Bukefalos 28 år!

"hoppande" häst, behöver tips! (lite rörig)

L

lkn02001

hej alla! Nu har jag för mycket frågetecken och tankar, jag måste ha råd och tips!
stot som är riden cirka ett år har stått i drygt tre månader pga skada (kallblodstravare). när jag skulle sätta igång henne igen så "hoppade" hon framåt, dvs. hon reste sig och gjorde små bocksprång i nästan stillastående. var frågande men efter trugande så gick hon framåt och visade sedan inget mer (tog kanske 10 minuter). har efter detta upptäckt att hon gör så när hon stått ett par dagar.
meningen är att jag ska sätta igång henne långsamt och på rakt spår, och häromdagen travade jag för andra gången det gick jättebra men plötsligt högg hon mot min skänkel och började "hoppa". jag kopplade ihop det med att jag krävt för mycket då hon gick väldigt bra och backade lite varpå "hoppandet" slutade.
idag när jag skulle rida så hade hon stått 1 dag och tömkörts en dag sedan förra ridpasset, och hon började "hoppa" direkt när jag satt upp - väldigt kraftigt. jag hoppade av och funderade vad problemet var, tänkte att hon kanske har överenergi och longerade henne faktiskt ett tag. det var mkt hopp och skutt och höga resningar. efter varje utspel stannade hon och vände upp mot mig och spetsade öronen, kul!?
när jag sedan satt upp igen var det inga problem.
hästen rids av mig 3-4 dagar i veckan, tömkörs 1-2 dagar och vilar resten.
frågan är, tror ni att det är överenergi? om det är det, ska jag strunta i vets råd och låta henne få utlopp för energin? ska jag ut och galoppera av henne, longera innan varje pass (trots rakt spår ordination) eller vad?
det är inte hållbart att hon "hoppar" på detta sätt, förr eller senare åker jag av! :eek:
 
Sv: "hoppande" häst, behöver tips! (lite rörig)

Jag skulle inte gå mot veterinärens ordination och låta henne galoppera av sig eller gå på volt när hon ska sättas igång efter skada. Kan du inte tömköra henne alla dagar du inte rider eller rida oftare istället för att hon ska stå? Det måste ju vara bättre att hon får röra på sig regelbundet istället för att skadan ska gå upp igen pga överskottsenergi.
 
Sv: "hoppande" häst, behöver tips! (lite rörig)

hej!
jo, självklar vore det bättre om jag kunde arbeta henne varje dag i veckan. nu är detta en omöjlighet just nu på grund av mitt liv i övrigt. har henne själv bara 3-4 dagar och en medryttare 2 dagar. däremellan rycker mina föräldrar in. och dom kan inte hästar på det sättet att jag låter dom arbeta henne...
grejjen är att hon alltid varit sån att hon behöver få springa av sig typ en gång i veckan ut och rejsa. annars blir hon ganska jobbig. antar att det är kvar från travet, att få blåsa ur lungorna ordentligt ibland - man märker verkligen att hon njuter när hon får göra det.
jag känner mig i en väldigt svår sits!
:( :confused:
 
Sv: "hoppande" häst, behöver tips! (lite rörig)

Kan du inte tömköra henne en stund på rakt spår innan du sitter upp, om du nu blir osäker när hon håller på? Min gamling var en sån häst som behövde ridas varje dag för att vara rolig att rida, annars hade hon överskottsenergi så det sprutade ur öronen, men det funkade utan problem att bara skritta ut på långa tyglar och helst barbacka. När vi red jakter, vilket hon älskade, så hände det att hon galopperade på stället eller hoppade iväg på bakbenen de först metrarna när man skulle galoppera under jakt. Hennes skutt var dock väldigt lätta att följa med i så det var alltid lugnast att strunta i dem och bara rida frammåt.

Var glad att du har en glad och lycklig häst, gör ingen affär av det och hitta istället er "tråd". Kan du inte rida rakt ut i skogen utanför stigarna så hon får koncentrera sig på var hon går istället för att busa med dig? :idea:
 
Sv: "hoppande" häst, behöver tips! (lite rörig)

jo, jag flyttar henne på torsdag och där finns det skogar att rida in i. där jag står nu finns det bara fält... så det har jag planerat att göra. dom har också en skrittmaskin så jag funderar på att se till att hon får gå där ett tag dom dagar jag inte kan åka ut. det borde ju funka någotsånär ändå ...
det är inte det att jag blir osäker eller rädd när hon hoppar, det är mest det att om jag åker av så kanske hon kommer på att jag gör det och fortsätter för att kanske få springa av sig och så utan ryttare...
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp