Höbristen fortsätter

Umeå ryttarförening, en av Sveriges största, tvingas nu köpa in delar av sitt hösilage från Sörmland. Orsaken är att foderleverantören i Nordmaling, som föreningen har kontrakt med, inte har så det räcker utan behöver köpa in grovfoder utifrån, rapporterar SVT Nyheter. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.atl.nu/lantbruk/hobristen-fortsatter/
 
Men har Sörmland gott om hö verkligen?
Trodde faktiskt det var samma kris även där..

Det verkar vara kris här med. Har fått meddelanden från folk jag inte ens vet vilka de är och aldrig mött/pratat med etc som frågar om man har hö att sälja(står inackorderad med foder.. så nej).
Det är många som frågar efter hö/hösilage fb-gruppen med här. Folk går ihop och beställer långväga ifrån.
Finns någon enstaka som har kvar av de som producerar själva och inte brukar sälja. Men som nu släppt iväg lite grovfoder till andra.
 
Från Sörmland?! O_o
Där om någonstans är det ju extrem brist (vilket jag bl.a. bevittnat på mina sociala kanaler...:cry:), hur kan de då ha möjlighet att exportera upp till Umeå?! Eller det kanske var just därför det blev akut brist här nere?
 
Ja, det känns jättekonstigt.
Skåne eller småland kanske däremot har, men kan det verkligen vara en så stor felskrivning?

I artikeln står ju bara om hur just den ryttarföreningen fått köpa delar av sitt hö från Sörmland. Så det kan ju absolut vara så att de fått tag på någon av de få som haft här. Vissa säljer ju något eller några år gammalt hö med har jag sett.
 
I artikeln står ju bara om hur just den ryttarföreningen fått köpa delar av sitt hö från Sörmland. Så det kan ju absolut vara så att de fått tag på någon av de få som haft här. Vissa säljer ju något eller några år gammalt hö med har jag sett.
Sant. Kan ju varit snabbare än andra som inte fick så det räckte
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp