”Hon dödar folks intresse för hästar”

Stallpersonalen fick utslag och blev sjuka på grund av mögel i lägenheten, samtidigt som arbetsgivaren menade att det inte var något att bry sig om. Thea berättar om erfarenheten som anställd hos en etablerad hästföretagare i Skåne.
 
Också ett problem med ridfolk/företag etc att de inte kan hålla sig till de lagrum som finns. När jag var ung och jobbade som hästskötare vet jag att jag vid ett tillfälle fick arbeta trots att jag hade över 40 graders feber, benen knappt bar mig och jag var riktigt riktigt dålig, det var vinter och jag vill minnas att det var 15 minusgrader. Det jobbet var man ofta ute i stallet 12 timmar om dagen på, denna gång var inget annorlunda, allt medan chefen/familjen satt inne och kollade på TV vid öppna brasan. Det var 25 år sedan. Har vi inte kommit längre liksom?
 
Också ett problem med ridfolk/företag etc att de inte kan hålla sig till de lagrum som finns. När jag var ung och jobbade som hästskötare vet jag att jag vid ett tillfälle fick arbeta trots att jag hade över 40 graders feber, benen knappt bar mig och jag var riktigt riktigt dålig, det var vinter och jag vill minnas att det var 15 minusgrader. Det jobbet var man ofta ute i stallet 12 timmar om dagen på, denna gång var inget annorlunda, allt medan chefen/familjen satt inne och kollade på TV vid öppna brasan. Det var 25 år sedan. Har vi inte kommit längre liksom?
Nej, vi har inte kommit längre och det beror med all sannolikhet på den ekonomiska ojämlikhet som finns i sporten, plus konservativa och föråldrade värderingar.

Jag skulle, utan att blinka, om det var möjligt, vara med i ett annat förbund än ridsportförbundet. Värdeorden betyder ingenting, och jag undrar om inte det är värre än att inte ha några?

När den organisationen är så korrupt som den om och om igen visar, utan tillstymmelse till självkritik, då blir man bedrövad.

Det är rutten människosyn och även syn på hästen, som gör det hela så tillåtande med typ slavkontrakt och utnyttjande.

Jag tror tyvärr kennelklubben är likadan.

Enough said, för mig denna fredag. Sorry kunde inte låta bli!
 
Nej, vi har inte kommit längre och det beror med all sannolikhet på den ekonomiska ojämlikhet som finns i sporten, plus konservativa och föråldrade värderingar.

Jag skulle, utan att blinka, om det var möjligt, vara med i ett annat förbund än ridsportförbundet. Värdeorden betyder ingenting, och jag undrar om inte det är värre än att inte ha några?

När den organisationen är så korrupt som den om och om igen visar, utan tillstymmelse till självkritik, då blir man bedrövad.

Det är rutten människosyn och även syn på hästen, som gör det hela så tillåtande med typ slavkontrakt och utnyttjande.

Jag tror tyvärr kennelklubben är likadan.

Enough said, för mig denna fredag. Sorry kunde inte låta bli!
Du har definitift mitt medhåll ☺
 
Men fy, vad är detta för ställe!? Blir lite orolig nu när min ena systerdotter är på väg söderut för hästjobb! 😬

Stallinnehavarens försvarstal säger verkligen allt, fascinerande hur vissa människor inte förstår hur det låter när de skyller ifrån sig på andra likt ungar i sandlådan!
 
Också ett problem med ridfolk/företag etc att de inte kan hålla sig till de lagrum som finns. När jag var ung och jobbade som hästskötare vet jag att jag vid ett tillfälle fick arbeta trots att jag hade över 40 graders feber, benen knappt bar mig och jag var riktigt riktigt dålig, det var vinter och jag vill minnas att det var 15 minusgrader. Det jobbet var man ofta ute i stallet 12 timmar om dagen på, denna gång var inget annorlunda, allt medan chefen/familjen satt inne och kollade på TV vid öppna brasan. Det var 25 år sedan. Har vi inte kommit längre liksom?

Fick arbeta? Menar du att du ville arbeta och nu är arg över att arbetsgivaren tillät det? Eller menade du att du tvingades arbeta trots att du var så sjuk?
 
Fick arbeta? Menar du att du ville arbeta och nu är arg över att arbetsgivaren tillät det? Eller menade du att du tvingades arbeta trots att du var så sjuk?
Japp. Inte lätt att säga ifrån när man är 19 år och bor i lägenhet ovanför stallet. Sjukanmäler sig gör man om man är döende. tror rätt många som började sin karriär med hästar för 25-30 år sedan känner igen sig. Jag är inte det minsta arg. Jag konstatera bara att vi inte kommit längre i branschen på 25 år. Det är tragiskt.
 
Japp. Inte lätt att säga ifrån när man är 19 år och bor i lägenhet ovanför stallet. Sjukanmäler sig gör man om man är döende. tror rätt många som började sin karriär med hästar för 25-30 år sedan känner igen sig. Jag är inte det minsta arg. Jag konstatera bara att vi inte kommit längre i branschen på 25 år. Det är tragiskt.
Jag känner igen mig och är inte ens 25 år gammal :angel:
 
Jag känner igen mig och är inte ens 25 år gammal :angel:
Det är beklagligt att hästföretagare många gånger inte fattar att svenska lagar och regler gäller dem också. Jag pratar inte om lön just nu, den är väl upp till var och en om man accepterar eller inte och jag förstår såklart att det för framförallt ungdomar kan finnas mervärde i annat till exempel egen häst eller rida som elev eller få resa mycket, men arbetstid, anständiga arbetsvillkor i övrigt, dygnsvila, att kunna sjukanmäla sig när man faktiskt är sjuk, semestervillkor, 40-timmars arbetsvecka, vita löner, försäkringar och så vidare i all oändlighet. Visst. Jag fattar att hästar inte är ett 8-17 jobb, att de behöver skötas alla veckans dagar och att det är dyrt med hästverksamhet, som arbetsgivare måste man dock ta höjd på sådant, och, om personalen blir sjuk antingen ta in någon annan alternativt lyfta på arslet och mocka boxarna själv.

Jag (eller kanske snarare pappa) fick nog av ovanstående stall som jag beskrivit i första inlägget och tog mig därifrån när jag åkt av en häst och fått hjärnskakning och kom hem från sjukhuset med strikta order om vila och sjukskrivning, och fann att boxarna inte var mockade och arbetsgivaren krävde att jag skulle göra det.
Pappa kom och hämtade mig, 50 mil hemifrån, samma kväll. Det var en vit lön (men det var alltid något de drog pengar för på lönespecen för att ha råd att betala sociala avgifter) men vi hade inget kontrakt så jag sade upp mig med omedelbar verkan. Det dröjde länge innan de fick någon dit igen vet jag, så de fick mocka boxarna själva i alla fall i ett par månader. Måste varit väldigt slitigt för dem som annars bara var vana att vara ute och rida några timmar mitt på dagen. Jag har jobbat på flera ställen efter det men kan konstatera att inget ställe har följt lagar och regler särskilt bra.

Jag hoppas stalltjejer idag lär sig säga ifrån som dessa har gjort, det är det enda sätt vi kan få en vettig arbetsmarknad på inom branschen.
 
Varje gång jag läser detta och liknande är jag väldigt glad att mitt liv tog en annan vändning.

När jag var yngre bestod hela livet av hästar, jag levde för stallet och ridningen och framtiden var solklar, jag skulle jobba med hästar.

Sen kom Gud och kyrkan in i mitt liv. Idag har jag ett välbetalt arbete som jag älskar. Hade jag velat hade jag haft råd med både en och två hästar.

Nu dog mitt intresse just pga alla Stallägare och hästägare. Jag orkar inte med att vara inackorderad. Jag orkar inte med alla hästmänniskor.

Visst kan jag sakna hästarna ibland och det är inte omöjligt att jag köper häst igen någon gång i framtiden.

Men, jag är oerhört tacksam att jag inte arbetar med hästar och att jag idag har ett vitt välbetalt arbete med alla fördelar man bara kan tänka sig.
 
Varje gång jag läser detta och liknande är jag väldigt glad att mitt liv tog en annan vändning.

När jag var yngre bestod hela livet av hästar, jag levde för stallet och ridningen och framtiden var solklar, jag skulle jobba med hästar.

Sen kom Gud och kyrkan in i mitt liv. Idag har jag ett välbetalt arbete som jag älskar. Hade jag velat hade jag haft råd med både en och två hästar.

Nu dog mitt intresse just pga alla Stallägare och hästägare. Jag orkar inte med att vara inackorderad. Jag orkar inte med alla hästmänniskor.

Visst kan jag sakna hästarna ibland och det är inte omöjligt att jag köper häst igen någon gång i framtiden.

Men, jag är oerhört tacksam att jag inte arbetar med hästar och att jag idag har ett vitt välbetalt arbete med alla fördelar man bara kan tänka sig.

Jag tackar min lyckliga stjärna att jag var dunderallergisk mot hästar (och alla pälsdjur) som barn och mina föräldrar gjorde sitt allra bästa för att försöka hålla en liten allergisk hästfanatiker ifrån stall och ridskolor (med varierande framgång, men ändock). För hade jag inte varit allergisk hade mitt liv nästan garanterat tagit en annan vändning. Är så glad över att ha häst som enbart hobby och ett välbetalt jobb att luta sig mot, i synnerhet när man läser sånt här om hur unga tjejer utnyttjas.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 382
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 528
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 140
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 436
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp