Hur försäkrar de "stjärnhästarna"?

H

HillsDouble

Hur försäkrar de \"stjärnhästarna\"?

Läste på ASVH:s hemsida om ett besök som hade gjorts på en Holsteiner auktion. Där gick den dyraste unghästen för 400 000 euro. Hur försäkras de här hästarna som är värda så mkt pengar. Om de försäkras i traditionella bolag måste de ha hutlösa premier att betala. Eller hur funkar det?
Detta är ngt jag bara kom att tänka på. Jag menar hur mkt är inte t.ex "Flippan", Richmond Park och gänget värda. Hur är de försäkrade? Ngn som vet? :confused:
 
Re: Hur försäkrar de \"stjärnhästarna\"?

Oftast långt under marknadsvärde. Ingen jäkel har råd eller lust att försäkra topphästarna till fullvärde!
 
Re: Hur försäkrar de \"stjärnhästarna\"?

Hörde att Willi Melligers Calvaro var försäkrad för motsvarande 8 miljoner kronor INNAN han gick så bra i OS -96... Försäkringspremien lär ha varit ca en halv miljon
 
Re: Hur försäkrar de \"stjärnhästarna\"?

Ja har man pengarna att köpa hästarna, så har man väl antagligen också råd att försäkra dem :smirk:
 
Re: Hur försäkrar de \"stjärnhästarna\"?

Vad jag har hört så försäkras de till mycket mindre än vad de egentligen är värda. Man fösöker i stället som ägare att minimera skaderisken... t.ex. att de inte får gå i hage, om om de får vara ute så är de i en boxhage...
 
Re: Hur försäkrar de \"stjärnhästarna\"?

Det finns tre alternativ.

1) Inte försäkra hästen till marknadsvärdet

2) Använda ett vanligt svenskt bolag typ If eller Agria Då måste man dela upp försäkringen i A (max 100.000) och resten i A2. Premien borde ligga på på i runda slängar 5% av beloppet.

3) Försäkra hästen i ett utlänskt bolag typ Lloyds.
Där avtalar man fram priser per försäkrat "föremål", det finns inga generella villkor utan man avtalar även fram vad försäkringen skall omfatta. Premien sätts beroende på försäkringsbelopp och omfattning.

/Försäkrings Nörden Frassa
 
Re: Hur försäkrar de \"stjärnhästarna\"?

jag tror att många inte är försäkrade till sitt fulla värde - det har ingen människa råd med. Det var väl just den biten som gjorde att So What inte reste till Sydney...
 
Re: Hur försäkrar de \"stjärnhästarna\"?

Stallchefen på ett travstuteri berättade att deras "stjärnhingst" kostade över 2000 kronor om dagen att försäkra. :o
 
Re: Hur försäkrar de \"stjärnhästarna\"?

Jag fattar inte hur folk har råd att försäkra sina hästar här i Sverige.. Om försäkringen når över 100 000 kr så stiger premierna sjukt Mycket.. På bara några år har man jöh tjännat in hästen..
Tur att jag har en tysk försäkring!!!
 
Re: Hur försäkrar de \"stjärnhästarna\"?

Man får väl ta flera försäkringar, vet faktiskt inte hur det funkar...Men vet bara en travhingst på 12 år (oxå avelshingst) försäkrad för 90.000kr per år om jag minns rätt. Folksam-försäkrad. Han har travat in 6,5 milj. kr i prispengar i 10 års tid. En trogen travare med fullt hållbarheten trots sina ca. 236 starter.

//Carolrita
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp