bara var en stackare som gått vilse? Det står inte heller något om att de kan lämna kliande märken på människor som de jag haft. Har du någon uppfattning om det; är det helt enkelt bara ett sammanträffande att jag stötte på den här lille kamraten ungefär samtidigt som jag upptäckt lite bett av något slag på kroppen?
Den lilla parveln vill nog ut på gräsmattan igen. Stritar äter växtsaft/växter så betten kommer nån annanstans i från skulle jag säga.
 
Nej det är ingen loppa. Loppor hittar (hittade?) man ibland på djur (t ex höns, hundar, vilda djur). De ser inte alls ut så. Tror att loppor håller sig till sitt "eget" djur så länge de kan. Har delat säng med loppangripen hund utan att få själv (sov inte en blund eftersom hunden kliade sig, blev bara en natt). Men en äldre släkting fick loppor när han som barn umgicks för närgånget med hönsen.
Det är ingen lus heller. De ser också helt annorlunda ut.
 

Det var min första (panikslagna) tanke också! Jag tror dock inte det, då jag är den enda i huset som märkt något och betten inte är "konstanta" liksom, utan kommer fram om jag råkar klia mig men sedan försvinner igen. Vägglusbett syns och känns väl betydligt längre och mer än så? Dessutom har jag inte haft några besvär med det alls de senaste dagarna, så vad det än var verkar det ha försvunnit.

Den lilla parveln vill nog ut på gräsmattan igen. Stritar äter växtsaft/växter så betten kommer nån annanstans i från skulle jag säga.

Han är utsläppt i sin rätta miljö och verkade ganska lättad över detta! Tack för infon :)

Nej det är ingen loppa. Loppor hittar (hittade?) man ibland på djur (t ex höns, hundar, vilda djur). De ser inte alls ut så. Tror att loppor håller sig till sitt "eget" djur så länge de kan. Har delat säng med loppangripen hund utan att få själv (sov inte en blund eftersom hunden kliade sig, blev bara en natt). Men en äldre släkting fick loppor när han som barn umgicks för närgånget med hönsen.
Det är ingen lus heller. De ser också helt annorlunda ut.

Där ser man! Jag har löjligt dålig koll på djur och natur vilket ni kanske märker... Tack för bra och informativt svar, nu känner jag mig betydligt mer allmänbildad! :)
 
Tja, som sagt så är den lille krabaten utsläppt i trädgården igen sedan länge och några besvär med kliande prickar har jag inte längre. Peppar peppar... Krisen verkar vara över för den här gången! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp