Bukefalos 28 år!

Het dressyrhäst - Tips?

M

Melodie

Hej!
Jag rider en dressyrhäst som gärna blir väldigt pigg och en aning het efter första galoppen. Jag vill bibehålla min lätta handställning och ett harmoniskt tempo utan att hon blir för snabb och hastar runt.
Försöker lösa detta problem med att göra väldigt många olika övningar för att hålla henne alert samt att göra många övergångar, halvhalter etc.

Undrar om någon har några tips hur jag kan få henne lugnare?

Tacksam för svar
 
Sv: Het dressyrhäst - Tips?

Rida lösgjörande övningar.
Och på min superheta fungerar inte att göra övergångar, han kokar över.
 
Sv: Het dressyrhäst - Tips?

Lösgörande arbete, rena styrkeövningar och miljarder övergångar om det funkar. Hur lägger du upp passen? Provat att rida fram i bara galopp? Fram och tillbaka i galopp på olika spår etc. Om du inte har hang ups på att lägga galoppen först o traven i slutet prova det. Blir den mer eller mindre het om du fortsätter rida div övningar eller rörelser?
 
Sv: Het dressyrhäst - Tips?

På min ganska övertaggade dam fungerar det att flytta henne, bakdel, framdel, skänkelvikning. Och samtidigt smeka halsen med innertygeln. Då brukar hon tagga ner och komma tillbaka lite så att vi kan fortsätta arbeta.
 
Sv: Het dressyrhäst - Tips?

Jag tävlar inte själv, men just det fenomenet att det är svårt att gå tillbaka och coola ner i en lägre gångart efter att man väl börjat jobba i en högre känner jag igen.
Det intressanta tycker jag är att även om man inte gör någon direkt grej av det utan bara jobbar på (och alltså låter den gå på lite mer efteråt snarare än tvingar hästen att sakta ner/gå i den lägre gångarten, "rider med energin" istället för emot den, lite flummigt uttryckt) så brukar dom ändå coola ner mer och mer tack vare att styrkan byggs upp och de inte känner att de behöver ta i lika mycket/peppa upp i den högre gångarten. I takt med att hållningen och balansen blir bättre likaså.

Sen finns det ju knep att ta till, där det kanske är individuellt vad som fungerar för vilken häst, själv tycker jag ändå jag har nytta av att ha ovanstående i bakhuvudet. Att om det var bristande styrka och kondition som delvis triggade det så kan man antingen tänka att man kör på ännu lite tuffare snarare än försöka bromsa energin, i syfte att förbättra styrka/kondis på sikt (och försöka undvika hamna i bromsande läge så gott man kan, fast tänker på att man inte kör SÅ länge då hästen redan börjat visa trötthetstecken... ), eller att man tvärtom när man märker att hästen börjar bli pepp så går man över till mycket lättare men koncentrationskrävande uppgifter tills man känner att den coolar ner och man har avdramatiserat träningen. Även där att man försöker att inte hamna i bromsa bromsa, utan utnyttjar övningar eller mer väntar ut att hästen börjar slappna av.

Vet inte om det hjälper dig, men mig har det tänket fungerat bra för på sikt! :) Eller rättare sagt, att man fått förklaringen att det beror på bristande styrka/ork och hästen reagerar genom att bli mer pepp, och lättare har undvikit drag-situationerna med det i bakhuvudet, och på sikt har det blivit bättre och bättre som av sig själv.
Gör det inte det skulle jag själv börja fundera på om träningen är tillräckligt effektiv i styrke- och hållningsträning, eller om man kanske borde skruva mer i det för bättre resultat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: mily
·
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
795
Senast: Mabuse
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 347
Senast: MimmiNO
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 542
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp