Höja stämningen på bhk?

Trissa

Trådstartare
Jag har ganska nyligen kommit tillbaks till "min" brukshundsklubb, och tycker mycket är förändrat. Till det sämre, tyvärr. Kursverksamheten blomstrar, det är mycket fler anmälningar än de kan ta emot till kurserna. Men det verkar som om kursarna bara kommer dit vid kurstillfällena, och inte när det är öppen plan eller på andra tider.

Sektionerna lider naturligtvis av detta, och efterhand blir det förstås en nedåtgående spiral. Så vad göra? Jag tror mycket på uppsökande verksamhet, helt enkelt gå ut till varje kurs på planen och ragga folk till...ja, vadå? I många fall tror jag att nya kursare kanske drar sig för att komma ner eftersom de inte känner någon. Alla är ju inte så gapiga som en annan... :D Hur gör man får att få folk att känna sig välkomna?

Tar gärna emot tips på aktiviteter och annat som kan hjälpa till, både på lång och kort sikt, och så är jag förstås nyfiken på hur andra klubbar har det?
 
Sv: Höja stämningen på bhk?

jag tror på det med att ragga folk! säg att de kan få lite hjälp om de vill också. ofta är det ju så att man kanske kommer dit och ser alla superduktiga ekipage och därför känner sig lite bortkommen?
 
Sv: Höja stämningen på bhk?

Ja, generellt så är det ju så att sätter man upp en lapp på anslagstavlan och efterlyser tex funktionärer får man knappt några svar. Går man däremot och frågar folk brukar det vara mycket lättare, en del blir till och med smickrade!
 
Sv: Höja stämningen på bhk?

precis! man behöver inte ha haft 100 hundar och tävla på elitnivå för att vara med på såna evenemang! det enda som krävs är lite engagemang (kolla, det rimmar!) :) .
 
Sv: Höja stämningen på bhk?

Är det någon som ö.h.t. har talat om för t.ex. nybörjarna vad man gör när det är öppen plan eller andra saker? Om man bara ser det och inte förstår vad man gör där år det ju inte konstigt att dom inte kommer. Det kunde ju kursledarna t.ex. informera om en bit in i kursen. Varför inte ha t.ex. öppen plan för alla som går t.ex. nybörjarkurs av något slag på en gemensam tid några gånger under året? Då får man chansen att träffa andra som går samma kurs på en annan tid.

Ordna någon aktivitet, t.ex. dom som vill träna extra på inkallning, gå fot etc. så kan dom som vill komma då. Se till att det finns några som varit med i klubben länge där på plats och kan ge tips och råd. Jag vet själv när jag var på öppen plan en gång som nybörjare så var det ingen som ö.h.t. brydde sig om mig eller lade märke till att jag var där. Jag tränade ett tag sen åkte jag hem och gick inte dit igen. Som nybörjare var jag inte så kaxig att jag tog kontakt själv, särskilt inte när en del stod i grupp och pratade och sen tränade.

Bjud in dom nya kursarna till ett möte där man informerar om klubbens övriga verksamhet utöver kursverksamheten. Bjud på lite enkel fika, kostar kanske en slant, men kan ses som en trevlig gest. Tala om på detta möte vad klubben kan erbjuda dom utöver kurser och fråga om det finns några intresserade för att t.ex. ställa upp som funktionärer.

Helt enkelt tror jag nyckeln är kommunikation och information. Många som går en kurs är säkert intresserade av att skapa kontakter och träffa andra som både har hållit på längre och som är på samma nivå. En lapp på anslagstavlan kanske gör att man inte reagerar på samma sätt som om kursledarna får lämna ut en inbjudan till en klubbträff av något slag och också informerar muntligt. Som ny kanske man heller inte tror man kan tillräckligt för att hjälpa till som funktionär även om man skulle vilja. Kanske idé att ordna en funktionärsutbildning av något slag? Gå igenom hur det går till på en tävling, vad funktionärernas roller är o.s.v. Allt det här kräver jobb och engagemang, men förhoppningsvis blir det bättre på sikt när det blir fler som får upp intresset och blir fler som kan dela på arbetsuppgifterna.
 
Sv: Höja stämningen på bhk?

Jag ser på våran brukshundsklubb så är det trevligare stämning runt agilityplannen än "stora" plannen. Men skillnaden är nog tror jag att agilityn kräver att man väntar på sin tur lite mer och då hinner man prata mycket mera med varandra, undertiden man tränar. Sen har även kursgängen hållt ihop och bestämt tider att träna ihop fast det är allämnträning.
På bruks och lydnadsplanen så är det lite mer att var och en gör sin sak, visserligen kör de platsliggning ihop men då pratar de inte med varandra utan råstirra på sin hund... ;)

På våran klubb håller de på att försöka förbättra mottagandet av nybörjare och inflyttade, en "värd" varje allmänträning, som har till uppgift att se de som känner sig osäkra och hjälpa dem till rätta. På agility sidan har vi bestäm att en av träningarna har vi banträning och då är det en ansvarig varje gång som bestämmer banan. Man får komma med förslag eller åsikter, tex att jag skulle vilja träna långa löpp sträckor och då ser man till att de blir en sån bana. Vi fick blodad tand efter sista kursen och har nu kommit fram till att vi ska ha spånar kväll och lägga upp banträningarna ännu mera, och dessutom blir bättre på att hjälpa varandra med kritik/beröm och åsikter.
Får du någon som helst hjälp av mitt svammel? Våran klubb är relativt liten så alla känner nästan alla, då är det även lättare att urskilja nykommligar och hjälpa dem till rätta.
 
Sv: Höja stämningen på bhk?

Jag tror på raggandet!
Själv skulle jag bli jätteglad om någon kom fram och bara berättade allt som man kan åka dit och göra när man vill. Jag är ganska nybliven medlem i brukshundklubben, men jag har faktiskt aldrig varit där, och det beror nog mycket på att jag inte vet exakt var jag får vara och vad jag får göra..
 
Sv: Höja stämningen på bhk?

Jag har själv blivit upp raggad på klubben ett antal gånger.
Det har varit när det behövs hjälp, och det är också en väg in i ett mer aktivt liv på klubben.
Men jag kände mig jätte viktig när min instruktör sa något i stil med "vi behöver figgar så då tänkte jag på dig"!!

Sen är det ju alltid lättare när man känner folket. Julfest kanske?

Vet inte hur detta skulle gå till, men ett mentor system kanske kan vara något?

Lycka till! Kul att ni tänker så här! Det är nog inte vad alla nybörjare tror. Låt dem veta sanningen så är kanske mycket klart.
 
Sv: Höja stämningen på bhk?

Hej hopp!

Vad roligt att du orkar engagera dig.

Jag kommer inom kort att bli ny medlem i brukshundklubben där jag bor. Eftersom jag ALDRIG annat än som figurant till mina kollegors skyddsträningar befunnit mig där antar jag att jag kommer att känna mig liten, ensam, dum och osäker. Detta gör att jag, så länge jag inte hittar någon direkt som verkar trevlig och snäll, håller mig därifrån.

Tyvärr är det ofta så att "gamla godingar" i föreningar håller sig till varandra, eftersom de trivs bra ihop och har ett fungerande och roligt utbyte av varandra - man känner kanske inte att man har varken lust eller behov av att ta sig an de nya?

Personligen skulle jag bli JÄTTEGLAD om någon i klubben välkomnade mig dit, berättade hur klubben arbetar, ambitioner, träningar, utflyter och hur allt funkar. Sedan krävs det kanske att någon "håller fast" i mig en liten stund, så jag inte känner mig påträngande, efterhängsen eller så.... Mentorsystemet verkar som en god idé.

Tjing!
Pinglan
 
Sv: Höja stämningen på bhk?

Som ordförande i en liten ( eller tja 100 medlemmar, varav ca 40 är aktiva)hundungdomsklubb så är jag expert på dessa frågor, men då vi använder vår verksamhet lite som fritidsverksmahet och har med ungdomar att göra så är ju vår idé en helt annan.

Men vi delar stuga och planer med en brukshundsklubb och har ett tätt samarbete där jag också är väldigt aktiv som instruktör. Det allra viktigaste till att börja med är en bra stämning inom instruktörerna och styrelsen, är det spänt där så blir det spänt på klubben. Detta jobbar vi med med hjälp av täta instruktörsmöten, utbildningar, läger, middagar osv.

Sedan har vi som oftast 2 instruktörer i varje kurs, som vi håller som en studiecirkel, dvs inte massa mässande utan mer diskussioner, vilket gör att medlemmarna känner sig mer delaktiga, de får också komma med förslag på kursupplägg. Så redan här är en bra stämning i gruppen tongivande.
Vi har varje termin fest, höst och vårfest dit alla medlemmar är välkomna, dessutom har vi symposium och föreläsningar. Kursavslutning hålls gemensamt för alla kurser, där vi tittar på uppvisningar, minglar och äter typ korv i bröd.

Fixardagar där man målar om eller liknande kan också tillföra en del.

Inför alla tävlingar frågar alla instruktörer folk om de vill hjälpa till osv. Överhuvudtaget så har vi satsat stort på en bra stämning som först och främst nås ut genom instruktörerna, vi är också väldigt ödmjuka inom klubben och tillåter folk att misslyckas och är väldigt tydliga med vår policy, dvs träning ska vara roligt för både hund och ägare.

Luddigt som vanligt.

Inom hundungdom har vi däremot filmkvällar (självklart film med hundanknytning, ex beethoven), läger i militärtält, går ut och äter, har gemensamma promenader osv...

//E
 
Sv: Höja stämningen på bhk?

Tack så hemskt mycket allihopa för era tips och funderingar! :bow: Nu har jag mycket att ta med mig till klubben! Det känns som att öppen plan-tillfällena är rätt ställe att börja på. Det här med värdar är ju en kanonidé! Jag kan själv känna att när man inte är så inspirerad blir det lätt att man går ut på planen, kör några moment...och sen blir det inte mycket mer... Fungerar det då inget vidare så blir ju motivationen att komma tillbaks under noll...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp