Bukefalos 28 år!

Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Är sedan ett par månader ägare av ett lettiskt sto född jan 2005. Hon fick ett hingstföl nu i februari. Jag börjar så smått drömma om att betäcka henne och letar tips på hingstar. Mitt sto är för både tunn och omusklad så ha överseende med det! Foto och film lägger jag in så ni kan se exteriör och gångarter. Till sättet är hon mycket cool, obekymrad över det mesta, lugn men har ändå motor, lite otålig, blåser högljutt om hon tycker något är läskigt men går fram ändå, är snäll men har ändå humör. Smart och lättlärd.

Hennes stam:
Pappan: Calano II (som är efter Calato, som i sin tur är efter Capitol dvs Holsteiner hoppstam). Calano II har, enligt en bekant i Lettland, gått 140 hoppning och hans avkommor nedärver hans färg och typ vilket stämmer i detta fall. Här är en bild på pappan http://www.elkorfoto.lv/img/9/album/cf65903cb2f1c963ccd5b17b789d736a/large/94db3016.jpg
Morfar: Vintas (som är efter Homeras), vilket är en Trakhener hingst.

CIMG1187small.jpg
CIMG1543COPY.jpg


FILMER: http://www.youtube.com/watch?v=OEFSuzeVsOI
http://www.youtube.com/watch?v=f_xzL7z8iX4&feature=related

Tips?
 
Senast ändrad:
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Vilket tjusigt sto! Hon blir nog ännu finare om hon får äta upp sig lite samt få lite mer muskler på kroppen! Jag hade nog valt Nobel till ditt sto. Han är verkligen en personlig favorit för mig just nu, hade själv valt han till mitt sto men marknaden verkar inte vilja ha en hopphäst till farsa och en dressyrhäst till morsa, haha.. men till ditt hoppavlade sto hade han ju passat perfekt.

:idea:
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Tack snälla du, både för komplimangen och för tipset! Jag vill gärna ha fler tips!!! Bör vara en högrest hingst!

Själv är jag (ofta) svag för Holsteiner och har kikat på några. Har då börjat fundera på det här med inavel. Mitt sto har Holsteiner på pappans sida. Stammen på hans sida ser ut så här
...................................................Capitano
............................Capitol I............ Folia
...........Calato
............................Vanessa III........ Landgraf I
...................................................Renaissance
Calano II
(pappa)
............................Caletto II...........Cor De La Bryere
...........Wiebeke II...........................Dekka

............................Carline..............Korenbleem
...................................................Hospital

ignorera.....prickarna....

Om vi tar en hingst som Cartier http://www.eklunda.com/cartier.htm bara som ett exempel så har han Också Capitol I men även Cor De La Bryere. Blir det då för mycket inavel i detta exempel och hur mkt är för mkt? Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Jag har en superfin avkomma e Cortus hemma, han är född -08 och är fortfarande hingst (fram tills imorrn ;)) och han har varit helcool hela tiden, supertemperament! Alla hästar jag sett efter Cortus har varit hur fina som helst med superskallar!
Cortus har ju några av de namnen du nämnt, men kika på honom! :)

http://hastak.se/cortus.htm
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Vad är din budget? Har du funderat över vilken typ av befruktning, fryst, färsk sperma eller naturlig betäckning? Svensk eller import hingst? Vad ska du använda fölet till? Hopp,dressyr eller annat. Ska du behålla eller sälja?
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Oj så många bra frågor!!! :D Jag har dock inte lika många svar ;). Svaret är väl vet inte på de flesta... En av orsakerna är väl helt enkelt att jag är för novis på området, vet inte fördelar och nackdelar med det du frågar om. Jag svarar nedan och ställer samtidigt en massa frågor. Är jättetacksam för svar!

Budget? - Vad kan det röra sig om? Från - Till priser?
Typ av befruktning? Vad är fördelar / nackdelar med de olika? Tror jag är inne på semin för att slippa åka så långt. Antar att det tar sig lättare med färsk eller? Isf är det väl en fördel om det går att välja, eller?
Svensk eller import hingst? - Spelar ingen roll!
Ska du behålla eller sälja? Hm, det beror på. Önskar nog att jag kan behålla. Har en häst till som eventuellt kommer dömas ut, så det beror en del på det.
Vad ska du använda fölet till? Hopp,dressyr eller annat? Om jag ska behålla fölet hoppas jag kunna rida allround med inriktning på hoppning. Jag värdesätter ridbarhet och bra lynne. Jag tränar gärna och tävlar med, men har inte direkt svårklassambitioner. Stoet har hoppstam men rör sig väldigt bra, speciellt i traven, så jag tror hon kan gå att avla såväl hopp som dressyr på.
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Precis vad får ditt föl kosta? De stora utgifterna är ju det man betalar till vet vid inseminationen och det hingstägaren ska ha betalt för sperman. Mitt första föl idag 3år har än så länge varit mitt dyraste. Hon kostade ca 60 000kr för enbart sperman och seminkostnaden (färsk sperma). Blev väldigt dyrt då mitt sto inte tog sig och jag hade valt en hingst i mellan prisklass. Mitt billigaste föl kostade ca 30 000kr för sperman och veterinärräkningen (fryst sperma). Då var det med en hingst som ligger i en dyrare prisklass men mitt sto tog sig på första. Därav kunde det hålla ner mina utgifter. Oftast billigare att välja en svensk hingst och köra stoet till hingstens hemstation för att hålla utgifterna nere. Generellt sett är det billigare och enklare med färsk sperma.
Oftast tycker jag att det är enklare att sälja föl som har ren hopp/dressyrstam men ska du behålla själv behöver du ju inte tänka så mycket på det. Mycket skrivning nu men jag hoppas du hänger med på vad jag menar.
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Hej! Jag har också en Calano II avkomma, ue: Vintas. Född 2005. //Johanna
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Johanna - Du har pm!

TheJohanna: Jag är med på vad du menar :laugh: Jag vet faktiskt inte vad fölet får kosta. Jag har inte satt upp någon budget / räknat på det än. Det kändes så trist :p Vill försöka hålla det mesta öppet till att börja med i alla fall. Men det är klart, det kanske är viktigt att sätta en siffra så man inte fastnar för en hingst som sen är för dyr. Oj, 60.000 låter mkt, har du möjlighet att specificera kostnaderna i grova drag?

Mitt stos pappa, Calano II är ju inte så känd här i Sverige. Jag har lärt känna en tjej i Lettland som hjälpt mig mycket med allt möjligt kring min hästs historia och hästens släktingar. Hon skrev:

"Calano is a typical old type Holsteiner, a very typical Capitol line representative. Calano II himself provides a lot of bone structure and roughness, so you want to add some refinement and elegance form the stallion. He must not be to big or have the tendency to inherit big size. I would suggest even adding some thoroughbred blood.

His half-brother, the Olympic horse Coester who jumps with Christian Ahlmann is a bit more refined, yet they all go somwhere similar - a bit too square forms, rough, although strongly built. For a perfect dressage horse they would need some elegance, as I said, maybe even some of KWPN lines like Ferro, Flemingh, or the good old traditional Hanoverian dressage lines - Rubinstein gives a perfect elegance type. If you want to breed a jumper horse, then of course, Holsteiners are the best choice."

Inte vet jag, men kanske är det lätt att missbedöma mitt sto och tänka att hon är så liten eftersom hon är tunn. Kanske är hon mer medel än liten. Har fått tips från lite olika håll. Vad säger ni om Chess?
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Inte vet jag, men kanske är det lätt att missbedöma mitt sto och tänka att hon är så liten eftersom hon är tunn. Kanske är hon mer medel än liten. Har fått tips från lite olika håll. Vad säger ni om Chess?

Jag har en hingstunge född maj 09 efter Chess u fullblod. Än så länge ser han lovande ut:). Träffade Chess på hingststationen 08, ståtlig herre trots sina 20år, verkade mycket väluppfostad och lydig.

Hur hög är ditt sto?
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Mätte henne igår faktiskt, med tumstock och dressyrspö :crazy:. Hon är cirka 162cm hög. Med att skriva att hon inte är så liten menade jag egentligen inte bara mankhöjden utan att ser tunn och tanig ut nu. Jag har oxå en annan häst på 172cm (lika hög som jag är lång) och när det gäller ridningen tycker jag att han är fantastisk storleksmässigt! Men han är iofs kort i ryggen och har långa ben så han känns säkert mindre än många andra med samma höjd. Däremot är det inte lika enkelt när det gäller hantering ex när han stod i sjukhage och var mer ovan än på marken, när det gäller transport, stall etc. Så när det gäller mankhöjden är väl lagom, dvs mellan dessa två, bäst. Sen kanske mitt sto inte är så stor, men hennes pappas stlk / "grovhet" kanske kommer igen i ett föl? Ska leta efter en bild på Calano II så ni får se.

Gällande hingstar då, jag gillar verkligen Holsteiner. Men flera av de jag tittat på har hingstar som Cor De La Bryer, Landgraf 1 etc precis som mitt sto. Och det är som en vän skrev, varför välja en hingst med liknande blodslinjer när det finns så många. Jag tar gärna emot Holststeiner hingsttips som inte har för mkt likadana blodslinjer som mitt sto. Idéer?
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Du kan ju vänta lite och se hur hon blir när hon fått lite mer hull och muskler, hon ser ju lite tunn ut på bilderna precis som du skriver. Om hon är född 05 kan ju en hel del hända. Jag är nöjd med min hingstunge e Chess men har är ju bara 5 månader och det är svårt att se in i framtiden tyvärr.

Hur ser fölet ut hon fick i år och vad var det för pappa till det?
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Precis, det är nog en bra idé. Min stallkompis hade en häst som inte hade fått ordentligt med mat, hon växte många cm som fyraåring. Det är ju inte säkert, men jag antar att mitt sto kan dra iväg lite eftersom hon inte heller fått ordenligt med mat.

Här är ett foto på mitt sto som jag fått från en tidigare ägare. Fotot är från sommaren 2008, vet dock ej vilken månad. Hon är dräktig på bilden, vet ej hur långt gången (eftersom jag inte vet när på sommaren fotot är taget) men hon fick föl i feb -09 (hon är själv född i jan).
IMG_0149.jpg


Hingsten till fölet heter Antonio, vet tyvärr inte så mkt om honom än. Här är ett foto, ytterligare ett (dåligt) finns här: http://www.izjades.lv/lv/izjazu_vieta/124
Antonio.jpg


Fölet blev en liten hingstunge:
KlivijaoAvokado.jpg


KoAcopy.jpg
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

jag valde en hingst med färsk importsperma och då kostar ju varje skick från hingstens hemland, transport mellan flygplatsen till min seminstation, seminkostnad, uppstallning, transport med stoet mellan seminstationen och stoets stall... mitt sto tog sig inte förän 8de inseminationen den gången så kostnaden blev väldigt stor...

tycker inte att du ska ta Chess på ditt sto eftersom precis som din vän skriver har en omodern modell som är tyngre och Chess är ju ingen fjäder direkt... Precis som Snowball skriver har hon sett en super fin fölis e: Chess u: fullblod och den kombinationen tror ja också på med ett ädelt fullblods sto...

när jag tittar på ditt stos bild så tycker jag att hon har ganska lång rygg med kort hals och därför är det bra (tycker jag) att inte välja en hingst med lång rygg till henne och gärna en högställd ädlare hingst... jag har tittat på hingstar uppstallade i Sverige för att hålla nere din kostnad.

Hopphingst: Quin (Quick Star-Apollo-Monsun x) har tyvärr inte sett så många avkommor till denna hingst men jag gillar modellen och tror att han kan kompletera ditt sto. Dock har han svag trav bara en 5:a men 9:a på typ och 99 i hopp. Franskt blod har ju rykte om att vara svår ridna, men vet inte hur denna hingst är. Gillar personligen att blanda upp tyskt blod med det franska men återigen min personliga åsikt.

Eighty Eight Keyes xx (Fappiano-Olden times) rent fullblod, har många fina avkommor som har visat sin duglighet på främst fälttävlands banan och de hästarna måste ju vara multitalanger för att klara alla moment som ingår i fälttävland. jag tycker att det är negativt med naturlig betäckning som han bara gör pga av skaderisken och att man måste åka hela vägen till hingsten (skåne tror jag han står i) dock brukar ju naturlig betäckning bli lite billigare då en vet inte behövs i samma utsträckning.

Dressyr, har jag svårt att rekomendera något då jag inte är så insatt i just dressyravel....
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Wow, du är ju fantastisk. Tack för all input och alla tips :bow:. Ska kolla in hingstarna lite mer! Någon annan som har synpunkter på dessa? Håll diskussionen högt :-)
Jag håller helt med dig, stoet har ganska lång rygg, inte jättelång hals och är inte direkt högställd. Med andra ord en hingst med kort rygg som är högställd hade varit utmärkt. Jag har en valack som har den modellen, han är stor 172cm, högställd med långa ben och kort rygg. Han har ok trav och en fantastisk galopp, mycket vägvinnande och stora språng, det känns som att sitta på en gunghäst! Han är Holsteinerstammad efter Linaro, Lucky Light, Aspirant. Det innebär en hel del Lady Killer oxå... Han är supersnäll, väldigt känslig och kan ibland ha nerverna utanpå. Jag är supernovis när det gäller avel, men tror att hans typ och sätt hade passat mitt sto. Vet inte vem han har mest från, men har funderat på ex Linaro. Men då blir det kanske för mkt samma hingstar med såväl Landgraf 1 som Cor De La Bryer. Eller det är kanske i alla fall onödigt. Om vi bara tar Linaro som ett exempel, vad tror ni om honom som typ? Han finns här http://www.foxfirefarm.us/pages/foxfire_stallions/linaro2.html och här är en av hans framgångsrika söner, Licanto: http://a-1performancesires.com/licanto.htm
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Får skaka liv i tråden igen :laugh:. Jag har funderat lite mer och vill betäcka med semin (färsk). Går det både att välja svenska och utländska då eller krävs det fryst för att välja utländska? Hur mycket skiljer det i kostnad att välja utländska?

Jag söker en hingst med hoppinriktning (dock med hyfsade gångarter) som är högställd, gärna lite kortare i ryggen, lång hals, inte för grov. Idéer?
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Man kan få färsk sperma på utlänska hästar också, TAI. brukar ju skicka den sperman med expressbud kan kosta allt från 1000kr och uppåt per skick. har för mig att den första hingsten som jag valde till mitt sto kostade skicken med sperman 2000kr per gång.
 
Sv: Hingsttips - hoppning? *Bild och film på stoet*

Det finns en hel del på TAI av de utländska.

Själv tog jag en tysk på TAI i år, första skicket kostade 2400kr, andra och 3e kostade dock bara 1900kr tillsammans, vet inte varför för alla gick på vardagar och med samma bolag.

Föredelen med fryst är att du då beställer hem sperman i god tid och sen slipper du fler skick kostnader, nackdelen är att dräktighets % är lite sämre - speciellt om man inte har bra vette. Dessutom brukar frakten vara dyrare än för ett färsk skick eftersom det går som farligt gods pga den flytande kväven som håller sperman fryst.

Mina halvblodsföl som har varit e: både svensk stationerade och utländska hingstar har alla hamnat mellan 20-30000kr oftast runt 25. Frys fölet jag gjorde förra året var dock billigare, bara runt 15,000kr :)

Många av de utländska hingstarna är ofta lite billigare än de svenska tycker jag, däremot är det ju då skicken som är dyrare. Men å andra sidan är det en duktig vette så behövs bara ett/brunst 8)
Seminkostnaderna är dock alltid samma oavsett var i världen hingsten stå, brukar vara runt 1500 i stations avgift, lika mycket i semin/veterinär avgift och runt en hundring/dygn. Sen tillkommer moms och ev extra prover och behandlingar. Jag räknar med ca 5000kr från stationen i avgifter, brukar stämma rätt bra, OBS! För färsk sperma, för fryst brukar seminavgiften vara på 4000-5000kr istället..
 

Liknande trådar

Fälttävlan Weiii!! Nytt år - ny tråd! Jag börjar med att bjuda på en liten film på CC! I förrgår löshoppade vi CC och hans kompis lite för...
58 59 60
Svar
1 194
· Visningar
132 258
Senast: Bison
·
Avel Har slagit knut på mina tankar och har svårt att komma till någon lösning. Så nu skulle jag vilja veta vad ni hade lagt på detta stoet...
Svar
8
· Visningar
1 759
Senast: Peak
·
Avel Hej, Jag har ett lettiskt sto som jag är nyfiken på vad hon skulle få för färg på pappren vid registrering i ASVH. Har förstått att...
Svar
8
· Visningar
1 825
Senast: Fredag
·
Hoppning Hej! Vet att det finns tusen trådar om hur man bygger upp muskler, och detta är ingen hoppfilm men den handlar om en hopphäst... så jag...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 416
Senast: nixa 324
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp