Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

elfi

Trådstartare
Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig fodervärd.

Jag har ett fjordsto född 01 som haft ett föl född 05-06 (kommer inte riktigt ihåg), och nu misstänker jag att hon är dräktig igen. Hon var lite undernärd när vi fick hem henne så jag gav henne ordentlig mat och hon fick en snygg exteriör. När det var dags för bete sänkte jag fodergivan lite så det inte skulle bli risk för fång, eller liknande då hon var under igångsättning.

Nu efter att ha gått på bete ett tag så tyckte jag att hon började bli rund om magen, men tänkte inte mer på det. Jag red o höll igång henne som vanligt med hopp om att den där lilla magen skulle försvinna och musklerna skulle byggas. Nu blev det inte så, magen växer så det knakar. Vägde stoet när hon kom till oss och då vägde hon: 350 kg i mars. I lördags vägde jag henne igen och då vägde hon: 390 kg :eek:

Hennes juver har alltid varit småa och knappt synliga, men nu börjar "spenarna" eller vad dom kallas komma neråt, juvren har blivit lite större och när jag klämde på en av "spenarna" igår så rann det lite mjölk ut.

Hon får lika mkt foder som min valack som är lika lättfödd och han har inte gått upp ett enda kilo under denna tid och då rids dom ungefär lika mkt.

Det enda som jag verkligen haft i tanke är att hon inte visat någon brunst i vår. Jag tänkte åka till en hingst med henne och prova betäcka, men eftersom hon inte visade någon tydlig brunst gjorde jag inte det (höll koll varje dag).

Nu tänker jag att hon kanske är skendräktig, vilket hände mitt förra sto efter att hon gick förbi både en hingst och ett föl (mitt förra sto hade varit avelssto), men jag vet inte alls om hon är skendräktig eller inte. Min vetrinär ska komma ut till veckan förhoppningsvis med ul så vi får se om det ligger en liten bebis där inne!

Men nu till mina frågor:
Hon går ute dygnet runt, vågar jag fortsätta ha henne ute eller ska jag plocka in henne på nätterna, om hon visar sig vara dräktig? (hon har ju trots allt fölat en gång tidigare)
Vågar jag rida på henne? (oavsett om hon är skendräktig eller dräktig)
Vad händer om det ligger ett sött fjordföl ute i hagen en morgon? Vad gör jag då? :confused:

Jag vill verkligen ha föl, men jag tänkte läsa klart min utbildning först och gå unghästutbildning samt läsa lite avelskurser innan jag börjar avla på nån häst, så detta kom som en rejäl överraskning!
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

Du, om hon går dygnet runt på gräs så är det inte nödvändigtvis dräktighet som har gjort magen rund... Fjordingar på bete blir normalt sett väldigt feta väldigt fort även om de rids, särskilt om de får gå på bete före midsommar. 40 kilo är ingen anmärkningsvärd viktökning under sådana förhållanden!
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

Men har hon överhuvudtaget gått i närheten av en hingst, då? En fjordhingst? Vad säger ägaren till den hingsten i så fall?
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

Men har hon överhuvudtaget gått i närheten av en hingst, då? En fjordhingst? Vad säger ägaren till den hingsten i så fall?

Vet inte, hon bodde förut nere i Värmland på ett fjordstall och ägaren hade inte så stor koll på henne där nere så jag har ingen aning. Ska prata med ägaren i veckan och höra vad som hände där nere..
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

Du, om hon går dygnet runt på gräs så är det inte nödvändigtvis dräktighet som har gjort magen rund... Fjordingar på bete blir normalt sett väldigt feta väldigt fort även om de rids, särskilt om de får gå på bete före midsommar. 40 kilo är ingen anmärkningsvärd viktökning under sådana förhållanden!

Hon går inte dygnet runt på bete, men i en mindre hage med mindre gräs. Jo tack, en fjording lägger på sig lätt, det vet jag men jag tycker det är så konstigt att hon producerar mjölk nu då det är nästan 3 år sen sist hon fölade.. :crazy:
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

Men om du känner på henne, är hon fet, eller är magen bara stor?
Mjölk kan de producera utan att vara dräktiga.
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

Men om du känner på henne, är hon fet, eller är magen bara stor?
Mjölk kan de producera utan att vara dräktiga.

Hon är väldigt hård över magen och det ser ut som om den "sväller" både på sidan och neråt åt juvren (som på ett dräktigt sto) :eek:

Mitt förra sto producerade vattenblandad mjölk vid brunst då hon varit avelssto och kände doften av grannens föl men nuvarande stoets mjölk ser ut att vara ren.. Jag hoppas hon är skendräktig, jag har inga kunskaper om föl än så länge..


Delvis kl*

Någon som vet jur länge ett sto är skendräktig?
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

Men du...väger hon så mycket igentligen? vägde mitt förra arabsto på klinik, en 5 årig ädel arab och hon vägde då 384 kg.
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

Jag kan bara hålla med. Finns inte någon sommar när inte vi frågat oss det samma. Fjordingar har väldigt lätt att lägga på sej.
Visar 2 bilder på vårat fjorsto, som i maj åke till hingst och bara har stått. Hon vägde då 430 kg, och 1 mån senare ser hon också, dräktig ut. Nu vet vi ju att hon är det, men bara på dag 30. Skulle tippa att hon väger runt 500 kg.
21567578.jpg


21567579.jpg
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

tycker iofs inte ditt sto ser sååå tjock ut :confused:

TS: Jag har ingen aning, men hoppas det ordnar sig för er!
När skulle veterinären komma?
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

TS: Jag har ingen aning, men hoppas det ordnar sig för er!
När skulle veterinären komma?


Jag pratade med vet och hon ville avvakta en vecka eftersom hon verkar inte producera jättemkt mjölk nu, så vi börjar tro att hon är skendräktig.. Men hur länge är dom skendräktiga då? Mitt förra sto var bara skendräktig i lite drygt en månad ju..
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

Jag har haft ett sto som brukade vara skendräktig hela våren och sommaren.
Har stoet varit i närheten av någon hingst? Har du pratat med ägaren?
 
Sv: Hjälp, jag tror mitt sto är dräktig!

Jag har haft ett sto som brukade vara skendräktig hela våren och sommaren.
Har stoet varit i närheten av någon hingst? Har du pratat med ägaren?

Hela sommaren? ojdå..

Vet inte, grannen hade en ettårig hingst precis när hon flyttade hit, men dom träffade aldrig varandra utan han stod en längre bit härifrån då och sen flyttades han till ett annat stall.. Bakgrunden vet jag som sagt inte, får inte tag på ägaren..

Det enda jag vet är att hon stått i ett större stall neråt i sverige, med sin avkomma och sen flyttades hon upp hit i dec och sen fick vi hem henne i mars.. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 927
Senast: Stereo
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 690
Senast: Karro-Lina
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 200
Senast: Lyxzen
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp