Har någon provat ut profylaxskena/bettskena?

purity_666

Trådstartare
Jag ska få en profylaxskena och ska prova ut den. Jag är livrädd! Jag har jättekänslig kräkreflex och tycker inte alls det känns lockande att göra avtrycken.

Någon som gjort såna avtryck inför skenor? Var det otäckt? Fick ni hulkningar? Gick det snabbt? Kommer jag få panik och börja gråta för att det triggar kräkreflexen?
Jag fixar inte undersökning med tungspatel tex. Ta halsprov med sån lång tops är bara att glömma.

Uhhh ångest. Redan struntat i 2 tider för jag är så orolig för det där.
 
Det värsta som händer är att du spyr, vilket du troligtvis inte kommer göra ;) Jag klarade av att ta avtryck för min bettskena och jag kan knappt ha en tandborste i munnen utan att kräkreflexen går igång!
 
De sätter inte formen så långt bak att kräkreflexen dras igång så du kan vara lugn. Det är inte obehagligt alls.
 
Är också jättekänslig. Kan inte ens hålla nåt i munnen istället för i handen, tex nyckelknippa utan att få kräkkänsla.
 
Det är äckligt, det tänker jag inte sticka under stolen med. Men jag är också jätte känslig och mina kräkreflexer väl utvecklade..jag kräktes inte!
 
Här är en till med känslig reflex men jag fick ingen kväljning alls faktiskt. Jag har bettskena mot tandgnissling. Formen ser enorm ut, men den får lätt plats i munnen. Avgjutningsleran (eller vad det nu är för material) smakar väl inte hallon direkt, men man har den inte i munnen i en kvart direkt så det gick bra. De sätter in formen i munnen och trycker den uppåt mot gommen, men den går inte ända bak i svalget, så det är inga problems :) Ibland kan man få välja om man vill ha en hel form, eller en med hål i gommen, men det beror säkert på vilken typ av skena som ska tillverkas. Andas genom näsan när de sätter in formen, lägg ner tungan platt så stänger du ju den passagen o skyddar även svalget med tungan, sen när den väl sitter där kan man andas genom munnen igen. :) Det kommer gå fint, det går fort som tusan så rätt som det är så är det färdigt :)
 

Liknande trådar

A
Träning Jag har ett ganska stort problem. Det fanns redan med när jag köpte min hälskade häst. Han sparkade och levde om när man skulle lyfta...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 078
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp