Hjälp vad är det för frön?

Mareld

Trådstartare
Jag har en charmerande äldre herre som granne på min odlingslott som idag glatt kom över med en påse fröer. Problemet är bara att vi har vissa kommunikativa bekymmer då hans svenska sträcker sig till "Hej hej kompis" så jag vet inte vad det är jag fått :D

Gissar på att de två till vänster är någon form av pumpa eller squash-liknande och att det andra är bönor, men vad ska jag gissa på när det gäller utrymme, höjd osv? :confused:

Någon som känner igen något?

11112962_10153407509760152_4074394746068877349_o.jpg
 
Jag har en charmerande äldre herre som granne på min odlingslott som idag glatt kom över med en påse fröer. Problemet är bara att vi har vissa kommunikativa bekymmer då hans svenska sträcker sig till "Hej hej kompis" så jag vet inte vad det är jag fått :D

Gissar på att de två till vänster är någon form av pumpa eller squash-liknande och att det andra är bönor, men vad ska jag gissa på när det gäller utrymme, höjd osv? :confused:

Någon som känner igen något?

11112962_10153407509760152_4074394746068877349_o.jpg

Skulle kunna vara olika typer av pumpor och bönor, men jag hade nog provat att så dem och försöka räkna ut vad det var när den fått blad efter hjärtbladen... Eller ta med en grönsaksbok eller liknande med bilder och be honom visa. :p
 
Jag hade sått i krukor och sett vad som kommer upp.

Annars är ju en mobil och google translate eller dito bilder utmärkt....

/tanten som ofta använder google bilder med elever som inte talar så bra svenska
 
Ett och två ser gurk-pump-squashiga ut.
Tre, fyra och fem är bönor av något slag.
Fyran är iaf blomsterböna :D
 
1. Ingen aning. Men ja det ser ut som något pumpaaktigt (men för tjocka)
2. Squash eller pumpa
3-5: Olika typer av bönor

Det är lite sent på säsongen att sätta dem nu, men har du varma höstar/vinter eller någonstans varmt (växthus/inglasad balkong) så go for it. Bönorna kanske funkar i år, men pumpa/squash behöver redan vara plantor för att det ska bli något innan frosten kommer.
 
1. Ingen aning. Men ja det ser ut som något pumpaaktigt (men för tjocka)
2. Squash eller pumpa
3-5: Olika typer av bönor

Det är lite sent på säsongen att sätta dem nu, men har du varma höstar/vinter eller någonstans varmt (växthus/inglasad balkong) så go for it. Bönorna kanske funkar i år, men pumpa/squash behöver redan vara plantor för att det ska bli något innan frosten kommer.
Beror på...

Jag har inte satt ut mina bönor än eftersom marken är för kall. Det är inte dags att sätta dem i landet än, vi har för kallt i jorden. Bönorna gror inte utan ruttnar bara om marken är för kall. Sår jag ute brukar jag göra det en vecka in i juni. Jag får massor av bönor.

Squash har jag sått inne för en vecka sedan. Räknar med att sätta ut om halvannan vecka.

Jag bor i mellansverige och zon IV
 
Beror på...

Jag har inte satt ut mina bönor än eftersom marken är för kall. Det är inte dags att sätta dem i landet än, vi har för kallt i jorden. Bönorna gror inte utan ruttnar bara om marken är för kall. Sår jag ute brukar jag göra det en vecka in i juni. Jag får massor av bönor.

Squash har jag sått inne för en vecka sedan. Räknar med att sätta ut om halvannan vecka.

Jag bor i mellansverige och zon IV
Man förkultiverar ju förstås :p
 
1. Ingen aning. Men ja det ser ut som något pumpaaktigt (men för tjocka)
2. Squash eller pumpa
3-5: Olika typer av bönor

Det är lite sent på säsongen att sätta dem nu, men har du varma höstar/vinter eller någonstans varmt (växthus/inglasad balkong) så go for it. Bönorna kanske funkar i år, men pumpa/squash behöver redan vara plantor för att det ska bli något innan frosten kommer.

Jag tycker att pumpa och squash kommer jättefort? Jag satte dem under hela sommaren förra året, alltid blev det nåt kul.
 
Man förkultiverar ju förstås :p
Fast du skrev att bönorna kanske funkar?

Jag sår aldrig bönor innan juni. Helst förkultiverar jag i ett pluggbrätte och sätter ut när de fått första bladparet. Men de flesta av mina odlande vänner här sår bönorna ute i början av juni. Är man proffsodlare är direktsådd enda hanterbara varianten.

Squash och pumpa har det knappt varit tid att förkultivera förrän nyligen för de blir för rangliga tills de kan sättas ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp