Två hundar

Trådstartare
Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel) Sista löpet de hade var samtidigt med 1 v förskjutning. Under löpet började de bråka och särskilt den äldre om någon annan hund kom i närheten.
den yngre blev tjuvparad o för en vecka sedan fick vi ge abortsprutor. Hon har varit deprimerad sedan des , men vi upplever att det ändå vänt nu. I två dagar har de nu flugit ihop på noll sekunder. Bara dagtid. Sover i samma rum utan problem. Detta är ju väldigt jobbigt och det går så snabbt att vi inte hinner bromsa. Hinner endast om någon av dem ger ifrån dig en morrning. Båda två kan starta bråket.
Vi ska lägga undan leksaker nu i ge dem mat på olika ställen.
Min fråga är om detta kan handla och aborten och depressionen och gå över……..
 
Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel) Sista löpet de hade var samtidigt med 1 v förskjutning. Under löpet började de bråka och särskilt den äldre om någon annan hund kom i närheten.
den yngre blev tjuvparad o för en vecka sedan fick vi ge abortsprutor. Hon har varit deprimerad sedan des , men vi upplever att det ändå vänt nu. I två dagar har de nu flugit ihop på noll sekunder. Bara dagtid. Sover i samma rum utan problem. Detta är ju väldigt jobbigt och det går så snabbt att vi inte hinner bromsa. Hinner endast om någon av dem ger ifrån dig en morrning. Båda två kan starta bråket.
Vi ska lägga undan leksaker nu i ge dem mat på olika ställen.
Min fråga är om detta kan handla och aborten och depressionen och gå över……..
Låter högst hormonellt, jag hade särat på dom en period bara =)
 
Mina tikar har haft en tendens att ryka ihop kring löpen och med två tikar som är så nära I ålder så är det inget konstigt.
Håll isär dom när ni inte är med dom, ta undan alla resurser de kan bråka om (tänk på att ni tvåbenta också kan ses som en resurs) och se till att det finns utrymme. Våra rök lätt ihop när det blev trångt, hallen, dörröppningar m.m.
Ett tag efter löpen var våra bästisar igen så is i magen och ge det tid. Dock vet jag könsmogna tikar som absolut inte velat acceptera andra tikar i hushållet men i de flesta fall så har det löst sig.
 
Mina tikar har haft en tendens att ryka ihop kring löpen och med två tikar som är så nära I ålder så är det inget konstigt.
Håll isär dom när ni inte är med dom, ta undan alla resurser de kan bråka om (tänk på att ni tvåbenta också kan ses som en resurs) och se till att det finns utrymme. Våra rök lätt ihop när det blev trångt, hallen, dörröppningar m.m.
Ett tag efter löpen var våra bästisar igen så is i magen och ge det tid. Dock vet jag könsmogna tikar som absolut inte velat acceptera andra tikar i hushållet men i de flesta fall så har det löst sig.
Tack för rådet. Vi får verkligen ha is i magen. Det är ju jobbigt att se våra fina hundar bråka.
Du tror inte att det kan ha med snitten ich depression att göra?
 
Mina hundar kom aldrig överens efter att ha rykt ihop, började ryka ihop när den ena blev könsmogen. Kastrerade båda men hjälpte ej. Fick leva isär och slutligen bo i vars ett hem. Rekommenderar inte någon att ha två tikar i nära ålder i samma hem.
 
Mina hundar kom aldrig överens efter att ha rykt ihop, började ryka ihop när den ena blev könsmogen. Kastrerade båda men hjälpte ej. Fick leva isär och slutligen bo i vars ett hem. Rekommenderar inte någon att ha två tikar i nära ålder i samma hem.
Kanske är rasberoende?
Inom min ras är det vanligt att ha flera av samma och många är nära i ålder. Brukar inte alls vara några problem.
Har enbart tikar själv sedan många år och där vissa varit nära i ålder och den ena inte gillar andra hundar, men ändå har det inte varit tjafs eller bråk. Så det behöver inte alls vara uteslutet med två tikar i nära ålder ihop.
 
Rekommenderar inte någon att ha två tikar i nära ålder i samma hem.

7 månader emellan

20240329_192022.jpg


Båda är fullt könsmogna och har löpt utan minsta konstigheter före, under eller efter löp.

Har under alla mina hundägar och uppfödarår aldrig haft några löprelaterade aggressionsproblem (eller agressionsproblem öht) bland hundarna och jag har alltid haft, har och kommer ha hyfsat jämnåriga hundar.

Så jag ser inte någon anledning att vara kategoriskt fixerad vid ålder.
En tik som blir stridslysten mot andra tikar vid löp, blir det oavsett den andra tiken är jämnårig eller flera år yngre/äldre.

Skulle heller aldrig avla på en tik som blir så väldigt påverkad av löp.
 
Kanske är rasberoende?
Inom min ras är det vanligt att ha flera av samma och många är nära i ålder. Brukar inte alls vara några problem.
Har enbart tikar själv sedan många år och där vissa varit nära i ålder och den ena inte gillar andra hundar, men ändå har det inte varit tjafs eller bråk. Så det behöver inte alls vara uteslutet med två tikar i nära ålder ihop.
Inom min ras kan man vanligen ha tikar ihop. Har ett måndagsex, men kan ändå inte rekommendera någon att ha två tikar i nära ålder ihop, baserat på mina egna erfarenheter. Mitt ord är ingen lag, men jag måste ändå få yttra mina erfarenheter?
 
Mina hundar kom aldrig överens efter att ha rykt ihop, började ryka ihop när den ena blev könsmogen. Kastrerade båda men hjälpte ej. Fick leva isär och slutligen bo i vars ett hem. Rekommenderar inte någon att ha två tikar i nära ålder i samma hem.
Åh, så tråkigt🙁 hoppas, hoppas detta löser sig😢😢😢😢
 
Någon sa till oss innan vi skaffade dessa två tikar att det kan bli jobbigt.
Vi hade en finnspets som vi fick avliva i oktober förra året. Blev akut sjuk och gick inte att rädda livet på honom. Min man jagar fågel och ville ju gärna ha en ny. Under tiden vi väntade och letade dök Essa upp och jag blev helt tagen av henne. Sååååå fin, lugn och lättlärd.
Hon var hunden som följde mig överallt. 4 mån senare fick min man hämta sin finnspets och han valde en tik. Hon har en envis personlighet och stor integritet, men väldigt mysig och fin.
Allt har varit så bra tills de löpte samtidigt.
Nu är det ett helt annat liv i huset de sista dygnen.
Vi hoppas verkligen att detta kommer att lägga sig.
Tack för alla snabba svar 🦮😊
 
Inom min ras kan man vanligen ha tikar ihop. Har ett måndagsex, men kan ändå inte rekommendera någon att ha två tikar i nära ålder ihop, baserat på mina egna erfarenheter. Mitt ord är ingen lag, men jag måste ändå få yttra mina erfarenheter?
Ja såklart får du det, något annat har jag inte skrivit heller.
Enligt min erfarenhet brukar det dock fungera fint med tikar även i nära ålder, men ibland gör det såklart inte det. Frågan är väl också om det mer handlar om individer än kön och ålder, egentligen. Sen har ju helt klart vissa raser mer könsbunden aggressivitet än andra.
 
Jag har startat en tråd på samma tema som du kan läsa och för min del var det värst när den yngsta tiken hade sitt första löp i "vuxen" ålder, om det handlade om att den äldre tiken liksom för första gången upplevde henne som ett hot. Nu har de löpt två gånger sen den hemska perioden i somras då jag trodde att jag skulle behöva leva med två hundar som jag knappt kunde gå i med koppel tillsammans. Jag märker nu enbart lite förändringar i humör vid löp och det jag behöver göra är att ha extra koll.
 
Någon sa till oss innan vi skaffade dessa två tikar att det kan bli jobbigt.
Vi hade en finnspets som vi fick avliva i oktober förra året. Blev akut sjuk och gick inte att rädda livet på honom. Min man jagar fågel och ville ju gärna ha en ny. Under tiden vi väntade och letade dök Essa upp och jag blev helt tagen av henne. Sååååå fin, lugn och lättlärd.
Hon var hunden som följde mig överallt. 4 mån senare fick min man hämta sin finnspets och han valde en tik. Hon har en envis personlighet och stor integritet, men väldigt mysig och fin.
Allt har varit så bra tills de löpte samtidigt.
Nu är det ett helt annat liv i huset de sista dygnen.
Vi hoppas verkligen att detta kommer att lägga sig.
Tack för alla snabba svar 🦮😊
Tikar kan bli hemska just under löp och hormonpåverkan liksom hanar som annars är vänner kan slåss om en löptik är nära.
 
Jag har en vän med två tikar och när båda löper, vilket de brukar göra ungefär samtidigt, kan de ryka ihop. Just i t ex trängre utrymmen som när de ska gå genom dörrar samtidigt. Eller vid matdags. Eller om matte ska klappa en av dem.
Matte har lärt sig hantera det, och de lämnas dessa veckor i olika rum om de ska vara ensamma.

Resten av året är det inga problem alls och de kan vara tillsammans. De är 8 och 10 år nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp