HUR får ni i hundarna pulver?

Hm, i Monsters fall hamnar jag dock på nånstans bortåt 6-7 tabletter per dag! :eek:
Fast det står att hundar över 30 kg ska ha 4 tabletter per dag och det är nog oavsett vikt :) och ger du hunden ett helfoder (eller tillskott med vitaminer) så ska du inte behöva ge jämt utan endast periodvis.
 
Fast det står att hundar över 30 kg ska ha 4 tabletter per dag och det är nog oavsett vikt :) och ger du hunden ett helfoder (eller tillskott med vitaminer) så ska du inte behöva ge jämt utan endast periodvis.

Mja, fast att de slutar ange mängd över 30 kg betyder väl inte att en hund nästan hälften så stor som honom egentligen har samma behov? Jag vet att det är vanligt att ange bara upp till en viss vikt för ett antal olika saker, men vid vilken vikt gränsen går tycks fullständigt godtyckligt och jag förstår heller inte resonemanget bakom...?
 
Fast om man tänker att en hund av stor storlek oftast äter mindre i förhållande till sin vikt, i jämförelse med små hundar så är nog tanken inte helt tokig :)
 
Fast om man tänker att en hund av stor storlek oftast äter mindre i förhållande till sin vikt, i jämförelse med små hundar så är nog tanken inte helt tokig :)

Gör de? Jag trodde man utgick från kroppsvikten vid foderrekommendationer, 2-3% av kroppsvikten är vad jag brukar se?

Och om en hund på 30kg ska ha samma som Monster på >50kg så handlar det om en rätt stor procentuell skillnad tänker jag...

Standardts uppskalade rekommendationer verkar vad jag kan se vid en snabb kik linjära och slutar vid +50 eller +60 kg.
 
Min äter 1 msk pulver (Laga Mat, standardt) till sina 19kg. Hon får iofs lite extra mat, ca 500 gr färskfoder/dag (Nordic Special+ eller VoH Sprint), men hon får oftast hela matskeden i morgongivan. Slurpar i sig det utan problem.
 
Hm, i Monsters fall hamnar jag dock på nånstans bortåt 6-7 tabletter per dag! :eek:

Men vad ÄR det egentligen i tabletterna och pulvret?
Jag (som har haft B12-brist i och med graviditeten) tar en endaste pytteliten tablett med B12 om dagen. Och jag väger då betydligt mer än 50 kilo ;)

Även om han ska ha fler vitaminer än B12 låter det ju helt orimligt att de tar så mycket plats/handlar om så stor mängd .
 
Gör de? Jag trodde man utgick från kroppsvikten vid foderrekommendationer, 2-3% av kroppsvikten är vad jag brukar se?

Många riktigt stora hundar (här finns givetvis variationer) äter 2% av sin kroppsvikt. Många riktigt små hundar kan behöva 4-5% av sin kroppsvikt :) Men allting är givetvis individuellt och beroende på aktivitet, päls (frusen behöver mer energi) osv.

Men vad gäller tillskott så tror jag knappast du hittar så mycket där du får ge pyttegiva av något tillskott till en så pass stor hund ;)
 
Många riktigt stora hundar (här finns givetvis variationer) äter 2% av sin kroppsvikt. Många riktigt små hundar kan behöva 4-5% av sin kroppsvikt :) Men allting är givetvis individuellt och beroende på aktivitet, päls (frusen behöver mer energi) osv.

Men vad gäller tillskott så tror jag knappast du hittar så mycket där du får ge pyttegiva av något tillskott till en så pass stor hund ;)

Fast det är ju som @Blueberry säger, till människor får det ju plats alltihop i en pytteliten tablett?

Är det så att tillskott till hundar späds ut alldeles enormt för att det ska gå att dosera till jättesmå hundar, och att stora hundar istället får så lov att trycka i sig en hel portion för att få sin dos? Får kanske hålla mig till människotillskott i så fall även om det är dyrare, där blir det helt enkelt lättare att få i honom tillräckligt...

Måste du ge allt i en giva? Ge 2 gånger om dagen?

Jovars, men det blir ju ändå rätt mycket extra han ska äta då på en dag, för att blanda ut pulvret tillräckligt för att det ska gå ner.
 
Fast det är bara B12 tabletterna som är pyttesmå. Ska man ha hela B-vitaminkomplexet så är dom inte speciellt små längre :)

En sånhär når upp till nästan samma nivåer (en del lite mer, en del lite mindre), förutom för biotin och B12, som en ökenskopa av B-pulvret för hundar:

0OgntqT.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp