E
Eeiram
Hej!
Jag har tidigare fått tips om att min hästs grundbehov är mellan 60-70 MJ samt 390-505 g smrp beroende på hur mycket hon motioneras.
Hästen i fråga är ett 17-åriga varmblodssto, väger cirka 500-550 kg skulle jag tippa på. Hon är ganska kraftigt byggd. Hon har en gammal senskada som spökade i september förra året. Från dess har jag av veterinärer rekommenderats skrittmotion 40-60 minuter/dag, nu också med 200-300 meters trav per rid/kör-tur. Med andra ord blir det ingen hård träning för henne, utan mest skritt. Dock rids hon så gott som varje dag, även om det ibland bara bli en halvtimme osv.
Jag är inte alls hemma i foderdjungeln, men hästen har en mage som jag inte lyckats träna bort seadn förra årets sommarbete. Hon är inte jättetjock, men jag tror ändå att hon får för mycket energi.
Jag är absolut ingen foderstatsberäknare. Därför frågar jag (återigen) om er hjälp.
Grovfoderanalys:
Torrsubstans 84 %
Smältbart protein, foder 8 g/kg foder
Energi, foder 7.6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.8 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.6 g/kg foder
Kalium K 7.9 g/kg foder
-----------------------------------
Råprotein 43 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 9 g/kg Torrsubstans
Energi 9.1 MJ/kg Torrsubstans
Hästen får :
6 kg hö - 45,6 MJ, 48 g smrp
1,5 kg KRAFFT Lusern hackat strå - 12,75 MJ, 157,5 g smrp
0,1 kg betfor - 1,25 MJ, 7 smrp
0,2 kg havre - 0,98 MJ, 8,7 g smrp
0,1 kg vetekli - 0,85 MJ, 10,5 g smrp
0,25 kg KRAFFT Rehab - 2,5 MJ, 27,5 g smrp
0,5 kg KRAFFT Protein - 6 MJ, 165 g smrp
50 g KRAFFT Miner blå
Totalt: 69,93 MJ, 424,2 g smrp
Kvot: ~ 6,07
Finns det något jag kan ändra på i foderstaten för att minska energin ytterligare? Eftersom hästen skall gå på bete från och med mitten på juni någonting så behöver jag få ner banta ner hennes mage för att hon inte skall bli för tung så att det gäller på hennes senskadade ben.
Mycket tacksam för svar!
Mvh Marie
Jag har tidigare fått tips om att min hästs grundbehov är mellan 60-70 MJ samt 390-505 g smrp beroende på hur mycket hon motioneras.
Hästen i fråga är ett 17-åriga varmblodssto, väger cirka 500-550 kg skulle jag tippa på. Hon är ganska kraftigt byggd. Hon har en gammal senskada som spökade i september förra året. Från dess har jag av veterinärer rekommenderats skrittmotion 40-60 minuter/dag, nu också med 200-300 meters trav per rid/kör-tur. Med andra ord blir det ingen hård träning för henne, utan mest skritt. Dock rids hon så gott som varje dag, även om det ibland bara bli en halvtimme osv.
Jag är inte alls hemma i foderdjungeln, men hästen har en mage som jag inte lyckats träna bort seadn förra årets sommarbete. Hon är inte jättetjock, men jag tror ändå att hon får för mycket energi.
Jag är absolut ingen foderstatsberäknare. Därför frågar jag (återigen) om er hjälp.
Grovfoderanalys:
Torrsubstans 84 %
Smältbart protein, foder 8 g/kg foder
Energi, foder 7.6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.8 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.6 g/kg foder
Kalium K 7.9 g/kg foder
-----------------------------------
Råprotein 43 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 9 g/kg Torrsubstans
Energi 9.1 MJ/kg Torrsubstans
Hästen får :
6 kg hö - 45,6 MJ, 48 g smrp
1,5 kg KRAFFT Lusern hackat strå - 12,75 MJ, 157,5 g smrp
0,1 kg betfor - 1,25 MJ, 7 smrp
0,2 kg havre - 0,98 MJ, 8,7 g smrp
0,1 kg vetekli - 0,85 MJ, 10,5 g smrp
0,25 kg KRAFFT Rehab - 2,5 MJ, 27,5 g smrp
0,5 kg KRAFFT Protein - 6 MJ, 165 g smrp
50 g KRAFFT Miner blå
Totalt: 69,93 MJ, 424,2 g smrp
Kvot: ~ 6,07
Finns det något jag kan ändra på i foderstaten för att minska energin ytterligare? Eftersom hästen skall gå på bete från och med mitten på juni någonting så behöver jag få ner banta ner hennes mage för att hon inte skall bli för tung så att det gäller på hennes senskadade ben.
Mycket tacksam för svar!
Mvh Marie