Hjälp mej! Vegetarisk kost!

biffen

Trådstartare
Min snart tioåriga dotter kom idag hem och deklarerade att hon numera är vegetarian!
Hon har inte mig veterligen påverkats av kompisar eller annat, vi här hemma och alla släktingar och vänner är köttätare.
Hon tänker sig äta ägg och mjölkprodukter (tack o lov :bow:) men inget annat från djurriket.

Jag är värdelös på vegetarisk kost. Vet att det finns bra sojaprodukter och även quorn och annat att ersätta proteinkällan med. Men bönor och annat är jag dålig på att tillaga så det smakar..

Tips! Råd och idéer och recept önskas.

Den företagsamma har redan sagt till på skolbespisningen, så även om det behövs intyg hemifrån för att det ska gälla så har hon ätit vegetariskt idag på skolan för att prova..
Nu ringer hon runt till släkten för att tala om att hon numera är vegterarian.

Jag har förklarat vad det innebär och vad hon inte kan äta längre (favoritmat) och hon håller fast ändå.

Dock är jag rädd att detta är ett övergående stadie, men man kan ju inte veta, och jag respekterar hennes val.
Minns att jag hade en "äckelfas" gällande kött själv under en period i livet. Fast jag sa inte något.
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

det finns qourn filéer, bitar och färs, det finns sojakorvar. Bara fantasin sätter gränser! Man gör maten som vanligt, fast utan köttet liksom, och ersätter det med qourn.
Superenkelt!
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Köp denna
http://www.internetbokhandeln.se/ve...ritta-sundqvist-9153425723/bok/9789153425724/


Så har du en grund att utgå från.

Du behöver inte oroa dig för att hon inte får i sig det hon ska, för det får hon. Det är när man är VEGAN man kan behöva tillskott eller vara mer noggrann med kosten. Proteinrika vegetabilier är: Baljväxter, Sojabönor, Tofu, Nötter och frön, Säd, bröd, kokt potatis. Proteiner behöver inte konsumeras vid samma måltid. Balansen över hela dagen är av större betydelse när man är vegetarian.



Protein

Sojaprodukter är basen. Exempel på dessa är sojabönor, sojakött, tofu, sojamjölk, sojagrädde och sojamjöl.

Om du bakar bröd själv så byt ut 10-20% av mjölet mot sojamjöl. Då blir brödet proteinrikare utan att smaken ändras nämnvärt.

Proteintillskott i form av sojaprotein i hink, säljes i hälsokostaffärer.

Baljväxter (linser, kikärtor, grön ärtor, vita bönor, kidneybönor m fl) innehåller mycket protein. Gör i ordning (dvs blötlägg och koka) mycket baljväxter vid ett och samma tillfälle och frys in i lämpliga storlekar (t ex 2,5 dl). Sedan är det bara att ta fram och använda i biffar, grytor, lasagner mm.

Potatis innehåller fullvärdigt protein. Potatis utgör ofta en stor proteinkälla i kosten trots sin relativt låga proteinhalt. Detta eftersom vi äter ganska mycket av dem.

Nötter & frön (solrosfrö, sesamfrö, mandel, jordnötter, hasselnötter m fl)

Vetegroddar och bovete är proteinrika. Testa t ex bovetegröt på morgonen.

Kalcium

Berikad växtmjölk (sojamjölk, havremjölk, rismjölk, m fl).

Andra kalciumberikade produkter, t ex kalciumberikad apelsinjuice.

Sesamfrön (oskalade innehåller mer än skalade), t ex genom linspastej, sesammjölk eller blanda i grytor, bröd och müsli.

Järn

Gröna bladgrönsaker, t ex spenat.

Torkad frukt, fullkornsbröd, nötter, sesamfrön, bönor och vetekli är alla järnrika.

Vegetabilier innehåller mycket icke-hemjärn, som dock tas upp något sämre än hemjärn från animalier. Därför är det bra att äta C-vitamin, som ökar upptaget. Ett glas apelsinjuice (2 dl) eller 75 mg C-vitamin gör att järnupptaget från icke-hemjärn blir tre till fyra gånger större.

Det är också bra att undvika kaffe och te i samband med måltider, eftersom dessa hämmar järnupptaget.

KÄLLA: Greenoption


Vegetariska ersättningar

Kött/fisk/kyckling
Quorn, Baljväxter, Sojakött, Tofu, kinafärs, Temphe, Seitan

Pålägg/leverpastej
Tartex, Stuart vegetabiliska pastejer, Granovita örtpastej, Hård-mjuk sojaost, Rashers & Cheatin, jordnötssmör, Hummus
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Mycket rotfruktskombinationer. Även olika ostar.

Tänk: morotsbiffar (recept lade jag nyss på äu)
Rotfruktsskivor i ugn
Paj med olika grönsaker
Bakad potatis med röra i
Pastasallader
Byt ut köttet mot halloumi-ost
Stekt ägg och majs
Majskolvar
Spenatsoppa m ägg
Annan grönsakssoppa
Stekt zucchini går också att ersätta kött

Det kan inte vara spec kul för din dotter om du bara kör quornkombos.
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Vad duktig hon är! Ringer runt, informerar skolan och så :)

Förutom den biten (tyvärr) så känner jag definitivt igen mig.

Jag var 10 1/2 när jag bestämde mig för att bli vegetarian. Det höll i sig i 7 år :) Mina älskade, UNDERBARA föräldrar ställde upp och lagade ofta dubbla maträtter. Ibland så åt de andra vegetariskt också. Mycket quorn blev det, biffar, bullar mm. Det är ganska dyrt, men om det bara är en 10 åring som äter det, så blir det ju ingen extrem kostnad.

Nu när jag börjat laga mycket vegetariskt igen så äter jag mycket baljväxter och grönsaker. Gör röror, soppor mm

Här är en trevlig sida: http://vegomums.com/

Ni behöver ju inte alltid laga dubbla rätter, utan det är ju bra även för er, miljön och djuren, om hela familjen äter vegetariska måltider ibland :)

Frid, Malin
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Tack för alla tips!

Nej bara quorn att ersätta proteinet med blir det inte, ska försöka variera mej - därför jag frågade ;)

Fast hon är rätt kräsen, det är jag orolig för - att hon inte kommer att gilla "ersättningsmaten".

Tips på bra "snabbmat" önskas oxå, vi har det bitvis rätt stressigt och måste laga mat fort och lätt ofta på vardagarna. Att då dra igång med två olika rätter tilltalas jag inte av direkt, men jag ska göra så gott jag kan. Viss mat äter vi naturligtsvis tillsammans som grönsaksoppa.

Det som oroar mig främst är proteinet, men det kanske tillfredsställs med mjölk, ost och potatis, ägg?

Vad ska man ersätta med när man grillar tex? Finns det något som funkar att lägga på grillen?

Ursäkta dumma frågor - novis...
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Recept på busenkla kikärtsbiffar (som jag gör dom)

1 påse kikärter
en himla massa gul lök ( så många man vill)

Blötlägg kikärterna tex över natten, dagen efter så maler du ärterna med gul lök i en köttkvarn.

Nu har du jättemycket färs som du kan steka biffar av. När man steker biffarna måste man blanda i ett ägg, annars håller dom inte i hop. Är jättegott att äta neutralt, eller med annat till eller ha som hamburgare i hamburgerbröd.

Man kan med lätthet frysa in färsen också. Man får hur mycket som helst på typ 1 kg ärtor.

Man kan krydda färsen efter tycke och smak, men jag gör det aldrig eftersom jag tycker kikärtor har så bra smak ändå.
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Hon kommer knappast få proteinbrist. Det är väldigt sällsynt en vegetarian får det. Grillar gör man med allt man gillar, tex sojakorv, lök, paprika, majskolvar osv osv osv...
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

min dotter var bara sju när hon sa samma sak och hon har sedan dess hoppat fram och tillbaka mellan veg, vegan och köttätare, hon letade reda på recept själv och började intressera sej för matlagning vilket håller i sej än, nu är hon 18. Så mitt tips är att låta din dotter laga sin mat själv, med din hjälp till en början förståss. Lycka till Tant Ylva
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Vad ska man ersätta med när man grillar tex? Finns det något som funkar att lägga på grillen?

Halloumi. Det är så vansinnigt gott. (Men varning för att resten av familjen också kommer börja gilla det så det tar slut.)

Sojakorvar.
Körsbärstomater.
Zucchini.
Minimajs.
Quornfiléer.
Vitlök.

Det finns så mycket gott vegetariskt. :)
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Tips på bra "snabbmat" önskas oxå, vi har det bitvis rätt stressigt och måste laga mat fort och lätt ofta på vardagarna. Att då dra igång med två olika rätter tilltalas jag inte av direkt, men jag ska göra så gott jag kan.

Där tycker jag faktiskt att du kan överlåta en del arbete på dottern. Man klarar av en hel del matlagning när man är tio år.

Dessutom går det att förbereda ganska många saker i förhand och frysa. Piroger och pizzabitar med vegetarisk fyllning, grytor med bönor och linser samt pastasåser är några exempel.
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Vegetarisk mat behöver inte ta lång tid att göra!
Kolla i frysdisken, där finns vegebullar, vegesnitzel:d diverse korvar, falfael och mycket mer!
Nu finns ju hela quorn sortimentet också!

Det du ska hålla koll på är B12 vitaminet, det är ganska vanligt att vegetarianer får brist på det.

Storkok på bönor och linser är praktiskt, har du en mixer så gör du snabbt biffar och liknande på portions infrysta bönor och ägg.

Vid grillning brukar jag grilla vegesnitzel, det är min absoluta favorit:d sen finns det ju massor av grönsaker som lämpar sig väl för grillning, majs kolvar är ju oslagbart:d

Jag var i samma ålder som din dotter när jag blev vegetarian, tyvärr fanns det ju inte färdiga rätter som det finns idag utan man var hänvisad till enbart bönor och linser, vilket gjorde att jag fick proteinbrist:crazy: i skolan bestod den vegetariska kosten av tomat och gurkbitar på den tiden:( men jag vet att de flesta skolor idag har bra vegetarisk mat.

Du måste se till att hon verkligen blir vegetarian och inte uteslutare för ersätter man inte köttet så blir det proteinbrist.

Lycka till:)
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Boka in ett samtal med er skolsköterska, de brukar vara jätteduktiga på att hjälpa till och stötta. Det är viktigt att förstå skillnaden på att vara vegetarian och att inte äta kött. Det går inte att bara utesluta, man måste lägga till också, framförallt när man fortfarande växer och utvecklas. Många av mina elever som är/vill vara vegetarianer tycker inte om mat och ser det som ett bra sätt att slippa äta sånt de inte gillar. Men att bara leva på pasta och knäckemackor gör en inte till vegetarian.

/Lärare och semivegetarian
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Liten medvetenhet om kosten och dess betydelse har jag, och hon gillar verkligen god mat (så även kött, fisk och kyckling - men har valt bort det för hon inte vill äta djur). Nu gör hon inte annat än pratar om mat, nästan så man tröttnar. Grönsaker har hon alltid gillat mycket av i de flesta former.

Tack för alla tips!
Hon proväter nyfiket allt vi lagar till och "allt" är gott än så länge.
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Jag kan rekommendera bönorna som säljs i tetrapak av Gogreen(tror jag det heter). Skönt att slippa blötlägga bönorna. En del kommer smaksatta också tex gillar jag den med Thaismak. Kolla på deras recept här
Jag brukar grilla Quornfiléer som jag har marinerat. Man kan marinera Halloumiost också innan man grillar.
Tycker att det är coolt av din dotter att ta sådana beslut.
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Min snart tioåriga dotter kom idag hem och deklarerade att hon numera är vegetarian!
Hon har inte mig veterligen påverkats av kompisar eller annat, vi här hemma och alla släktingar och vänner är köttätare.
Hon tänker sig äta ägg och mjölkprodukter (tack o lov :bow:) men inget annat från djurriket.

Jag är värdelös på vegetarisk kost. Vet att det finns bra sojaprodukter och även quorn och annat att ersätta proteinkällan med. Men bönor och annat är jag dålig på att tillaga så det smakar..

Tips! Råd och idéer och recept önskas.

Den företagsamma har redan sagt till på skolbespisningen, så även om det behövs intyg hemifrån för att det ska gälla så har hon ätit vegetariskt idag på skolan för att prova..
Nu ringer hon runt till släkten för att tala om att hon numera är vegterarian.

Jag har förklarat vad det innebär och vad hon inte kan äta längre (favoritmat) och hon håller fast ändå.

Dock är jag rädd att detta är ett övergående stadie, men man kan ju inte veta, och jag respekterar hennes val.
Minns att jag hade en "äckelfas" gällande kött själv under en period i livet. Fast jag sa inte något.

Då det gäller en så ung person så tycker jag du ska ringa VC och ta kontakt med en duktig dietist som kan ge dig bra råd.
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

En underbart god "sallad" som min pojkvän hittade på för några veckor sedan:

(Gott som tillbehör till det mesta)

1 burk kikärter
1 burk kidneybönor
1 burk majs
1 pkt feta (inte Apetina gjord på komjölk) som smular sig
vinägrette gjord på olja, äppelcidervinäger och italiensk salladskrydda

Blanda alla ingredienser, smula ner fetan, häll på dressingen.

Så otroligt, ruskigt gott :d
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Ikväll ska jag göra pasta med kikärter, chili, svartpeppar, ingerfära och lite lime.
 
Sv: Hjälp mej! Vegetarisk kost!

Någonting som är otroligt gott är kikärts- och linsgryta med kidneybönor... Med en massa olika löksorter och några potatisar. Det blir smarrigt värre! Ska själv göra den ikväll. Serverade den till min skeptiska familj häromveckan och alla gillade den otroligt mycket, förutom min svåger då... Men han vill helst att middagar ska bestå av en stor blodig biff enbart och en öl till...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp