Bukefalos 28 år!

Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

*av med täcke
*drar i genom man å svans
*borstar hela hästen inkl huve
*kratsar hovar drar åt skruvar och brodd vid behov
*på med skydd
*på med sele och vagn å huvudlag
*släpper loss hästen och far ut.
 
Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

*knapplån*

Läser att de flesta använder pälsglans varje dag, är det verkligen bra? Vad innehåller det egentligen? Gifter?
Känns onödigt.

Jag borstar hästen, kollar hovarna, slänger på boots och utrustning och iväg bär det.

Andra dagar engagerar jag mig i hästfriskvård med putsning av hovar samt hovbad med bakteridödande naturligt medel, ryktning för blodcirkulationen , stretching och en massa kliande på favvoställen :-)
Mumin
 
Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

Den här årstiden när det är mörkt och skitigt går det undan när hästarna görs i ordnig. Tar in de hästar som ska ridas, tar av täckena när de står i boxen, borstar endast ben+sadelläge och sätter på benskydd. När man ridit en är nästa häst redan halvklar, vilket gör det lättare att komma iväg. Sen, när alla är ridna, kan jag gå och pyssla i stallet. Rykta ordentligt och reda ut man och svans, klippa och rycka man och fixa i flera timmar. Tycker det är bättre att göra det när det är mörkt än att rida i mörkret. Så mysigt att hålla på i stallet när det är mörkt och kallt ute. (Gäller självklart när jag bara ska rida hemma, när jag ska iväg och träna är det riktiga procedurer, men det kan vi ta en annan gång)
 
Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

-Om hon har jätte skitiga ben är det första jag gör att gå till spolspiltan och spola av benen där lite snabbt.

-Ställer sedan upp henne på stallgången utanför vår box.

-Nu när hon är täckad är hon ju inte sådär jätte skitig så då brukar jag ge mig i kast med en rotborste först. Borstar av hela hästen lite snabbt med denna borsten, borstar lite noggrannare nere vid ben och hovar med den. Känner samtidigt igenom och visiterar benen.
Kollar och borstar även noggrannt under magen så hon inte har någon smuts där.

-Ryktar sedan hästen i några minuter tills jag ser att det allra mesta av stövet är borta. Men det är sällan som hon har sådär jätte mycket stöv, ibland kan jag stå och rykta i en kvart - tjugo minuter för blodcirkulationens skull.

-Brukar även borsta av huvudet lite försiktigt med ryktborsten (som är jättemjuk, älskar den borsten :love: )

-Sedan kratsar jag hovarna.

-Drar igenom man och svans lite, oftast med en vanlig rotborste, någon dag i veckan kanske med en piggborste. Har även i lite pälsglans då och då (Equistar, Carry & Day & Martins produkter m.fl. brukar jag använda mig av).

-Kollar så att det inte har runnit något ur ögon eller näsborrar, i så fall brukar jag ta en svamp eller ev. bomullstuss vid ögonen, och en svans vid näsborrarna.

-Sätter på eventuella skydd och boots (brukar inte ha det vid skrittpass i ridhuset eller på banan, men annars har vi det oftast).

-Sadlar

-Tränsar (och ger henne en sockerbit efter tränsningen)

-Sedan är det dags att gå ut och sitta upp :)
 
Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

Tror inte det är en massa gifter i pälsglans eftersom det ju är tillför att användas på djur, i vårat fall hästar. Men jag ska erkänna att jag fatiskt inte kollat innehållsförteckningen. Men glans i svansen tror jag aldrig kan skada, mammas häst har stått ut med det varje dag i hela sitt 16 åriga liv och lever väl än så länge. Jag använder det enbart för att skydda svansen från slitage (skyddar ju den på andra vis oxå såklart).
 
Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

Jag börjar med att hämta grisen i hagen. Visserligen rullar hon sig sällan men skimmel på hösten är aldrig kul, så jag morrar lite över de leriga benen.

Ställer upp i gången, tar av täcke(n) och hänger ev dessa på tork i sadelkammaren. Hämtar samtidigt borstar, börjar med att borsta av kroppen med mjuk borste, och sen ansiktet.

Sen är det piggborste i manen och hård rotborste till svansen. En annan hård rotborste för att borsta av så mycket lera det går från benen, borstar dock inte längre än till kotleden, bara det är rent där benskydden ska sitta. Resten spolar jag av efter ridning...

Kratsa hovarna.

Rykta kroppen (det är den bit jag hoppar över ibland, eller som tar väldigt olika lång tid)

På med benskydd (strykkappor bak, senskydd fram) eller benlindor.

På med sadel + ländtäcke.

Sen byter jag själv skor, tar på mig hjälm + ev sporrar.

Tar av grimman, tar loss den från bindskaften och hänger upp den. Gosar lite, tränsar.

Spänner sadelgjorden, tar spöt, går ut, drar ner stigbyglarna, spänner ev gjorden igen och sen är det bara att ge sig iväg :D

Ullis
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

.tar in hästen i boxen,släpper henne(står oftast inne i boxen då stallet har ridskola)skitjobbigt!!!
.tar av täcket
.får eftermiddagsfika 1kg
.kratsar ur hovarna
.låter henne vara en stund:cool:
.tar fram borstar,fixar sadeln med schabrak,pad,gjord
.börjar att visitera benen och borstar då oxå ben
.tar på benskydd,boots,(elr lindor)
.borstar hästen med en skön borste på hela kroppen,kliar lite på henne
.borstar svansen:)
.tar på martingal(om jag ska ut i skogen)
.sadlar
.borstar ansiktet
.tränsar
.klar!!!!;)
 
Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

tar av täcke
spolar av benen
kratsar hovar
borstar lite
på med benskydd
sadel + ev ländtäcke
träns
 
Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

# Hämtar in pållen från hagen. Spolar av ben och hovar utanför. Bankar ur styltorna utanför.
# Borstar av leran på täcket innan jag tar av det om han har rullat sig.
# Borstar av leran om han är rullad. Annars brukar det bara bli en snabb-puts, borstar mer nogrann efter ridturen. Borstar genom svans, man och pannlugg. Är klippt så det är lätt att få ren honom.
#Kratsar hovarna.
# Sätter på skydd runt om.
# Sadlar. Ridtäcke vid oväder/kyla.
# Byter stövlar, har gummistövlar i stallet, ridstövlar när jag rider/tömkör.
#Tränsar. På med krukan.

Om vi ska ut och tömköra - skydd runt om, schabrak, tömkörningsgjord, tömmar och träns.
 
Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

beroende på hur skitig han är.

torrt ute / han har täcke / inte rullat sig i värsta leran / snö:
*borstar av med vanlig borste. rotviska eller vad det kallas.
*kratsar hovarna.
(*ska jag rida lite hårdare/ dressyr arbete har jag benskydd fram. )
*sadel i fall jag ska ha sadel
*träns

lerigt:
*drar av leran med en piggborste
*borstar med rosviska
*dammar av med en mjuk borste
(är bara noga där sadel, benskydd och träns ska sitta)
*kratsar hovarna
*benskydd som ovan
*ev sadel
*träns


använder nästan aldrig pälsglans. någon gång ibland i svansen eller hans tjocka och långa man eller när han ska vara extra fin. han blänker så fint ändå :)
borstar av med mjuk borste efter ridning.
 
Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

Manisk är bara förnamnet. Jag KAN inte skynda på :P

Medryttarhästen:

Ta in hästen plus fölis i boxen, utan att få med andra stoet eller andra fölisen från hagen.
Av med grimman, ge lite kraftfoder, se till att vattenhinken är fylld.
Plocka fram sadel, träns, kolla att allt är i sin ordning.
Borsta bort den värsta leran med piggborsten.
Borsta med rotviska, inklusive manen och eventuellt svansen, ej huvudet.
Häst ut på gången, fastsatt i grimma, fölis kvar i boxen.
Kratsa hovarna. Putta undan smutsen så man inte trampar omkring i den.
Borsta med mjukare borste.
Sadla, klä på reflexer.
Grimman runt halsen, borsta huvud.
Tränsa.
Ge hö till fölis.
Ta ut pallen, kolla att jag har allt.
Spänna sadelgjorden.
Ta loss hästen och ge sig i väg.

Efter ridturen ska hon borstas ordentligt, utrustningen ska kollas, vattenhinken kanske fyllas på.


Sköthästen (ridskolehäst):

Står oftast färdigt i boxen.
Om lerig, börja med piggborste. Annars klä av täcke.
Gummiskrapa över hela kroppen.
Rotviska över hela kroppen.
Kratsa hovar.
Kamma man.
Borsta huvud.
Borsta av kroppen (borste efter årstid).
Reda ut svansen med fingrarna, hur noga beror på vad som hinns med.
Sadla.
Oftast får den som ska rida tränsa själv.
 
Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?

*Hämtar in från hagen
*Tar av eventuellt täcke/boots
*Sprayar med Main & Tail i svansen (super mot gegga) reder ut med mankam
*Reder ut manen med mankam samt panluggen
*Borstar hela hästen med först rotviska och sen lite finare ryktborste
*Kratsar hovarna o borstar bort ev. lera på dem
*Borstar ansiktet , hästen äter ju med hela ansiktet ju :p
*Sätter på frambensskydd, bakstrykkappor och boots
*Lägger på schabrak, sadel och sadelgjord
*Tränsar
*Hämtar hjälm och ridspö
*Spänner sadelgjord sista gång, sitter upp och rider iväg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp