Bukefalos 28 år!

Hjälp mig nu!

Nixehen

Trådstartare
Jag har länge sneglat på en gård i krokarna kring där min käre far bor. Här våren 2010 blev den till salu - utgångspriset hamnade på 2.100.000kr.
Inga intressenter. Idag är gården nere på 1.800.000kr och kan kanske prutas ned ytterligare någon/några hundra. Här börjar jag ju drömma och tänka, känslan av att det kanske är meningen att jag ska köpa det infinner sig.

Gården är i risigt skick, men har stor potential med sina tre bostadshus (mangårdsbyggnad med 6 rok + källare, drängstuga 1 rok och äldre stuga 3rok - renoveringsbehov på samtliga, större på vissa. Mangårdshuset är beboeligt i dagsläget men med mkt låg standard.)

Ladugård x 2 finns, en som potentellt stall och en som är mer rivningsobjekt/ombyggnation till ex.vis STORT garage.

Fler mindre lador och uthus finns, vilket möjliggör en lösdrift under en ev. renovering. ca 4ha mark, blandat äng & skog. Inga mängder men räcker till mina hästar så att säga.

Jag inser ju att mycket pengar behöver ut - men mycket kan tas pö om pö. I min fantasivärld så förvandlas mangårdshuset till två lägenheter som hyrs ut, drängstugan hyrs ut och själv bor jag i "den äldre stugan". Vägen dit är ju dock lång.

Funderar nu kring detta - är det ens möjligt att ta sig an ett sådant här projekt? Är "ensamstående" just nu (särbo) och han är inte intresserad av att köpa gård i dagsläget - men hjälper gärna till med renovering osv.
Har hantverkare i nära familjen, är själv händig och uppvuxen på landet - själva arbetskostnaderna för en renovering hamnar med andra ord ganska lågt. I samma andetag hänger ju materialkostnader då kontakter finns.

Så, kan en eller två personer få ett lån i den här prisklassen för ett sådant här objekt och fortfarande mäkta med de andra löpande utgifterna?

Tankar, ideér?
 
Sv: Hjälp mig nu!

Så, kan en eller två personer få ett lån i den här prisklassen för ett sådant här objekt och fortfarande mäkta med de andra löpande utgifterna?

Tankar, ideér?

Krävs nog ett Execel-ark för att svara på frågan ...

Gör beräkningen på minst 4 % ränta (och 30% ränteavdrag).

Lycka till!:)
 
Sv: Hjälp mig nu!

Har du renoverat förut, har du en realistisk syn på hur mycket tid och arbete som krävs?

Det låter som ett enormt projekt.
 
Sv: Hjälp mig nu!

Jag har renoverat förut, är fullt medveten om att allting tar två eller tre gånger så lång tid som man tänkt sig och är villig att satsa blod, svett och tårar på min dröm.

Tänker mig att gården är färdig att "dra in" pengar (hyrorna för lägenheter osv, även om det inte blir någon vinst.) om 5 år eller liknande.

Och ja, ett enormt projekt är det - men att slita för sin egen skull, för en dröm känns som att det är värt allt!
 
Sv: Hjälp mig nu!

Vi står just nu och väger fastigheter, priser, möjligheter osv. mot varandra så jag förstår dina funderingar!

Kan tipsa om att en bra bank är till stor hjälp :) Tillsammans kan ni räkna på räntor, löpande utgifter osv. Att gå till banken för ett lånelöfte är ju till på köpet gratis. Dom brukar ta i rejält så om banken tror att man klarar av att betala utgifterna så brukar man göra det.

Har du sedan inget emot att bo i ett renoveringsprojekt så är det ju lättare att ta projekten allt efter du får råd, dvs. "låg risk". Hade ju varit värre om vatten och avlopp inte fanns t.ex.

Lycka till!!
 
Sv: Hjälp mig nu!

Phu! Jag är inte insatt alls i det ekonomiska i ett husköp. Utveckla gärna! 4% på vilket belopp? Och 30% på vad?

Min tanke i bakhuvudet är ju också att jag även med bara lite arbete (anlägga hagar + bygga lösdrift, samt ren kosmetisk renovering i huset) borde ha tryggheten i att en hästgård ger mig pengarna tillbaka om det "skiter sig". Är det dumt att tänka så?

I dagsläget är den ju svårsåld, men med en fungerande hästhållning och ett fräscht boende torde det bli mer attraktivt?
 
Sv: Hjälp mig nu!

Vad kul att någon står i samma sits! Kan man bolla lite mer på samma nivå. :D

Självklart är banken till god hjälp, men står ännu för långt ifrån ett faktiskt köp för att jag ska riktigt veta vad jag ska be dem om hjälp om. Känner att jag vill ha mer kött på benen vad gäller kostnader, planer osv innan.

Vatten & avlopp finns i mangårdsbyggnaden, dock inte i småhusen - vilket ju gör att det dröjer innan dessa blir beboeliga annat än som sommarstuga för hjälpande släktingar. :angel:
 
Sv: Hjälp mig nu!

4% är räntan (men jag tycker du ska räkna på 5). Eftersom räntan är avdragsgill så blir dock inte effekten så stor, utan kostnaden reduceras med 30%.
 
Sv: Hjälp mig nu!

Jag hade också varit mer försiktig om gården varit svårsåld, just för att man vill kunna få tillbaka sina pengar om det "skiter sig". Vi tittade på en gård som legat ute länge, sjunkigt i pris osv. Tänkte att det kunde vara ett bra kap :) Efter en närmare titt i besiktningsprotkollet så visade det sig att grunden var problematisk, dvs. "kanske" kunde hela huset vara fuktskadat. Enda sättet att veta var att göra om grunden och förstöra hela huset, något som skulle bli för dyrt för oss. Särskilt om vi ville ha tillbaka våra pengar vid en ny försäljning. Detta var ett nyrenoverat hus så trots sänkningen av priset så var gården ganska dyr. Hittar man däremot ett "riktigt" renoveringsprojekt kan man ju tjäna sig en hacka :)

Och banken kan ju lämna ett lånelöfte baserat på inkomst i alla fall, så vet du vad du har att röra dig med. Dom kan också förklara hur hög räntan blir, vad ränteavdraget innebär osv. Självklart kan du gå dit fler gången ju mer information du får om gården :)
 
Sv: Hjälp mig nu!

Det här är verkligen ett riktigt renoveringsobjekt, hästgårdar häromkring ligger på dubbla priset om där bara finns en box och någon form av hage. :rofl:
Men vet också att det bodde folk där för bara ett par år sedan, uthyrt då.

Jag får ta upp det med ev. medinversterare och se hur vi står i frågan i dagsläget.

Athena: Tack för förklaringen!
 
Sv: Hjälp mig nu!

Vi flyttade till gård för 5 år sen. Vi köpte för bra pris, men ändå till ett relativt högt pris rent pengamässigt. Huset i stort sett nytt, stall som vi rev och byggde nytt, ny ridbana, ny jordvärme. Ekonomiskt har vi klarat det bra. Vi jobbar båda heltid och tjänar hyfsat, men bygge och renovering, och all tid och ork det tagit (trots att vi haft hjälp) har i stort sett knäckt oss.

Det låter som ett enormt projekt du tar dig an. Jag hade varit med om flera husrenoveringar tidigare, men allt jobb med gård och vad det innebär har för mig upplevts som något annat... Och då har vi inte alls behövt göra något vid vårt hus.

Hade nog klarat det bättre om vi båda haft mindre krävande jobb och inga barn, så kanske har du bättre förutsättningar om du köper gård.
 
Sv: Hjälp mig nu!

Om ni får låna eller inte beror ju på inkomster, tidigare skulder osv.

Det är ju rätt stor skillnad på ett par som drar in över 40.000kr tillsammans efter skatt och ett som drar in kanske 25.000kr tillsammans efter skatt.
 
Sv: Hjälp mig nu!

Vi köpte en mindre hästgård i höstas ( hus 115 kvadratmeter, stall med 8 boxar, 4 ha mark) efter att ha varit på visningar var och varannan helg i ca 1,5 års tid. Huset är äldre, byggt 1941, men nyrenoverat. Stallet är byggt år 2000, så byggnaden känns "ny", dock planerar jag att måla om insidan till sommaren. Övriga projekt till våren är trädgården där en del träd ska fällas, samt att en paddock planeras att anläggas. Såklart finns det fler saker man skulle vilja göra, men det får bli projekt i ett längre perspektiv. I vårt läge är det jag som har hästar och sköter dessa, så jag kände att om vi skulle kunna bo på hästgård så fick det inte vara alltför mycket som "måste" göras inom snar framtid. Jag tycker att man måste kunna göra något annat också någon gång ibland, både tidsmässigt och ekonomiskt. Vi tittade på flera objekt som var "billiga", men med alla dessa så räknade vi ut att det skulle kosta mycket pengar, tid och jobb innan vi fick dessa ställe så att vi kunde bo där "normalt" utan att ha ett större renoveringsprojekt på gång hela tiden.

När det gäller ekonomi, så om banken anser att ni klarar av de löpande utgifterna det medför att köpa fastigheten så får ni låna upp till 85% av vad ni köper den för, dvs ni måste ha minst 15% i egen insats. Till renovering är banken ofta inte så väldigt intresserade av att låna ut pengar.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig nu!

Vi har just flyttat in i en renoveringsgård så jag hoppas verkligen inte att det är att ta sig vatten över huvudet :P Kommer behöva totalrenovera huset, göra om en gammal kolada till häststall och stängsla in alla 14 hektar åker innan man kan kalla det någotsånär härligt att ha gård tror jag. Men vi är hoppfulla! I vårt förra hus drog vi oss båda för att göra minsta lilla arbete men det känns helt annorlunda nu. Är så roligt att göra det fint för hästarna (och oss själva), här planerar vi ju at bo länge.
Jag blev nyfiken på vilken gård det var eftersom det står att du bor i Uppsala, är det den mot Alunda? Ser idylliskt ut isåfall!
 
Sv: Hjälp mig nu!

Japp, det är den som är ut mot Alunda. Mitt ute i skogen och ligger mysigt till med skog åt ena hållet och ängar åt andra. Några grannar finns, dock inte tätt inpå utan med hagar och grejer emellan. :)
 
Sv: Hjälp mig nu!

Japp, det är den som är ut mot Alunda. Mitt ute i skogen och ligger mysigt till med skog åt ena hållet och ängar åt andra. Några grannar finns, dock inte tätt inpå utan med hagar och grejer emellan. :)
Ett tips är att titta på "arga snickaren" på kanal 5 (tror den serien finns på nätet fortfarande). Det de beskriver i flera program dä är verkligheten och inte några slöa drömmare. En rejäl budget och beräkning av alla kostnader behövs. Inbilla er inte att ni ska kunna fixa det själva, utan ta in hantverkare (inte bara polarna när de har tid) i perioder. Tänk på att ni ska renovera detta på er lediga tid vilket är efter jobbet (vilket man sällan orkar) och på helgerna t ex. Jag säger inte att det är ett döfött projekt, men var realistiska och ta in hantverkare för allt stort tungt jobb och gör finliret själva. Vi har renoverat vårt hus med gårdshus i 15 år ungefär, och nu är det dags för ommålning osv. Vi bor bra nu, men det har varit en mycket lång väg hit (vi har gjort det mesta själva). Skulle jag flytta igen så kommer jag inte göra om detta, framför allt för äktenskapets skull, för det sliter otroligt mycket. Så summa sumarum... Köp gärna gården, men räkna med kostnaden för hantverkare, för er egen skull.
 
Sv: Hjälp mig nu!

Jag tror man ska tänka sig att klara av renoveringen själv utan kompisars hjälp. De har fullt upp av sina egna liv och projekt, jag tror inte de har tid att renovera detta jätteprojekt åt dig. Jag avråder inte, menar bara att räkna inte med andras gratishjälp.
 
Sv: Hjälp mig nu!

Ett så stort renoveringsprojekt kräver enormt mycket....och man ska förhoppningsvis inte tröttna på vägen....för man får alltid räkna med både dyrare och längre tid än vad man först tror. Man bör ha tillräckligt med ekonomi för att kunna ta in hantverkarhjälp för en del också. Projekt som drar ut på flera år, kan ta knäcken på vem som helst.....

Jag var på väg en gång att köpa ett renoveringsprojekt, som vi tyckte vi räknat på....som tur var gjorde vi en besiktning, som visade att det var än värre än vi trott....kostnaderna skulle bli minst det dubbla mot det vi räknat. Så vi valde att avstå.
Kanske kunde vara värt att ta ut någon besiktningsman dit för att kolla?
 
Sv: Hjälp mig nu!

Vad fint det såg ut! :) Om man har råd och tid att fixa till det beboeligt för häst och folk så varför inte... Men jag skulle inte räkna med hyrespengar för de övriga husen, jag skulle fokusera på mig själv först och främst och ta resten vartefter. Men... det är ju bara jag! Lycka Till iallafall!
 
Sv: Hjälp mig nu!

Det är ju onekligen mkt jobb, men är du taggad o motiverad så är det ju en bra början i alla fall. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp