Hudtransplantation häst

Ottisen

Trådstartare
Har ngn här erfarenhet av hudtransplantation på sårskador? Min åring har en riktigt ful sårskada som just nu är ganska färsk och fokus är nu på att senan ska täckas av vävnad. För att förkorta läkningstiden så vill Ultuna sedan göra hudtransplantation. Man försökte initialt sy men det misslyckades.

Söker också solskenshistorier där fula sår faktiskt läkt. Är så orolig att han nu ska få men för livet och känner väl lite att jag är skrämd nog att acceptera vilken dyr operation som helst..
 

Bifogade filer

  • received_1402494120572062.jpeg
    received_1402494120572062.jpeg
    237,6 KB · Visningar: 426
En bekants häst hade stort sår som behövde täckas. Typ hela utsidan av ett öra?

De transplanterade hud från låret och använde en teknik där man tar en bit hud, gör en massa hål i den så att den blir som ett 'nät' och att det därför kan täcka ett större område än biten man initialt tar.

Hästen blev helt bra, transplantationen tog till 90%ish och även om behåringen blev tunnare på det örat så såg det ju ok ut. (Och bra mycket kortare läkningstid än alternativet).

Hoppas allt blir bra med din lille, också!
 
Jag har varit med vid flera skador i den storleken som läkt bra, utan transplantation. Speciellt på unga hästar läker det bättre än man kan tro ibland. Det ser ut som det står stilla eller går åt fel håll i början och sedan börjar det dra ihop sig. Det gäller att hitta en bra balans på läkningen så det inte blir för mycket svallkött och fickbildningar. Och naturligtvis att det inte är för mycket skador på senor och annat viktigt under, för då läker inte huden heller.
 
Jag hade en ponny som i princip skalade sitt ben när den fastnade i elstängslet. Den hittades för sent så det gick inte att sy ihop. Såret var öppet in till benet på en ganska stor yta. Det tog tid och många bandagebyten, men läkte ihop bra och blev ett ärr kvar.
@Cattis_E kan nog ordna en bild på hur ärret ser ut nu. Jag kanske kan hitta nåt gammalt foto från när skadan var färsk.
 
Har sett liknande skada som Ameo beskriver på unghäst 1-2 års ålder . Även en sena ? gick av ev tåsträckaren bak. Läkte bra men dom får smörja ärret som blir hårt. Hästen är nu 15 år och rids normalt och har inte varit halt. Ingen transplantation utan mycket bandage ombyten.
 
Min medryttarhäst för många år sedan skadade sig i hagen och skrapade upp hela skenan på ett bakben. Stor öppen yta och ganska "flikigt" så omöjligt att sy och veterinären ville ha det öppet för att undvika infektion. Vi bytte bandage OFTA och behandlade med väteperoxid och Nelex (som tar bort svallkött, vet inte om det finns längre) och veterinären var där några gånger under läkningsperioden och skar bort död vävnad. Det läkte till slut fint (på 2-3 månader), blev lite förtjockad hud just där såret varit men verkligen inget man tänkte på. Och inga som helst men för hästen av sårskadan (däremot fick han snett bäcken i samband med olyckan och behövde behandlas med bl.a. akupunktur någon/några gånger per år för att hålla sig fräsch). Olyckan skedde när han var fyra, jag vet att han levde ett aktivt och välmående liv till i alla fall en bit över 20 och tävlades i dressyr på hobbynivå.
 
Jag hade en ponny som i princip skalade sitt ben när den fastnade i elstängslet. Den hittades för sent så det gick inte att sy ihop. Såret var öppet in till benet på en ganska stor yta. Det tog tid och många bandagebyten, men läkte ihop bra och blev ett ärr kvar.
@Cattis_E kan nog ordna en bild på hur ärret ser ut nu. Jag kanske kan hitta nåt gammalt foto från när skadan var färsk.
Japp. Lustigt att jag läste detta när jag stod och medicinerade henne ( Mot allergin. Om någon nu blir nyfiken på mer info om det så finns det om man säker på mina inlägg i shettistråden).
Här är ärret idag. Alltid lite mer kalt på sommaren. På vintern syns det inte utan känns bara. Är som en liten kulle just nedanför det kala.

Edit: Märker inget på henne alls utom att ärret är där.
 

Bifogade filer

  • 20230615_163100.jpg
    20230615_163100.jpg
    413,3 KB · Visningar: 298
Inte transplantation men stamceller körde vi på en unghäst med ett stort, fult sår nere vid hoven. Blev jättebra och var inte så farligt dyrt.

Det var något slags plåster typ med stamceller som man la ovanpå såret.
 
Jag har varit med vid flera skador i den storleken som läkt bra, utan transplantation. Speciellt på unga hästar läker det bättre än man kan tro ibland. Det ser ut som det står stilla eller går åt fel håll i början och sedan börjar det dra ihop sig. Det gäller att hitta en bra balans på läkningen så det inte blir för mycket svallkött och fickbildningar. Och naturligtvis att det inte är för mycket skador på senor och annat viktigt under, för då läker inte huden heller.
Tack för detta. Har ni haft hästarna på box under läkningen eller har de kunnat gå i hage? Min har ingen skada på senan men däremot var den delvis blottad
 
Ren boxvila eller lugn hage, vid tillgång på skrittmaskin har det ofta fungerat bra. Hälta, svullnad och om såret är sytt är det som avgör hur mycket de kan röra sig. Ett sytt sår behöver oftast vara stilla för att inte spricka. Generellt så är rörelse bra och där hästen trivs bäst, utan stress. Rörelse håller undan svullnad och ökar cirkulationen så det läker bättre. Däremot kan ju skador i viktiga delar under huden, som senor, senskidor tex., göra att man måste vara försiktig och hästen inte kan springa omkring hur som helst. Så det måste alltså bedömas från fall till fall.
 
Vi hade en i stallet som gick ner på knä och skrapade upp sår ca 7-8cm I diam på carpus. Den behandlades med bandage med specialkompresser. Boxvila i ca 3 månader.
Blev helt återställd och hoppade svår hoppning efteråt.
 
Vill bara uppdatera med hur det gått för min lilla olycksfågel. Jag valde att inte hudtransplantera och släppte ut honom på bete med bandage. Vi skar svallkött en gång men sen kunde jag hålla svallköttet i schack med bandagebyte var femte dag inkl. Skrubb med svamp och sen lotagen (beställde från frankrike) och ngn hudsalva för hundar som min veterinär skrev ut. Rena rama mirakelkuren! Bild från gårdagen, idag är första dagen utan bandage😁
 

Bifogade filer

  • 20230929_115958.jpg
    20230929_115958.jpg
    125,7 KB · Visningar: 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp