jag vet hur det är.. det dröjde mig 3 timmar en gång när jag skulle hem från en träning. Då åkte tom pappa hem å hämta ponnyn.. men hon gick inte in för det! tillslut gick hon in. Men vi höll ästan på att ge upp för man kunde inte hålla tider då det tog MINST en halvtimma.
Sen visste man ju inte om hon skulle gå in på 30 min eller en timma.
Men pappa kom på lösningen.. Vi tog en lång longerlina knäppte fast den i grimman, tog den runt bommen längst fram (inte ett helt varv utan bara ett halft, annars tar det emot för mycket).
Sen därfrån runt hästens rumpa och så ställde man sig på sidan. Så börjar hästen backa så drar den in sig själv i transporten, då det trycker i rumpan om den drar. och går den frammåt så så släpper trycket.
Kan se ganska brutalt ut men det är inte så farligt som det ser ut. Det är hästen själv som bestämmer trycket och lär sig snabbt vad som gäller :smirk:
Funkade galant på mitt griniga sto, som backade och slängde med huvudet. Men man måste veta när man ska släppa efter och hur hårt man kan hålla!! Så det måste vara en som är van att lasta.. Lycka till!!