Jovist det handlar om ideologi lite grann. Jag har häst för att jag älskar hästar samt att det är vansinnigt roligt att rida.
Samtidigt vill jag ge dem en sån dräglig tillvaro som möjligt. För mig är det då "frihet" 23 timmar om dygnet med vänner så naturligt det bara går.
Jag tror inte på ett ögonblick att ALLA hästar kan bli helt oömma i sina hovar och fungera fullt ut på grus tex. I naturen så krävs det inte heller, de kan välja bort gruset, bli uppäten eller få ont i ryggen för att de inte kan ta ut steget.
Det är vi som promt "kräver" att hästen ska bära oss över allt för vår egen skull. Finare steg med skor, ja visst hästen känner inte sitt underlag riktigt. Det konstlade är alltid finare anser männsikan.
Det konstlade är inte alltid så nyttigt i längden heller.
Varför går du inte själv barfota generellt då? du vänjer dig vid det mesta med tiden, och du kan välja att gå på dikes renen istället för på trotoaren.
Jag tycker nog att om man redan till att börja med använder hästen konstlat - dvs rider på den på varierat underlag och ber den om prestation - ja - då tar man konstlat om det är det som krävs för att hästen inte ska ha ont och ömma. så enklelt är det. Jag har svårt att se att du inte kan köpa det resonemanget, om du nu är så mån om din häst?
Ideologi igen: jag reflekterar mycket i det mesta jag gör. I ridningen tex hästen gick si eller så idag, varför? Det blåste mkt senaste dygnet kan det vara därför.. Samma med hovar. De är platta varför? Varför blev det platta osv.. Nä, jag ändrar mig inte ang hörnstöden de är förmodligen för mycket, utsmetade över sulan.
det hör nog till att vara seriös häst människa/ryttare och gör dig knappast unik det lovar jag dig
Helt omöjligt att svara på. Alla hästar är inte individer. Kan beskriva hur det gick med min. Jo iom alla tappskor och det inte fanns någon hovvägg kvar att spika så.
Jag gick in med inställningen att det får ta lång tid. Jag var beredd på att ge honom ett år. Jag vill rida min häst igen och om det fungerar utan skor så är det bara bra för hans usla kvalite på hovar.
Han skadade sig i samma veva. Bakskon vred sig och han trampade upp sidotåkappan genom sulan. Så han fixade sin egen semester sas. Under hela tiden var han oöm i hagen. Detta var under sommaren så det var betestider. Efter två veckor var han ohalt efter skadan och jag började skritta på gräs. Jag blev förvånad själv att han gick så bra trots sin plattfot. Jag satte igång mer och mer och red på som förr i princip. Jag tränar dressyr så det är mestadels ridbanor-ridhus-gräsvallar jag håller till på. Vi har inte särskillt mycket grusvägar här men för alldel skogsstigar.
Så någon smärta har det aldrig varit tal om på det viset.
Sen sker det en hel del i hoven under en omställning så vissa perioder är han mer benägen att kunna ömma om jag skulle utsätta honom för det(typ grusväg).
Då har du ju uppenbarligen helt andra förutsättningar för att ha din häst barfota, dvs den kan fungera och fungerar på det. den har inte behövt gå igenom någon smärtsam tillvänjnings period av detta, så då är det väl bara att gratulera.
Vad vill du se för bilder då?
Sakta men säkert går det framåt. Alltså hovarnas rehbilitering. Rom byggdes inte på en dag. Än är inte hovarna fulländade och jag vet inte om vi kommer dit heller. På bilden(mars06) har han lite långa framtår och "höga" baktår så skrik inte
Här kan jag dock inte låta bli att påpeka att hästen är otroligt oharmonisk exteriört. Ser du det? Har det ngt att göra med att han ömmar barfota/är plattfotad. Det är dels en konstig vinkel på bilden, men hästen är oerhört hopdragen om man ser till baken, och står underligt under sig.
/T