Bukefalos 28 år!

huden har ändrat färg.

Cilla

Trådstartare
När matilda föddes hade hon en fläck uppe på huvudet, stor som en halv 10peng ungefär. den hade samma färg som resten av huden, men helt hårlös.

nu, denna sommar har den ändrat färg och blivit mörkare. inte brun, men helt klart mot det hållet! den syns klart och tydligt och ser ut som ett födelsemärke.
givetvis dyker malignt melanom upp i huvudet på mig.... :crazy:

ska kollas upp av BVC, men är lite nyfiken på om ni varit med om något liknande?
har försökt att ha hatt på henne i solen, men Johansson har inte alltid hållt med om att det har behövts och ni vet ju hur lätt det är när barnet själv inte vill! :devil:

vore ju just vår tur att råka ut för det _åxå_, så jag blir inte det minsta förvånad om det visar sig vara så! (håller alla tummar och tår för motsats givetvis!!)
 
Sv: huden har ändrat färg.

Men du vännen - kan det inte vara ett födelsemärke då?

Det finns säkert olika namn för dem beroende på hur de ser ut, men jag får fortfarande nya - både ljusbruna, ännu ljusare, mörkbruna och röda. De kan ju vara stora och utflutna också menar jag?

Jag tror att jag har kollat mig minst 4 gånger, men inga av mina har nånsin varit cancer, men vissa så stora att de skurits bort. Senast var jag övertygad då den växte i rekordfart, men nä - helt ofarlig.

Bra att du kollar upp, men jag personligen (utan läkarutbildning) tror inte på malignt melanom.
 
Sv: huden har ändrat färg.

nä, inte jag heller egentligen, mrn ja trodde man föddes med fläckar, inte att de kom efter hand.... :o

ska kollas på onsdag hur som helst. :D
 
Sv: huden har ändrat färg.

:D
Nä så bra är det inte. Jag blir prickigare och prickigare för vart år, min pappa och min sambo likaså. Så det ska bli intressant att se hur prickig vår son blir. Han har fått en hittills, men jag antar att det blir fler.

Själv får jag dessutom något som påminner om fräknar på hakan varje sommar och sen försvinner de flesta under vintern och dyker upp året därpå igen när solen kommer. Kan säga att jag undviker att sola i största möjliga mån. Jag har ju bra pigment och bränner mig sällan, men jag orkar inte gå och oroa mig över alla prickar - så då känns det bättre att dra ner lite.

Jag håller en tumme för onsdag då, men det behövs nog inte :)
 
Sv: huden har ändrat färg.

nä, inte jag heller egentligen, mrn ja trodde man föddes med fläckar, inte att de kom efter hand.... :o

ska kollas på onsdag hur som helst. :D
Vår stora har ett sånt där brunt lite större märke som vi upptäckte när han var några veckor gammal. Det är bara en-två nyanser brunare än hans vita skinn och ganska osynligt. Ca 1x0,5 cm.
Vår lilla upptäckte vi också ett på när hon var några veckor och det har mörknat allteftersom. Från lika ljust som storas till att bli ytterligare några nyanser mörkare och kanske något större än sonens. Inget av dem är upphöjda.

Inget av barnen har fått/får sol på de ställena så jag är övertygad om att det är födelsemärken. Jag och sambon har inga sådana, men farmor har ett sånt och även en farbror har några stycken.

Hoppas kontrollen går bra! (nu börjar ju JAG fundera om vi ska kolla upp våra...)
 
Sv: huden har ändrat färg.

läste att det 'r v'ldigt ovanligt på små barn, men alla tjatar ju så om denna cancer och risker med sol, så man blir ju helt nojig....

blev ingen koll i morgon btw, Villiam ska på kontroll i karlstad och vi hinner inte innan...
ny tid till veckan förhoppningsvis!
 
Sv: huden har ändrat färg.

Det du beskriver låter som en pigmentsfläck. En fläck med mer pigment än resten av huden helt enkelt. Min mamma har flera sådana fläckar, min brorsdotter har en stor sådan fläck på rumpan, och själv har jag två pigmentsfläckar som är helt vita, och alltså saknar pigment. De bruna fläckarna tror jag inte är så farliga att ha i solen, däremot de fläckarna som jag har, som alltså saknar pigment, är inte bra att sola.

Cilla: Det är säkert ingen fara alls, men hör med BVC för säkerhetsskull!
 
Sv: huden har ändrat färg.

Elivia hade en sådan och har fortfarande vid midjan. När hon var ca 1½ ändrade den färg och började även spricka lite så det kom vätska ur den. Jag tänkte precis som dig CANCER och blev urnervös. Kollade upp det och läkaren sa att det inte var något alls att oroa sig för utan att dem kan ändra färg och utseénde med åren.

Nu är hon 4 år och märket som är ca 2*3cm har börjat blekna och syns inte alls lika mycket längre.

Tror inte du behöver oroa dig men kolla upp det så du kan känna dig lugn sen.
 
Sv: huden har ändrat färg.

Enligt min syster (läkare) så föds och dör man utan födelsemärken.

så om man vaknar en dag och ens födelsemärken är borta, så är det dags att börja ta farväl till sina nära och kära? :D

jag har ett stort märke bak på ena vaden, måste fråga mamma om jag föddes med det. hon har sagt att ja haft det sen jag var liten, men vet faktiskt inte om den mörkande efter nått år, som Matildas lilla märke gjort!

Matildas pappa har en likadan hårlös fläck i huvudet, men hans fläck har samma nyans som resten av kroppen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 661
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Är det vanligt att katter fullständigt ändrar ögonfärg med stigande ålder? Brunetten hade vid hitflytt ljust ljust bruna ögon, nästan...
Svar
4
· Visningar
11 380
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp