Bukefalos 28 år!

HD-fel och konsekvenser av foder

C

crazy

Såg en diskussion angående konsekvenser av att vissa uppfödare av stora raser har riktat in sej på hd-fria hundar som varit hd-fria oavsett att de växt upp på torrfoder med relativt höga värden.

Samtidigt som de finns de som försökt reglera detta med lågproteinfoder som lyckats få fram hd-fria hundar.

Såg att en forskare ställde sej frågande till om vad som då skedde när dessa hd-fria hundar som fötts upp på lågproteinfoder i nästa generation valpar reagerar på att sättas på högproteinfoder...han menade på att fodret kunde inverka till viss del på hundar som har haft förutsättningar att få hd-fel att slippa hd-fel, men att det inte betydde att hundarna hade förbättrats genetiskt.Obs! Han menade enbart att det kunde ha inverkan på hundar med förutsättningar att utveckla hd-problem rent genetiskt.Detta låter faktiskt ganska logiskt...men hur ska folk då veta om man köper en hund med rätt förutsättningar?

Någon som hört mer om detta?
 
Jag har inte hört det, men resonemanget är intressant. Samma gäller egentligen för valp i trappor och liknande. Det tråkiga är att man som valpköpare inte vet hur uppfödaren gjort med sina hundar, om man inte varit mycket noggrann i kollen av uppfödaren.
 
*hmm* Låter himla bra det där!!

Jag blev grovt påhoppad av "erfarna" och "duktiga" uppfödare som röntgar om sina hundar (till och med i vaket tillstånd) bara för att få fria höfter så att de kan använda hunden i avel... Jag blev alltså påhoppad för att jag ifrågasatte det tillvägagångssättet.

Är det verkligen rätt väg att gå? Är det kanske inte bättre att föda upp hundar "normalt" och så kan valpköparna behandla valparna som valpar och inte som porslinshundar...
 
Precis! :)

Jag skulle gärna vilja se att man började gräva i detta "träsket" om man törs kalla det så för att se vad som händer!Jag vill se mera forskning på detta område!
 
Va kan det inverka?

Hm läste också att det kan vara skillnad på vilken klinik man väljer att röntga på.Vissa är "snällare" än andra...hm detta tycker man ju inte ska vara på det viset.Antingen är hunden ok eller ej!Jag menar om man skulle åka till två kliniker så skulle man kunna få B från den ena "snällare" medans man får ett C hos dem som är "strängare".Vadå är det inte en självklar gräns för när man ska sätta B eller C?
 
"Hm läste också att det kan vara skillnad på vilken klinik man väljer att röntga på.Vissa är "snällare" än andra...hm detta tycker man ju inte ska vara på det viset.Antingen är hunden ok eller ej!Jag menar om man skulle åka till två kliniker så skulle man kunna få B från den ena "snällare" medans man får ett C hos dem som är "strängare".Vadå är det inte en självklar gräns för när man ska sätta B eller C?"

Det stämmer inte att vissa kliniker är "snällare". Avläsningen sker centralt och kan inte påverkas av kliniken. Däremot spelar valet av bedövningsmedel in i vissa fall och vilket som används är ju olika på klinikerna. Så på så sätt kan man säga att vissa kliniker är snällare - de använder ett bedövningsmedel som har "bättre" resultat.

Gränsen mellan B och C är nog inte helt självklar. Det är ju fråga om en bedömning. Rimligen finns det solkara fall inom varje grad, men även några som närmar sig nästa grad.

Anneli
 
Okej tack för ditt inlägg!

Jag bara läste något om det i Hundsport men har givetvis förlagt min tidning så att jag inte kunde läsa igenom vad där stod igen. :)
 
Hur kan ett bedövningsmedel påverka HD-resultatet? Om det gör det bör väl alla använda samma bedövningsmedel.
 
Nu iom Norgergs vinkel kan det även vara så att en hund som har normal höfter (dvs A) ändå bedöms som B pga vinkeln! Lite skumt det där, men man får ju lita på att de som läser av vet vad de gör...
 
" Däremot spelar valet av bedövningsmedel in i vissa fall och vilket som används är ju olika på klinikerna. Så på så sätt kan man säga att vissa kliniker är snällare - de använder ett bedövningsmedel som har "bättre" resultat.

Det där är väl tyvärr en utbredd missuppfattning, att bedövningsmedlet spelar roll. Vad som däremot spelar roll är erfarenheten och kompetensen hos de som utför röntgen, sättet att hålla och palla upp osv.
 
Det tror jag mer på än att bedövningsmedlet skulle göra skillnad på resultatet.
 
SKK har gjort en undersöknig som visar på att valet av lugnande påverkar resultatet, finns på deras hemsida.
Om hunden ligger fel syns det på bilderna o dåliga bilder returneras.
PL
 
Om det är så bör ju alla hundar få samma sorts lugnande medel.
 
Jo, men olika kliniker/veterinärer föredrar ju olika slags lugnande. Vissa kombinerar dessutom två sorter. Det pratas ju om att man borde införas nån standard för sederingen, men jag vet inte vad man kommit fram till. Eller om det bara var allmänna diskussioner när SKK presenterade sin undersökning i en artikel i Hundsport förra hösten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp